Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 854 ggr
Lynxx
0

Glutenintolerans en sjukdom?

Glutenintolerans en sjukdom?

Många barn intoleranta

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-tidigt-kansliga-mot-gluten_6259910.svd

"Det kan vara kost­vanorna som gör att svenska barn blir gluten­intoleranta tidigare än barn i andra länder."

"I slutet av 1980-talet femdubblades plötsligt antalet nya fall av glutenallergi bland barn i Sverige. Kostråden till nyblivna föräldrar ändrades, så att barn skulle börja äta gluten i små mängder för att hinna vänja sig vid ämnet. Samtidigt minskades mängden gluten i den välling som ges till de minsta barnen. Efter det sjönk antalet barn med glutenintolerans till samma nivå som tidigare.

–Det tyder på att kosten har stor betydelse, säger Daniel Agardh."

---

Jag som inbillade mig att det är gluten som är problemet (alltså att säd inte är lämplig som människoföda) - inte att det är människan det är fel på?

Duh!

/L

Anterrabae
0

Sen att det inte är så mycket ursprunglig kvar, Dagens vete innehåller 16ggr mer gluten än ursprunget och 49 ggr mer gliadin.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

LenaK63
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

–Det tyder på att kosten har stor betydelse, säger Daniel Agardh."

Sunt fönuft och boklig bildning går inte alltid hand i hand.

yvonnel
0

Öch det senaste forsningsrönen som talar om att barn som blir ammade länge blir mer intelligenta än vällingbarnen………………..

Frågan kanske blir då vad som är länge.

Jag ammade min dotter i 13 månader  och hon har MB i human resources och fick plugga på rätt bra för att klara det på engelska språket hela vägen i Australia under 3 år samtidigt som hon jobbade nästan heltid för att klara utgifterna. Det är ju lite kul att tänka sig att detta trevliga och gosiga naturliga hantverk kan få så fina resultat.

dufva
0

Jo, man ångrar ju alla dessa vällingpaket som man i all välmening släpade hem till ungarna när dom var små.

Med det jag vet idag skulle det inte bli en vällingdroppe

Receptet för att slippa problem är egentligen enkelt

Amning fram tills dom kan gå över på komjölk och puread riktig mat.

Om det uppstår problem med amningen hade man relativt enkelt kunnat vispa ihop nåt som slår vällingen med hästlängder helt utan inslag av säd

Fy vad lurade vi blivit av livsmedelsindustrin

Anterrabae
0

Förr spädde man komjölken och gav när det var problem med amningen, och då var det få som var mjölkallergiker.. Man bör se till att man får hel mjölk dock, ohomogeniserad. Sönderslaget och avdödat är aldrig bra..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Pennylane1]
0

#3 vad innebär "MB i human resources"?

Wildrat
0

#3 Tyvärr måste man ta dessa forskningsrön och andra om amning med en näve salt. Dels är det observationsstudier som aldrig kan säga att A beror på B, dels är de partiska eftersom de "vet" att amning är bättre än ersättning.

Tex "forskningen" som säger att amning skyddar mot allergier. Kollar man statisktiskt så visar det sig att samtidigt som amningsfrekvensen ökat så har allergiförekomsten ökat. Borde ju vara tvärt om ifall "forskningen" stämde.

Wildrat
0

När det gäller intelligens och amning så är det samma tankefel där. När de kollar närmare brukar det vara välutbildade föräldrar som engagerar sig i sina barn som får intelligenta barn. Dessa mammor är också de som ammar i större utsträckning eftersom de "vet" att amning är bättre än ersättning…