Kan LCHF bota tinnitus?
Min pappa har haft svår tinnitus i nästan 20 år men har nu helt plötsligt blivit så gott som helt bra efter några månaders LCHF. Han är verkligen förundrad. Kan det verkligen vara kosten? Han har testat alla möjliga preparat och naturläkemedel tidigare men utan bättring. Långa perioder har han också måsta sjukskriva sig. Detta är ju helt otroligt om det håller i sig
det kan ju vara vätska som dränerats bort som varit en del av tinnitusen. Ja jag vet inte faktiskt. Men kroppen läker sig själv om den får rätt näring. Grattis till din far
Jag har sett (genom mina klienter) att många gånger tycks tinnitus-problem ha skapats av spänningar i nacke och axlar och högt Blodtryck. Spänningar i nacke gör också att blodcirkulationen inte flödar fritt och det blir som ett "tryck" i huvudet/nacken. Nacken sitter ju heller inte så långt ifrån öronen - som vi kopplar tinnitus till…
Så kanske mår din pappa bättre genom sitt lchf-ätande att Blodtryck har stabiliserats och/eller att han känner sig mer avslappnad och därmed släpper "trycket" i huvudet?
En tanke…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
De högfrekventa och överlagrade toner jag har i huvudet har förblivit oförändrade under de år jag käkat LCHF.
Beror kanske på hur skadan uppstått, i mitt fall slagborr i betongvägg samtidigt som jag hade en kraftig förkylning, resultatet kom omgående med temporär hörselnedsättning och överkänslighet för bullriga miljöer, restaurangmiljö tex. Detta ersattes så småningom av ständig ton, hörselnedsättningen avtog innan LCHF-starten
Med LCHF försvann alla krämpor/inflammationer, bara tinitus kvarstod oförändrad.

Har oxå tinnitus och den har inte påverkats direkt. Indirekt möjligen iom att stress och annat har blivit bättre. Det beror nog på vad som orsakar tinnitusen om det kan ha verkan. Mann kan få tinnitus av många orsaker. Stress gör den ofta värre för många. Man kan få tinnitus av starka ljud, vanligt hos musiker t.ex. Men de flesta som har tinnitus har det utan att det har någon direkt koppling till hörseln… det är skapat av hjärnan pga att den tolkar signalstimuli som ljud. Jag fick t.ex min av att trappa ner en medicin för fort.
Medarbeterare på Kost
MIn tinnitus som jag haft i 25 år är oförändrad efter 15 månader med LCHF.
Min tinnitus också oförändrad
Jag har inte en susning…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag har oxå tinnitus som är oförändrad sedan LCHF.. men min astma försvann.. undrar vad det finns för förklaring på det??
Den kanske skulle ha försvunnit iallafall.. men ändå!?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Min astma är oförändrad
#8 haha..
Min tinntus har sänkts i styrka, men inte försvunnit. Dock en stor vinst oavsett. Hörselskaderelaterad variant.

Maxiq - Du är så fyndig. X-D
Zep och astma
Klart du har ett bra immunförsvar i LCHF, tröskeln har höjts.
Funderar på det som beskrevs ang. allergiska problem i gamla Öst, innan muren föll.
Det tolkades i väst som att man levde under skitigare förhållanden, därmed bättre immunförsvar.
Kanske var det i stället så att de få råvaror som fans var bra, helt enkelt.
Kött/fett från gräsbete,lokalodlade grisar, fågel ägg lokalt framställt.Stor brist på konstgödning, naturgödsel i stället.Rotsaker, kålsorter mm.
Inga konstiga matliknade produkter som beskrivs i Michael Pollans bok "till matens försvar"
Ingen tokig Nutritionism i gamla öst.
Vad tror du ?
Jag har tinnitus sedan många år och efter ca 4 år med LCHF har den inte ändrats.
min tinnitus har fakktiskt blivit starkare, men sen har jag vart forkyld mest hela tiden ocksa och det paverkar mycket.

