Omega 3, 6 och 9?? HJÄLP!!
Jag har lite funderingar då jag håller på attt skriva en uppsats. Har tagit reda på näringsvärden på olika oljor och jämför dem med smör som jag vet är bra. Så här ser det ut:
smör olivolja rapsolja majsolja solrosolja
mättat 52 14 6 12 11
enkelomättat 20 72 61 26 27
fleromättat 2 9 33 57 61
Om jag fattat rätt så finns omega 9 i enkelomättade fettsyror.
Och omega 3 och 6 i fleromättade fettsyror.
Vad finns det i mättat?
Och om jag vill undvika omega 6 pga inflammationer som jag har hört att det framkallar hur ska jag då få i mig omega 3 som är bra för kroppen?
Vad gör omega 9? Vad är det bra/dåligt för?
Tacksam för svar!

Omega 3 finns gott om i feta fiskar som sill och lax, i vegetabiliska oljor finns bara den kortkedjiga vegetabiliska Omega 3 som vi knappt kan tillgodogöra oss, det skall vara den långkedjiga animaliska Omega 3. Omega 9 behöver du inte bekymra dig om den tillverkar kroppen själv
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Omega 3, 6 och 9 är tre exempel på fleromättade fettsyror. Det finns fler ändå men det är bara omega 3 och 6 som kroppen inte kan tillverka själv och alltså behöver tillföras med kosten.
Mättat fett, enkelomättat fett och fleromättat fett är en massa olika fettsyror med olika namn. Att de heter mättade osv beror på hur de ser ut.
Mättade fetter är fasta vid rumstemperatur (ca 20 grader). Där är molekylen som fettet består av helt komplett och fettet reagerar långsamt på luft och det tar därför lång tid innan det blir dåligt. Kokosfett håller tex 2 år i rumstemperatur utan att bli dåligt. Kokosfett innehåller till största delen den mättade fettsyran laurinsyra.
Enkelomättat fett är oftast flytande i rumstemperatur. Där "fattas" det en del av molekylen så den reagerar lite mer på bla luft. Den håller alltså inte lika länge som mättat fett men ändå ganska bra. Olivolja innehåller mycket enkelomättat fett.
Fleromättat fett är alltid flytande vid rumstemperatur. Där "fattas" det flera delar och därför reagerar fleromättat fett mycket snabbt med luft. Fleromättat fett håller dåligt i rumstemperatur och tål inte heller uppvärmning särskilt bra.

Vi behöver antagligen kring 1:1 i balansen mellan o-3/o-6 för att nå optimal hälsa.
Dagens normalkost ger oss ofta balansen 1:20 i favör för o-6
Därför är dom flesta av oss mer eller mindre ständigt inflammerade.
Vi behöver sällan mer o-3 egentligen.
Den största vinsten får den som lyckas minimera sitt o-6 intag
Tack för svaren! Det hjälpte! Jag är inte så vidare insatt i dessa djupgående frågor så det var skönt med enkla svar! Trevlig helg på er!
#2 Omega-9 är inte fleromättad, den är enkelomättad.
#3 Hur minimerar man sitt Omega6 intag då??

Man undviker sädesslagen, margariner och oljor och äter fet fisk och gräsuppfött kött 

#6: Det korta svaret är: undvik vegetabiliska oljor, dom består nästen enbart av Omega-6 och det lilla Omega-3 dom har består av den vegetabiliska varianten vilket vi bara kan ta upp omkring en hundradel av
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ät inte heller griskött, det innehåller mycket omega6. Bästa köttet att äta är nötkött från gräsuppfödda kor, där har fettet ungefär samma sammansättning som olivolja.
#7,8 OK! Tack, det gör jag ju redan.Det enda jag verkar äta som påverkar negativt är i så fall avodado om jag förstått det rätt.Läste att det inte var bra i fett-balans synpunkt.Stämmer det? Nu är det ju inga mängder jag sätter i mig så jag tänker inte utesluta det.
Tycker detta med kosttillskott är väldigt förvirrande.Inte minst priser och kvaliteer.Samt att många har så totalt olika åsikter förstås.

#9: Beror det inte på hur grisarna är uppfödda, är det inte någon skillnad på ekologiskt uppfödda grisar och andra?
#11 Nja, det beror snarare på vad grisarna ätit. Äter de vanlig majs och soja eller ekologisk majs och soja så spelar det ju inte så stor roll…
Vad jag vet så är det svårt att hitta naturligt uppfödda grisar och dessutom är deras naturliga mat ganska omega6 rik till skillnad från kossans…
#10 Nä, det blir mycket att tro på nåns tyckande i fallet med kosttillskott. Men jag har för mig Kostdoktorn har tyckt till om omega3 också och annat han rekommenderar är ju vettigt…
#11 Det mest troliga är väl att de flesta ekologiska grisarna kallas ekologiska eftersom de får ekologiskt spannmål… dvs ingen direkt skillnad. Lyckas man hitta frigående gris som bökat fram sin mat ur jorden och fått frukt, matrester osv så kan det nog vara helt ok.
Kycklingskinn är förresten i regel mycket värre än gris. 100 g vanligt kycklingben med skinn ger över 4 gram omega-6. Det är väldigt mycket, det mesta sitter i skinnet. Utan skinn blir det en bit under ett gram.
Något som jag tror många glömmer är att de flesta nötter (och frön) innehåller mycket omega-6, och är lätta att äta stora mängder av om man använder det som fettkälla snarare än smaksättare.
Det är troligt att att både vanligt nöt- och griskött är blir bättre om man tar magert kött och istället kompletterar med bättre fett som ekologiskt smör eller kokosfett. Om man kämpar med inflammatoriska sjukdomar och inte har möjlighet att alltid köpa gräsbeteskött kan det vara värt att testa.

#12-13: Problematiskt det där, närde ett hopp att dom ekologiska grisarna var dom som fick böka omkring och ha sig, gillar nämligen griskött, hjälper det att skära bort det mesta av fettet?. Att Omega-6 sitter i kycklinskinnet var en bra nyhet, jag har alltid petat bort skinnet nämligen, vitlökssmör och grädde fungerar utmärkt som fettkompensering
#14 Jag vet väldigt lite om ekologiska grisar, det bästa är väl att försöka kontakta nån grisbonde och fråga direkt… Det brukar ju stå vilken bonde som fött upp grisen på förpackningen. Alternativt är ju att googla och se vad du hittar.
#14, jag vet inte säkert men det verkar ju rimligt att en stor del av omega-6-fettet sitter i fettranden där det mesta fettet befinner sig. Om man kollar värdet på 100 g "ryggfläsk" i fineli-databasen: 97 g fett, varav 8 g omega-6 ungefär.
Vildsvin är ett bättre alternativ än tamgris. Så länge man inte matar dem.

#17: Problemet därvid lag är att vår butik inte har vildsvinskav i sortimentet, då får man gå till nån annan butik vilket blir lite krångligt. Att få tag i vildsvin i annan form vore trevligt men jag har då inte hittat nåt, nån som har nåt tips?
#18 Köp vildsvin på nätet. Om man köper en hel gris kan man göra egen korv och bacon med.
Var köper man vildsvin på nätet? XD
#20 Var det menat som ett skämt, eller vet du verkligen inte att nätet syftar på internet? 
Nej alltså jag har försökt hitta viltkött på nätet att beställa men inte hittat nåt :)
#22 Då får du väl leta mer det är hur lätt som helst att googla fram.
Jag postar inte länkar åt folk som driver med mig.
# 23
Ursäkta?