makula och antioxidanter
Läste just nånstans här en tråd där omnämndes en ögonläkare som påvisade resultat av antioxidanter. Det "försvann" och jag hittar inte stället på nytt.
Finns det någon som har erfarenhet av något som kan bromsa eller bota skador i gula fläcken ?
Vappu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte vilken tråd du menar men Lutein brukar hävdas hjälper mot skador på gula fläcken. Lutein finns i bla spenat, grönkål, broccoli och brysselkål (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lutein). Har för mig det finns mycket i äggula också men hittar inga uppgifter om det. Finns dock INTE i blåbär…
Finns det något som Botar, så skulle jag jättegärna vilja veta, för synen på höger öga är starkt reducerad pga serös korioretinopati. Har ätit LCHF i drygt 2.5 år, och fick bekräftat ögonsjukdomen för ett år sedan…
min mamma är i princip blind pga av "gulafläckenfel" Det viktigaste enl. min optiker är att ha glasögon, det reducerar 80 % av UV-strålarna som anses orsaka felet sa han, och har man fotokromatiska glas (eller alltid solglasögon som tar bort UV-strålar) så reduceras 100% Men det verkar ju bra att motverka med lutein också!
Min mamma har också problem med gula fläcken. Hon fick sprutor en gång i kvartalet tror jag och det bromsade upp det hela. Mén hon hade ju hört att blåbär var bra för ögonen, så hon plockade och åt en dl om dagen. När hon hållt på ett tag behövde hon inte få sina sprutor. Efter ett tag gick hon ner till en halv dl om dagen, för att spara på blåbären i frysen, men då försämrades ögat och hon fick börja med sprutor igen. Naturligtvis höjde hon blåbären till en dl igen, och ögat har stabiliserats igen, så att hon inte behöver ta några sprutor för tillfället.
Det är i alla fall inte farligt att prova, så kan du plocka blåbär så testa gärna!
Lycka till med dina ögon! De är ju så viktiga!

Svärmor har också det, och hon pressade den motsträvliga läkaren på om det inte fanns NÅNTING som kanske kunde hjälpa, och fick till slut namnet på ett naturläkemedel med blåbär och lutein (kommer inte ihåg vilket, det finns ju flera). Hon har sen på egen bevåg överdoserat, samtidigt som hon förstås burit glasögon som blir mörka när det är ljust.
Man kan förstås inte veta vad något beror på i ett enskilt fall, men vid kontrollerna har läkaren uttryckt förvåning över att läget fortfarande är oförändrat!
mamma har nog ätit blåbär hela sitt liv nästan, men henne har det inte hjälpt, de hade blåbär i princip på tomten och hon åt det var frukost färska på sommaren och frysta resten av året. Inte för att hon visste att hon skulle få gulafläckenfel, det kom akut. Hon fick in på ljusbehandlingar men det hjälpte inte, eller det bromsade väl kanske, hon är 94 nu, och det blir succesivt sämre. Det vill man ju slippa faktiskt! Äggulor vore ju bra om det kund hjälpa det äter man ju flitigt.
Hoppas du ska få ordning på dina problem Maja2
Får man som blixtar framför ögonen, eller streck, liksom porslinskärvor, ska man åka in omedelbart, det är förmodligen gulafläcken-skada, kommer man in direkt kan de häva det. Väntar man, som mamma gjorde, går det oftast inte. Enligt den info mamma fått.
Min mamma märkte det när hon tittade på tennis på tv, linjerna var inte raka. Hon fyller 70 nu i sommar och har haft det några år.
För mig började det med att jag såg ett mörkt och suddigt fält mitt i synfältet, sen gick det snabbt. Krokseende, förvrängningar och sudd. Jag gjorde en laser-svetsning för ett år sedan där de fick stopp på läckaget, men synbortfallet går ju aldrig att reparera. Synen har blivit ännu lite sämre, men inga nya läckage än så länge. Jag har tur ändå att det är bara på ena ögat… än så länge i alla fall. Det går inte med glas att se bra, utan det gäller att vänja sig vid förvrängd bild.
Tack till er alla för svaren. Jag har nog de sista åren ätit ganska mycket blåbär. Har ännu litet i frysen. Nu kommer ny säsong för dem. hoppas att blir en bra skörd. Här där jag bor har inte varit nattfrost ännu denna försommar. Har ej observerat om blåbären redan har blommat.
Tycker mig minnas ha läst någon annons om blåbär i kombination med annat. Ska ta reda på var Lutein finns att köpa.
Jag har remiss och är i kö till ögonavdelning på centralsjukhus(misstanke även om andra fel än gula fläcken) Stod att jag i fråga om kön inte var på "brådskande" ärenden. Jag vet att det fort kan ändras också. Så vore bra att bli noggrannare undersökt så fort som möjligt.
Vappu
Ska tillägga att jag äter broccoli ganska ofta och ägg sgs dagligen sen jag började med lchf för cirka 1½ år tillbaka
#9 På apoteket finns det ett kosttillskott med lutein, Mitt val öga tror jag den heter…
Tack för tipet ! Ska fråga om det finns här i Finland också.
#12 Ah, du bor i Finland… Nåt kosttillskott borde det finnas, fråga på hälsokosten efter ett med lutein så borde de kunna skramla fram nåt. Verkar som att det är ett relativt vanligt kosttillskott.
Akupunktur 2000 har visat på mycket bra resultat vid ögonsjukdom Han som "kommit på" metoden heter John Boel och bor i danmark.