Bästa nybörjar-LCHF-kokbok?
Till ungdomar som inte har så mycket pengar. Är det LCHF till vardags?
Har inte läst den, men det kan jag tro…. har bara 2 lchf böcker som kan räknas som kokböcker - först köpte jag Smörstekt och den passade inte min smak alls, det var mer som min mormor skulle uppskattat tyvärr. Sedan har jag Skaldemans GI-Noll - inte kokboken utan den vanliga, den kan jag rekommendera om det även är önskvärt med en bok om lchf också, och inte bara recept, den innhåller dock ganska gott om recept.
Annars är internet King i det här fallet, finns så oerhört mycket. Men för rena nybörjare är nog en kokbok bra innan man kan sålla. Airams recept är ofta bra och goda, så kan tänka mig att hennes kokbok är bra, men kanske inte alltid väldigt billig mat.
LCHF till vardags har väl kritiserats en del för att vara just för enkel mat, så då borde det nog passa bra om man nyss flyttat hemifrån och inte är super fena på att laga mat.
Jag tyckte LCHF till vardags var tråkig. Ingen lust att prova recepten. Däremot är Anna Halléns bok LCHF-husmanskost super och man får lust att prova allt.

Anna Hallens bok gillar jag. Jag kollar också på Birgitta Höglunds blogg,
http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/
Lite annorlunda recept.
Beror ju helt på vem som är mottagaren. Är det till någon som behöver vara strikt blir i alla fall både Anna Halléns och Birgitta Höglund helt fel. Är det till någon som äter lite mer måttlig LCHF funkar de säkert bra.
Jag har köpt boken och tycker den är bra, därför att det står hur många kolhydrater varje portion innehåller. Då behöver man inte vara orolig att man äter mer kh än vad man ska. Och dessutom är det mat som hela familjen kan äta, även de som inte käkar lchf.
Jag kan önska många ggr att det borde stå i alla Lchf böcker hur många gram kh varje portion eller bakverk innehåller. Jag menar när de ändå gör sig mödan att skriva en receptbok, kunde de ju även se till att ha med kh-värdet/portion också.
Jag har inte läst Anna Halléns bok, men Birgitta Höglunds matblogg har jag varit inne på flera ggr - hennes recept är ju helt underbara! men jag har inte käkat nåt av dem än. Eftersom jag försöker hålla mig så strikt som möjligt…
Jenny
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag gillar GI-noll kokboken och LCHF till vardags:)
Jag fick LCHF på mitt sätt av Ulrika Davidsson i julklapp, men har inte testat något ur den. på framsidan står "100 redept med nästan inga kolhydrater" fast när jag bläddrar tycker jag det inte stämmer speciellt bra: vsd sägs om 5-6 våfflor med 400 gram mandel i!? Det blir ju inte så värst lite kolhydrater? Och så ser jag Quinoapuffar, goijibär, sojabönor etc i recepten
Visst behöver man inte vara strikt är det en trevlig bok , men mycket morötter och tomater är det också, och att kalla det för nästan inga kolhydrater känns lite fel, fast det beror ju som sagt vilken sida om LCHF man utgår från , är man på kolhydratssidan är det ju lite kolhydrater men är man på LCHFsidan redan känns det som mycket. (Blev även lite avskräckt av GI-noll som är den andra boken jag har och där hittade jag Pangasius direkt jag bläddrade och det är ett enormt rött kryss på den fisken för mig!!)
Blev inte mycket hjälp här haha men den första kan som sagt vara bra om man ska gå över från kolhydratkost men däremot när man redan äter så känns den lite väl generös med kolisar.

Jag har inte läst mina böcker sedan jag köpte dem, men plockat fram Gi-noll och jag tycker den är basic och bra.
Som en liten lärobok med komentarer av SSS.
Själv läser jag gärna bloggar för inpiration.