Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 8888 ggr
Ingmar
0

Kaprifolkött-butik i Göteborg

Jag tänkte tipsa om Kaprifolkötts butik på Opaltorget i Tynnered i Göteborg.

http://www.kaprifolkott.nu/butik

Jag bor 3 min gångväg därifrån och handlar där OFTA!

Det har förstås Kaprifolkött (gräsbete), men också juste uppfött lamm och gris samt KRAV-ägg. Nötfärsen mals medan du väntar av fint kött som tas från disken, alltså inget okänt rens som stormarknaderna har.

Priset på nötkött är i storleksordningen 25% mer än för industrikött, vilket jag tycker är väldigt prisvärt. Det är både godare och mörare än industrikött, samtidigt som det är bättre etiskt och fritt från antibiotika och skit.

Idag…oj är klockan så mycket!…i går blev det det grillskivor av fransyska vacuummarinerade i provencale-marinad. Mmmmmmmm……

MimLan
0

Hr för mig att kaprifol-kött inte är det vi kallar för gräsbeteskött, dvs enbart gräs och ensilage, utan kraftfoder ingår.

[tick]
0

#0, intressant. Vet du om dom har kött från "frigående" gris?

Ingmar
0

#1 Jag har fått intrycket att det enbart är gräsbete på sommaren och hö/ensilage på vintern, men jag är inte 100. Kollar upp och återkommer.

För egen del är det inte superviktigt om det är ett visst tillskott av kraftfoder, bara huvuddelen är gräs/hö/ensilage och fodret är fritt från antibiotika. Det smakar så gott och är så mört… plus att servicen i butiken är på topp, han fixar det mesta.

#2 Nej, frigående är de inte. Köttet kommer från en köttbonde i Tanumshede (tror jag det var) där grisarna ändå har det hyggligt. Fodret är av bra kvalitet och antibiotikafritt. Jag är inte så förtjust i fläskkött, och lamm tycker jag inte alls om, så det är nötköttet som gäller för mig.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad jag har för mig så är Caprifolkött i huvudsak sk gräsbetat, men att de slutgöder på ekologiskt spannmål strax före slakt.

Jag tvekar dock inte att köpa Caprifolkött då jag står i Coop och skall välja mellan detta och annat vanligt kött!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bustas
0

Från Kaprifolkötts hemsida:

"Vi garanterar att djur från KAPRIFOLKÖTTSGÅRDAR betar naturbeten, såsom strandängar och hagar, så en rik flora gynnas. Djuren vistas inomhus endast under vintern. Fodret är odlat utan handelsgödsel och bekämpningsmedel. Ingen förebyggande medicinering eller hormonbehandling förekommer".

Ingmar
0

"Om man inte skall äta djur, varför är de då gjorda av kött?"

Sorry vegetarianer/djurrättsaktivister, jag kunde inte låta bli Skrattande

Ingmar
0

Min bästis på jobbet är för övrigt åt vegetarianhållet. Hon äter fisk, men inte landlevade djur. Bonddotter!

Det är alltid lika intressant när vi skall enas om en lunchrestaurant…

Aliki
0

Hehe! Skrattande

MimLan
0

#5 Det är just det. Det står inte att det bara är sådant bete. Det står inte att de inte får spannmål.

Precis som kebabställena skriver "100% svenskt kött", vilket inte innebär att det bara är kött i kebabköttet.

[tick]
0

För den som vill veta lite mer: Don Matesz har skrivit ett inlägg om skillnaden mellan gräsbetes- och spannmålsslutgödning här http://donmatesz.blogspot.com/2011/01/practically-primal-guide-to_21.html.

Ingmar
0

Jag ställde frågan till Kaprifolkött:

Hej,

på ett forum på nätet som handlar om lågkolhydratkost diskuterar vi
huruvida Kaprifolkötts kor enbart får gräs/hö/ensilage eller om de även
får inslag av kraftfoder. Uppfattningen förekommer att de slutgöds med
spannmål och det är anledningen till att Kaprifolkött väljs bort av de
som är lite mer "hard core".
Hur ligger det till?

<http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4dfd2819d4ebea706b007908-kaprifolk
ott-butik-i-goteborg#discussions-2>

Hälsningar,
Ingmar

Hej Ingmar!
Alla kaprifolkötts leverantörer, ca 100 st, är KRAV-certifierade. Enl KRAV:s
regler får inte nöt och lamm utfodras med mer än högst 30%
kraftfoder(=spannmålskross eller KRAV-godkänt färdigfoder). Det beräknas på
ts-halten (torrsubstans), dvs. ett djur som äter 7 kg ensilage ts (ca 15-30
kg våtvikt) kan få upp till 3 kg kraftfoder/dag.
Modellen för utfodring varierar mellan våra leverantörer. 30% är max, en del
ger inget kraftfoder alls, och det funkar med kvigor eller stutar. Ungtjurar
behöver mer koncentrerat foder för att få tillräcklig fettansättning. Stutar
och kvigor som får kraftfoder i nämnvärd utsträckning riskerar att bli för
feta däremot.