Tinnitus beror även på balansen av hormoner i hjärnan, det är känt sedan länge att deprimerade oftare än andra har tinnitus (man behöver inte vara uttalat deprimerad för att ändå påverkas till någon grad). Min tinnitus har sjunkit omvänt proportionerligt med att humöret och livskraften ökat.
Kära nån, då, det visade sig plötsligt att jag inte var ensam om att ha susningar i örat.
Skitjobbigt tycker jag att det är och då har jag ändå inte haft det särskilt länge ca 3 mån, knappt, men LCHF betydligt längre ca 3 år men något avsteg dock.
Ibland stannar det upp och jag upplever det som så himla skönt, tyvärr varar det inte så länge i taget.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har haft tinnitus i 26 år utan något uppehåll. Jag lider också av hypothyreos och äter Levaxin sedan 33 år. Jag har mer och mer undrat över om hypothyreosen eller Levaxinet som endast ger T4 har med saken att göra, eller om det är Levaxinet i sig Jag vet några som blivit bra från tinnitusen när de fått naturligt sköldkörtehormon som innehåller både T4, T3, T2 och T1 och något mer som jag inte kommer ihåg nu. Nu skulle det vara intressant att höra om fler som har tinnitus också har en sköldkörtelsjukdom
Jodå, jag har Levaxin sedan 1½år lite drygt, så det kanske är en reaktion på fel dos eller inte tillräcklig effekt pga fel sort medicin. Men jag har även fibromyalgi eller nåt sånt f….. är diagnosticerat men det kanske finns fler typer av undersökningar som s.a.s. vidgar begreppet.
Jag läste på någon blogg om hypotyreosmedicin levaxin som doseras efter kroppsvikt 1,5 /kg vikt enl. rek, från socialstyr.
Idag hade jag tinnitus hela förmiddagen men nu sedan ca 1 tim. inte, men har en sorts ekokänsla - likadant kan jag beskriva att nyss ha haft en stor omgång migrän, som om allt det onda har tagit så mycket plats att det blir ett eko i kroppen när det äntligen tar slut.
Friden varade inte så länge, det är i full gång med susning, som jag upplever det på höger öra.
Allmänt sett så tror jag du har jelt rätt angende kvaliteten på den mat ni hade tillgänglig i forna öst, hoppas att det innebär att dem som lever där idag inte behöver uppleva den nya industrialismen så som vi har. Jag minns från min barndom i skåne hur mycket riktigt god rejäl mat vi fick, sån mat som faktiskt eftersträvas idag även på bättre restauranger.

… det har har inget med tinnitus sa ar val litet OT … however, det har att gora men med din sista mening "… san mat som faktiskt efterstravas idag aven pa battre restauranger" …
Det gick ett program pa franska TV5 igar om den franska matkulturen och varfor andra landers chefs gar om de franska nar det galler kvalitet. Det, aven da fransk matlagningskonst nu officiellt raknas in ibland varldens moderna under. Det lar inte finnas en ny fransk chef som har fatt en Michelinstjarna se'n 2002 sa de halkar efter … Tydligen sa anvands det mer och mer halv(om inte aven hel)fabrikat inom restaurangvarlden i Frankrike och kvaliteten pa maten blir lidande.
De chefs som intervjuades forklarade att nufortiden ar det inte lagligt att begara att kockar/kokspersonal ska arbeta 12 - 14 timmar i strack (som behovs om allt ska goras fran scratch) och man far inte (hygienkrav ar for stranga) ha soppor och stocks sta och sjuda i flera dagar som det gjordes forut. Alltsa in kommer halvochhelfabrikat. Inte hos stjarnor som Troisgros et al, men det ar ju fa forunnat att ata hos dem … det ar ju inte massproduktion utan det ar personer som australiensaren som blev sa 'bortskamd' nar han at hos Troisgros for ett par ar se'n, sa nar han ska ata bra tar han frun och aker till Frankrike … ahem …
Jag har fått mer öronbrus sedan jag började på lchf. Men jag tror att det beror på mitt sänkta Blodtryck. Jag hade lågt och nu är det lägre.
Det svartnar ibland för ögonen när jag reser mig hastigt och jag måste ta tag i något och vänta på att hjärnan hinner med. Min sambo brukar roat fråga "blev du yr?" När han ser att jag håller mig i dörrkarmen och stirrar rakt fram och väntar på att ögonen ska kunna fokusera igen.
Någon sa mig att öronbrus kan ha med lågt Blodtryck att göra. Mitt brus är inte ett störande ljud, mest lite lustigt att höra något som man vet inte hörs. Litet mysigt brus som låter som när man drar fingret över frostat glas.
Jag är nyfiken på om någon har fått ökat öronbrus med lchf. Mitt har ökat sista månaden. Från att bara var någon gång ibland till att vara långa stunder och oftare.
inte pip eller höga ljud utan lågt högfrekvent brus. Inte lika mysigt längre när det är så ofta :-/

Det susar och brusar i öronen sen ett antal år. Om det är tinnitus vet jag inte. Det har i alla fall inte blivit bättre med LCHF, har ätit så i över fyra år.
Jag fick bort min tinnitus efter amalgamsanering. Hur det kan komma sig har jag ingen aning, men försvann gjorde den.
Har haft tinnitus i mer än sju år…I början höll jag på att bli tokig av ljudet…Stängde även av alla säkrimgar eftersom jag var säker på att det var nån elektrisk apparat som lät…det slutade med att jag gick och köpte en ny tv…som också tjöt. Då förstod jag att det var tinnitus, accepterade faktum och blev vän med min tinnitus så nu stör den mig sällan…
Nej min tinnitus har ej blivit bättre med lchf…men är lika glad ändå 
Kolhydrater och raffinerat socker och gluten är boven till öronsus, ledvärk, migrän, huvudvärk, hjärndimma, Svettningar.
Tar man bort kolhydrater,laktos,gluten,socker så kan du utvärdera själv om du blir bättre eller sämre.
Att köpa laktosfritt är dumt när det egentligen handlar om en bakteriell överväxt i tarmen SIBO som dom flesta med IBS har.