långvariga omställningsbesvär.
woop,
jag har nyligen hoppat på lchf-tåget och är på min sjuttonde dag idag. generellt sett känns det otroligt bra hittills. mina positiva effekter har bland annat varit: ett avsevärt minskat (i princip bortfallet) sockersug, mindre av både rastlöshet & ångest, mindre besatthet av tankar på mat & vikt och ett större lugn i allmänhet.
dock har jag problem med två saker som inte riktigt verkar vilja ge med sig: (1) en molande huvudvärk som ligger konstant från morgon till sömn & (2) en upprörd mage. jag hade hoppats att åtminstone faktor (1) skulle ha gett med sig vid det här laget (som sagt: sjuttonde dagen in). tänkte därför fråga om andras upplevelser av omställningsbesvär, framför allt i huvud och mage. hur lång tid tog det för dig/er att känna av ordentlig skillnad?
(för övrigt: någon annan som fått problem med sämre sömn när du/ni började på lchf? jag hade avsevärt bättre sömn innan min kostomläggning, men hoppas på att detta också är temporärt!)
Grattis till ett bra val!
Kan huvudvärken bero på att du dricker för lite kanske? Håll dig kvar på tåget, omställningen tar olika lång tid för alla.
Jag märkte inget av omställningsproblemen. Magskillnaden märkte jag av efter en dag eller två, och då att den blev lugn och tyst.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Omställningsbesvären som har med hjärnan att göra brukar ge med sig på ett par tre veckor, fyra om man har otur. Vecka två och tre brukar vara jobbigast…
Några saker du kan kolla: Äter du ordentligt? För lite mat ger huvudvärk.
Dricker du ordentligt? För lite vatten ger huvudvärk.
Har du dragit ner på saltet? Vanligt att man gör i början, allt smakar mycket mer nu… Om du får i dig för lite salt så stannar inte vattnet kvar i kroppen och du får vätskebrist trots att du dricker mycket. Testa genom att ta nånstans mellan ett kryddmått till en tesked salt med ett glas vatten en eller två ggr om dagen. Ger huvudvärken med sig så var det salt/vattenbrist…
Magen kan protestera om du äter för mycket fett eller nåt du eg inte tål. Testa att dra ner lite på fettet, det kan vara ovana. När magen lugnat ner sig kan du testa att öka fettet igen, långsamt, och se vad som händer.
Fortsätter magproblemen trots minskad fettmängd så får du börja kolla på vad mer för ändringar du gjort, nåt du ökat eller minskat förutom kolhydrater.

I början hade jag också huvudvärk då jag ställde om till lchf, men då jag började dricka mera vatten (minst 2-3 liter/dag) så försvann huvudvärken. Så om du precis som mig kan vara dålig på att dricka så försök se till att få i dig ordentligt med vätska.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En difus huvudvärk och ett lätt illamående får jag när jag ätit för dåligt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
tack så mycket för alla svar!
det kan nog bero både på vätskebrist och/eller att jag ätit för dåligt. samtidigt känns det inte riktigt som det rent fysiskt. jag har försökt mata på med både vätska & mat regelbundet och är varken törstig eller hungrig särskilt ofta? men jag kan ju försöka ta i lite mer och se om det blir någon förbättring.
får strö lite extra salt på't, as well!
tröttheten sitter kvar, dock. dag arton idag och jag sover mer än någonsin! haha. (är det möjligt att kroppen & hjärnan behöver vila för att reparera sig efter kolhydratdrift?)
Håll ut !!
För mig tog det nästan 4 veckor innan det lättade, men det som kommer sen är värt att vänta på. Det var som att vakna ur en mardröm - jag var som en ny människa.
Jag tror det beror på att vi svarar olika på kolhydrater. Jag har förstått att jag är enormt känslig. Man kan nog jämföra det med abstinens som vilket beroende som helst.
En varnig dock!! Har märkt att det inte behövs mycket för att trilla dit igen - kanske jämförbart men alkoholisten som bara ska ta ett glas vin och sen är det kört.
Lycka till o ge inte upp!!!!