Wasabi-hollandaise?
Skall grilla gravad lax, och är själv förtjust i wasabi till, men alla som ska äta är inte det. Tänkte på att göra en hollandaise-sås som alternativ - men vad tror ni om att krydda den med wasabi? Låter inte så helt rimligt i mina öron - men vem vet?
Om du bara tar lite wasabi tror jag att det kan funka bra
Wasabi är ju hur gott som helst till fisk och mycket annat 
/Désirée
Shoot! Jag tycker att det låter gott. Men för att vara på den säkra sidan, kanske du även kan göra en sats med vanlig hollandaise för de kinkiga. 
Bra - jag gör en hollandaise och tar undan lite för de "svagmagade" innan jag blandar i wasabin, får prova mig fram där med lite i taget. Återkommer med rapport.
Förutom att hollandaisen skar sig (grrrrrr….) så smakade det bra. Och var långt ifrån så originellt som jag trodde. "Men googla", sa dottern när jag frågade vad hon trodde. Det fanns flera recept på wasabi-hollandaise.
#4 Det lät tillräckligt originellt i mina öron iaf.
Tänker nog testa mig på det där själv nästa gång jag tillagar lax. ^^ *tackar för tips*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ni prövat att ha färskrivna pepparrot eller ingefära - det är garanterat en upplevelse med underbart djup i smaken. Går bra att ha var för sig eller tillsammans och ev. ett steg vassare med riven vitlök. Himalajasalt till.
..jag e en lat en.. så jag kör riven pepparrot i creme fraiche. ibland duttar jag i lite citron o vitlök oxå, eller lite klippt dill.. Väldigt långt ifrån Hollandaise-sås - men jäkligt gott om man gillar wasabi/pepparrot 
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Har också haft en wasabi-period. I vintras åt jag ofta jumboräkor och laxskivor doppade i wasabi och japansk soya.
De senaste veckorna då jag försökt nolla har jag snöat in på rikligt med pepparotssmör på all fisk jag ätit och nu börjat med detsamma även på kött….passar både till revbensspjäll och kyckling
Fortsätter väl med det tills jag hittar ny favorit.
Konstigt - jag gillar inte pepparrot, tycker det är läbbigt - men wasabi är gott!
Men jag läste någonstans att wasabi inte är en pepparrot - eller?????
Nja, den "wasabi" vi normalt köper i Sverige är färgad pepparrot. Äkta wasabi är svindyr och svår att få tag på.
#10 - men hur kan den kännas så stark? Tycker inte pepparrot är stark på det sättet. Det måste vara något annat i! Ingefära?
#11 Någon smakförstärkare - kanske Umami, men inte ingefära. Däremot passar ju Wasabi finfint till ingefära 
/Désirée

Här står vad wasabi är!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wasabi
Pepparotssmör på grillad Entrecote får smaklökarna att dansa
…….lag lovar!
läste på nån annan sida som jag inte hinner leta efter att man kan blanda vanlig pepparrot med senap för att få den rätta smaken. Dijon då förmodar jag!

#14 Funkar säkert då det står på Wikipedia att Wasabi ( i Sverige) i princip är pepparrot, senapspulver, olja och grönt färgämne!
Finns det kanske äkta att köpa i de speciella butiker som brukar finnas i samband med asiatiska restauranger? Eller är det också fejk?