Rynkor och LCHF
Är 24 år och börjar få mina första rynkor och fina linjer. Ingen panik men funderar på hur vår kost påverkar hyn och huden. När man läser om skönhetstips så får man råd att äta typisk kolhydratmat; frukter, vissa grönsaker, spannmål (med B-vitamin).
Finns det några speciella "superfoods" för oss LCHFare? Vilka grönsaker är gynnsamma och för vad?
När jag var ca 25 år upptäckte jag några fina linjer vid näsroten som plötsligt var där…Jag är idag 47 år har knappt några rynkor alls så du behöver nog inte vara orolig. Köp ett bra vitamintillskott om du är osäker på b-vitaminer och dylikt. Många har fått finare och bättre hy av denna kost.
Ät bra och må gott!
Precis som Maggan säger så visade sig LCHF vara en riktig undergörare för mina hudproblem. Tror inte att du behöver oroa dig!
Och istället för att fundera på vad huden/kroppen möjligen skulle kunna lida brist på (inte för att jag tror att den gör det) genom den här kosten, så kan det vara läge attfundera över all skit den numera slipper, i takt med att du äter naturligare mat och mindre halvfabrikat med tillsatser. Tror nog att det blir en vinst i det stora hela!
Lycka till!
/Matgiken
Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!
Jag har märkt att min tidigare torra hud inte är torr längre. Hade också väldigt torrt hår, men där har också uppstått förändringar sedan jag började med LCHF och fet mat. En torr hy blir ofta rynkigare, se bara på dom som solar mycket. Fick tidigare alltid smörja in kroppen med bodylotion efter dusch, kändes som " myror " annars. Det behöver jag inte längre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu handlar detta inte om rynkor men mina "pluppar" på rumpan har helt försvunnit sedan jag blev LCHF:are…
Jag hade förut hemskt skrovliga armbågar och knän med ibland. Det har jag inte längre. Förr skulle man gnugga sina armbågar med citron, det är helt onödigt numera.
#4 Med "pluppar" menar du nån slags finnar? Eller celluliter?
Ja jag har också hört många som har berättat om hur mjuk och smidig deras hy blivit sedan de började med LCHF. Så exakt vad det är som har hjälpt till vet inte jag men jag tror om de ovanför har sagt att det är mycket tack vare naturlig mat. Helt enkelt
Annars så är vatten inte dåligt heller, i rimliga mängder. På morgonen när jag tar mitt första stora glas vatten så känner jag mig som en halvsloknad blomma som lever upp
Alltså vatten sägs behövas för att så att säga föra ut slaggprodukter och sånt som kroppen inte vill ha. Och folk som börjar dricka lite mer vatten säger också att huden blir mjukare och mer spänstig. Jag är beredd att hålla med.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Vill man äta supermat för huden ska man koka egen buljong. Bindväv och ben innehåller kolagen som gör huden smidig. Jag tycker min hud blivit mindre rynkig och får ofta komplimanger.
Min hy har också blivit fin mjuk och smidig sen jag började med LCHF…sen så använder jag produkter för hyn som jag kallar för LCHF produkter jag använder ricinolja och mandelolja…vill inte använda massa svindyra produkter som ändå inte ger resultat bara "kemikalier". Om jag inte tillsätter dem inifrån så behöver jag inte tillsätta dem utifrån..frivilligt iaf.
:-)
#6 - Ja sådana där små kvisslor. Kändes inte mycket men kliade ibland om man suttit länge och blivit varm. Inget sådant kvar idag.