Kort sagt: För att få bra klassning och kvalitet krävs en utfodring som är
beroende av djurslag. Kaprifolkött har ett antal mervärden (ekologiskt,
närproducerat, naturbete etc.) De är bra men svåra att mäta. De bidrar till
den höga ätkvaliteten, men den är också beroende av bra klassning av
slaktkropparna. En begränsad kraftfodergiva är i många fall nödvändig för
att få det. Som jämförelse vill jag påpeka att vid konventionell uppfödning
av ungtjurar (=gödtjurar), ges kraftfoder i fri tillgång och
grovfodret(ensilage) utgör bra ca 20-30%. Det blir alltså det vanliga
nötköttet i butiken. Mer som broiler eller fläskproduktion.

Mvh Jan Johansson, v. ordf. Kaprifolkött

Då var man en illusion fattigare…Skäms

MimLan
0

Nja. Det är fortfarande bättre än bara KRAV och definitvt bättre än industrikött.

Men som konsument gäller det att lära sig att se vad som egentligen sägs.

yvonnel
0

Jag var där och köpte kalvkotlett igår, jag fick fin service för biten jag ville ha var lite snett avkapad så det blev väldigt mycket ben och därmed svårt att steka pga snedlutningen i pannan så jag bad att få utskuret kött och det gick så bra till min förvåning faktiskt, riktiga köttdiskar med kunnig service är ju sällsynt numera.

Det blev alltså ben över som jag kokte buljong på och köttet var faktiskt helt fantastiskt gott. Det var inte heller särskilt dyrt. Dit ska jag gå fler ggr. även om jag inte precis uppskattade resten av butiken.

Ingmar - Tack för tipset!

Minorca
0

Hur dåligt blir köttet om djuren får ett par kilo/dag ekologiskt odlat korn eller havre, hela eller krossade korn med skal?

När de äter 7kg ts ensilage/dag som (motsvarar ungefär 35kg växande gräs). Jag ser det som när björnen äter bär på hösten så att den kan lägga på sig fet. Om vi vill ha ett kött som har insprängtfett så kanske nötkreaturet behöver lite spannmål för att kunna äta mer ensilage och sätt lite fett.

Jag tycker att kaprifolkött verkar mycket bra, nu har jag inte smakat det. Det finns inga mjölkkor, grisar eller höns som inte äter betydligt större andel spannmål i fodret.

mooonlight
0

Det finns inga mjölkkor, grisar eller höns som inte äter betydligt större andel spannmål i fodret.

Det finns mjölkkor som inte får något spannmål alls, utan enbart gräs. De producerar dock inte lika mycket mjölk som spannmålsuppfödda kor.
Är man bara ute efter kvantitet är det spannmål och "moderna" Holstein-kor som gäller.

Minorca
0

#15 Vart köper du mjölk/grädde/smör från kor som bara äter gräs/hö/ensilage ?

Nu är jag ingen som förespråkar mycket spannmål till mjölkkor, utan tycker det är mycket viktigt med ett bra grovfoder, men det kan vara svårt att skörda vid rätt tidpunkt när det regnar lite varje dag i flera veckor, så har man inte ett mycket näringsrikt grovfoder så tror jag det är svårt att kon kan äta tillräkligt med grovfoder och bara kan klara sig på grovfoder, överlever gör hon nog. med mjölkenproduktionen sjunker nog.

Tyvärr har mjölkbönder ganska tufft, De får ungfär 3 kr för en liter mjölk idag (krav och mycket stora besättningar  får mer), 1982 fick de också ca 3kr för en liter mjölk medan löner, drivmedel mm har ökat endel. Det har gjort att besättningar har ökat markant i storlek och de små har slagets ut vid generationsskiften. Vilket jag tycker jätte tråkigt.

mooonlight
0

#16 Tidigare bodde jag på hanterbart avstånd från en riktigt vettig bonde. Och nu konsumerar jag minimalt med mejeriprodukter så det är inte värt besväret.

Det bönderna får för sin mjölk är löjligt, inte minst i jämförelse med vad de övriga i försäljningskedjan får. Å andra sidan har kanske kvaliteten blivit därefter också…