Midsommarmat!
Någon som har några bra ideer på bra midsommarmat?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fram med grillen!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag gjorde ett inlägg härom dagen i min blogg om just midsommermat. För mig är det ingen midsommar utan lagersallad. Annat som finns på mitt bord i år kan du läsa här…

Här blir det sill och matjesill såklart, köttbullar, rökt sik och rökt böckling med någon gojja. Rökt lax, min philadelfiatårta…..ett måste på bordet. Ett fat med lite kallskuret, ägghalvor med räkor och majonäs samt ostbricka! Vi lär nog bli mätta
Sen dukas det upp en del icke LCHF mat också men dom skålarna låter jag allt bli i år 
Vi ska äta
Sill ,matjesill+senapssill
potatis(för den som vill)
kokt ägg
gräddfil
gräslök
köttbullar
korv(troligen prinskorv med hög kötthalt)
Till efterrätt
jordgubbar naturligtvis :-)
vispgrädde eller creme fraiche till bären.
på kvällen blir det grill med tre olika sorters kött
rättikagratäng och broccoligoja+ en del annat för de som inte äter LCHF.
Dessutom en god sallad med avokado ,vitlökscreme till köttet och fetaoströra MUMS!

På midsommar äter jag alltid matjesill med gräddfil & gräslök till lunch
Till middag blir det alltid grillat kött och en lätt sallad med lite gröna blad, gurka & tomat + massa god sås.
Eventuellt lite gravad lax också om jag har råd.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hej
I Doktor Dahlqvist och Airams "LCHF-kokbok till fest och helg" finns recept till en magnifik midsommarbuffé. Vad sägs om: Matjesilltårta, Sillgratäng, Laxmousse, Gravlaxsallad, lammfärsspett och Langos till exempel. Jag har inte provat just dessa recept men andra i denna bok, och jag kan bara säga: namnam!
Jag rekomenderar alltså varmt en titt i denna bok.
Hälsningar Monika
Gravad lax gör man mycket enkelt själv och då kan mängden socker också reduceras en del och dessutom blir det mycket billigare än att köpa färdiggravad lax. Gravad makrill är också en delikatess. För den "tuffe" som behöver undvika socker helt och hållet rekommenderar jag spicken sill med gräddfill med massor av gräslök i och till sillen är det gott med "den lille" Hallandsfläder finns på apoteket röda näsan
En god krämig laxpaté och grillat av många slag är aldrig fel
/Désirée
Desk vad är spicken sill?
Seglaririna det är salt sill som inte är urvattnad eller bara lite urvatnnat - alltså inte inlagd med socker och ättika. Man kan använda saltsillfileer färdiga för inläggning 
/Désirée
#9 Aha. Det finns ju en urvattnad sill på burk som man kan använda till inläggning, är det den du menar? Eller ska man göra den själv?
Monika
I senaste numret av "Buffé" från Ica så fanns det en del intressant, bl.a blev jag sugen att prova göra en Västerbottenpaj. (Vilket jag aldrig gjort tidigare;) Men pajskalet..! 
Någon som har tips på hur man gör ett bra pajskal till en "matpaj"??? Utan att behöva beställa low carb-mjölmixer och liknande från nätet…

#11 Jag brukar hoppa över pajskalet helt och bara ha fyllning. Funkar jättebra
#10 Jag har aldrig testat med den urvattnade sillen, men det borde funka bra, ska köpa en sån burk och testa till midsommar 
#11 Mariann (ngupa) har nog nåt sånt recept i sina gömmor 
/Désirée

Jag kör med Matjesill och potatis får se om jag kommer ihåg äpplet i år glömde det förra året, att lägga sillen på en bädd av rivet äpple är jättegott, min kompis kocken "tvingade" mig att äta det en gång, jag föll pladask för den smaken
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#14 Kocken hälsar att det var kul att höra!
Tusen TACK alla för alla härliga förslag :)
misty09 Har du något recept på din Philadelphiatårta? Låter spännande….

# Stromme69
Vad är broccoligoja? Låter spännande! 

Här är receptet. Det är ju egentligen ingen tårta då den inte har någon form av brödbotten utan man har kex till. Men detta är originalnamnet och receptet har jag gjort i många år till olika buffé bord även innan LCHF tiden. Prova……det är supergod smakkombo
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7130fdb9cb462233047fe3-philadelfiatarta-till-ex-buff
# 12: jo, ja, men jag vill gärna prova med botten.. Eller åtminstone försöka och se om det går att hitta en bra variant :-)
# 13: Det har du rätt i, ska se efter på hennes blogg!

#11 Bland annat i detta pajrecept så är det pajskal som är lchfvänligt och inte massa mjölmixer.
_**/Mvh Anne
Jag har gjort en jättegod laxtårta med pajskal på solrosfrön och pumpakärnor, kolla här: Beas Matsedel
Tackar, ska kolla in båda länkarna!

#2 Jag är nyfiken på lagersalladen men just receptet på det är bara svart så jag kan inte läsa. Skulle du kunna klistra in receptet här? Tack på förhand!
Laxpuddig lär ju också funka.
Använd sökfunktionen här på forumet och sök på västerbottenpaj så hittar du ett jättebra pajskal utan konstiga ingredienser. Jag använder det till alla salta pajer, t ex köttfärspaj, quiche lorraine, lammfärspaj etc.
Tack för tipset karinafp! Ska prova.

Hur var det med lagersalladen nudå? (#23)

Lagersallad:
Isbergsallad
Frysta ärtor
Röd lök
Cremefraiche
Majonäs
Stark riven ost
Knaperstekt bacon
I den ordning är originalreceptet. Men i och med att jag själv inte äter kolhydrater så hoppar jag över ärtorna. Sen blandar jag Creme Fraichen och majonäsen så det blir bara ett lager. Och så lite extra bacon på.
Låt det stå över natten, och blanda sedan om precis innan servering. Så gott!
Kopierat direkt från #2´s sida - http://www.jeanikee.se/?p=744
_**/Mvh Anne

Tack!
Igår gjorde vi nåt vi aldrig har gjort förut. Vi rökte en skinkstek i klotgrillen, det blev smaskens och till gjorde jag en gräddsås med gorgonzola. Säger bara till er alla som har en klotgrill - Gör detta nån gång! 
Ta en hel skinkstek - det går säkert bra med benfri karré också.
Skär isär den, men se till att den sitter ihop på ena sidan.
Finhacka en lök (och ett äpple om du tål det)
Krydda med chipotlechilli, salt och vitlök.
Lägg på hacket, rulla ihop och bind ihop med snöre.
Se till att få en fin glödbädd, släng på valfria rökspån, på med köttet och locket. Vänd då och då. Det tar cirka en timme och rullen är smal annars längre tid.
Såsen
Koka upp vispgrädde och lägg i generöst med gorgonzola och peppra lite låt koka ihop 
/Désirée