Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 5356 ggr
misty09
0

Varm brietårta med örter!

Detta kan jag rekomendera varmt. Det är så fantastiskt gott att man inte kan sluta äta. Detta ska jag iallafall ha på mitt midsommarbordGlad

Cocktailtomater röda och gula (1-2 askar)
Finhackade valfria örter ex timjan, basilika(efter smak från kruka eller från fryst påse ca ½ dl)
Knappt ½ dl finhackad färsk eller fryst persilja
5 msk olivolja
1 liten brieost

Gör så här

Värm ugnen till 200 grader. 

Smörj tunt ett ark ugnsfolie, där osten ska ligga. 

Halvera tomaterna och blanda i hop örter, tomater och olja, lägg alltihop ovanpå brieosten. Vik ihop folien med skarv uppåt och grädda i ugnen på 200 grader på ugnssäkert fat/form tills den känns mjuk och varm ca 15-20 min. Öppna paketet vid servering och njut.

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns redan i Litsfelts kokbok, jag läste det alldeles nyss.

Verkar vara väldigt gott,värt att pröva.

Sugiyama
0

Bokmärker

misty09
0

"1 ok missat detTungan ute Hur som haver mumsigt är det !!

kaisakavat
0

Låter jättegott! Skall givetvis provas.

Och påminner mig om en bär-efterrätt av särskilt god art.. Varm brie med hjortron.

Nu e ju inte hjortron lc, så man får väl vara försiktig med dem. Inte otroligt att jag 'offrar mig' på ett par stycken när det blir säsong. Till varm brie då.. *drömmer*  Tungan ute

[Pennylane1]
0

hjortron har mindre än jordgubbar iallafall! (åtminstone enl. fineli)

kaisakavat
0

#5 Har dom!!?? Det var goda nyheter - i dubbel bemärkelse! Skrattande

Jag HATAR att plocka hjortron, de växer ju där mygg och knott frodas som bäst. För att inte tala om blindingar och broms - alltså flygfän som hugger av en hela köttstycken när de anfaller. Alltså rena tortyren!

Men som tur är, så gillar mina föräldrar att plocka bär.. Cool

yvonnel
0

Dessutom så växer dom gula små bären på gungfly, man kan lätt gå ner sig på myren, iallafall jag kan. HA,ha.

kaisakavat
0

#7 Och normalt växer bären kilometervis från allfarvägarna, som lett en lågnt iväg från där folk normalt bor - och där det alltså inte finns en enda människa som kan höra en ropa på hjälp om man går ner sig - och de växter dessutom med långa mellanrum (per bär).. varpå man måste gå långa sträckor i den typ minst gångvänliga terrängen on earth.

Hehehe… Cool

Jag överdriver inte ett dugg.. Oskyldig

[Pennylane1]
0

gjorde den här rätten idag och la till hackade valnötter och soltorkade tomater, men borde man inte skurit locket av tårtan tro? Tror jag ska göra det nästa gång iallafall!  Då hade innanmätet tagit smak av örterna. Gott var det ändå men tror det skulle bli ändå godare om än inte vackrare.

yvonnel
0

I Litsfelts recept skulle man skära bort det översta "skinnet" och pensla ytan med en äggula samt trycka ner hackade valnötter. Tycker dock att det finns mer att göra så era förslag härovan verkar vara ännu bättre mer utvecklat recept. Men det är ju inget som hindrar att man gör flera ggr och lite varianter.

[Pennylane1]
0

jo jag vet att det var så man gjorde med valnötstårtan, så jag undrar om #0 möjligen missat den detaljen i beskrivningen.

misty09
0

Nej det har jag inte. "Min" variant är precis som jag skrev. Originalet är taget från en tidning och hette då Johannas varma brietårta!

#9 Är det inte risk att innandömmet pyser över då? När man skär i tårtan rinner ju osten ut. Utan "lock" kanske det försvinner ut i folien….bara en tanke!

MissMullig
0

*Bokmärker*

[Pennylane1]
0

#12 jag har ju inte testat men det finns , som sagt, en variant härinne nånstans där man gjorde så.

Leifanders
0

Vi gjorde den här brietårtan till midsommar, vilken succé det blev. Den kommer vi sannerligen göra fler gånger. Det blev verkligen hur gott som helst! Helt perfekt till en grillad köttbit tillsammans med en fräsch (just nu hemodlad) sallad.