Lchf-en livstil...
Jag ser lchf mer som en livstil och inte som en diet. Har hållit på ca fyra månader och jag har aldrig mått bättre…Sover bättre, ingen svullen mage med kramper längre, knappt några menssmärtor alls och min värk har försvunnit nästan helt…Ingen migrän heller…har blivit piggare och gladare. Verkar som jag fått mer muskler utan nämvärd träning och midjemåttet har minskat med 10 cm och höftmåttet med 6 cm..Kroppen har format om sig själv men vikten är nästan densamma…Det jag har märkt är att mitt kortidsminne blivit sämre men det kan bero på stressen vi haft på jobbet, måste hålla reda på många saker samtidigt. (Har semester nu så hjärnan får vila). Förut ville jag knappt gå ut på middag eftersom magen alltid svullnade upp med kramper, gaser och sura uppstötningar som följd av maten jag åt av, ofta gick jag hem tidigt..vilket var trist. Nu går jag med glädje ut och äter eftersom dessa problem inte längre uppstår. Det är så lätt att laga god mat och man behöver bara använda några få ingredienser…Fett är ju en smakbärare så allt smakar bara godare. Tänk att jag tidigare använde light-ost och inget fett på mina mackor…Nu bakar jag eget lchf-bröd och har bregott och en massa gott pålägg på. Detta tänk fanns inte i min värld förut…vilken befrielse. Jag äter när jag är hungrig vilket blir sisådär fyra ggr/dag. Har lovat mina skeptiska arbetskamrater att jag ska göra en hälsokoll nån gång i höst. Är lite nervös över det eftersom mina prover alltid varit helt ok förutom blodtrycket som legat lite i överkant…tänk om allt löpt amok åt fel håll.
Är det någon/några som hållt på länge och som har fått mycket sämre värden med denna kost?
Eller har ni fått ännu bättre värden?
Eventuella hälsovinster man fått, är de bestående eller övergående, har någon erfarenhet av detta?
Ha en härlig sommar alla lchf:are 
Kul att du mår så bra. Jag har hållit på ca 2,5 år och har behållit mina fina värden.
Jag har ätit LCHF-kost nu i ca 15 månader - och bl a med det helt automatiskt blivit av med kärlkrampen, sockerberoendet osv - och mår allmänt sett bättre idag - än jag har gjort på tiotals år tillbaka. Så snacka om BINGO för en som är 70 år LivsErfaren.
Men jag kombinerar LCHF med en daglig dos av ca 700 mg biologiskt magnesium http://josefboberg.wordpress.com/2008/04/13/mg-brist-stress - och det gör nog sitt också.
Jag är lite annorlunda allmänt sett - som framgår av öppningssidan på min blogg http://josefboberg.wordpress.com - och har mina egna gjorda erfarenheter att "stå på" - avseende relationer http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/07/basbehov-som-levande-medmanniskor-i-kott/#comment-1661 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kommer troligtvis ha fina värden och om stressen på jobbet minskar efter semestern så kommer troligtvis blodtrycket vara finfint det också…
Kolesterolet kan ha gått upp men som kvinna är det inget att bry sig om. Säg till dem att ta Apo-kvot så får du ett mer rättvisande prov på hur det hela ser ut än de gamla vanliga men som sagt, som kvinna är kolesterol inget farligt.
Åh vad jag känner igen det där! Precis som du säger - det är en livsstil. Jag har stött på allt för många människor som tittar frågande på mig och säger: men du är ju inte överviktig, du behöver ju inte gå på diet!
Nä, det behöver jag inte och det gör jag inte heller. Jag lever enligt LCHF för att jag mår oerhört bra av det!
Jag har inte varit på någon grundlig hälsokontroll men i mars var det dags att förnya recept för preventivmedel där blodtrycket undersöktes. Jag har visserligen aldrig haft problem med blodtrycket, men då hade jag i alla fall ätit LCHF i ca ett halvår och det hade ju inte gått åt skogen av denna lilla undersökningen att dömma :) Vi har problematik i släkten med högt Blodtryck, klaffel på hjärtat och lite småtaskiga sköldkörtlar.. men än verkar inget vara tokigt med mig.. men sedan är jag ju bara 22 också!
Jag tror att dina värden kommer se finfina ut! Jag har en kompis vars kompis började med LCHF. Den här personen var väldigt aktiv och styrketränade flera gånger i veckan. Han gjorde en riktig kontroll med prover innan han började och sedan samma kontroll och prover efter 2 månader med LCHF kombinerat med hans vanliga träning. Läkaren var tydligen en liten fettmotståndare och blev föga förvånad när proverna till och med var bättre efter 2 månader.. det enda levnadsförhållande som ändrats var kosthållningen. :)
#3 wildrat
Oj, har aldrig hört att högt kolestrol inte är farligt för kvinnor…hur kommer det sig tro?
#2 Josef Boberg
Magneiumtillskott är ett måste för att slippa vadkramperna, har samtidigt börjat med D-vitamintillskott köpt på hälsokost och märkte ganska snart vilken betydelse det har för välbefinnandet, jag gillar inte att sola längre som man gjorde i 20-årsåldern så D-vitaminbrist var nog ett faktum…
#4 najnie
Visst är det en livstil…flera frågar hur länge jag ska hålla på…ja hela livet, precis som att vara vegetarian kan man väl hålla på för alltid, varför inte om man mår bra av det….

#5 Det har att göra med att kolesterol inte orsakar hjärtkärlsjukdomar…
Iaf, statistiskt sett lever kvinnor med högt kolesterol längre än de med lågt och de är också friskare. Kolesterolet behövs för bla immunförsvaret så det hjälper till att mota bort infektioner och hjälper även en del mot cancer. En av biverkningarna man sett på statiner är just en ökning av cancer bland de behandlade. Många studier har avbrutits i förtid bla pga detta.
En väldigt bra bok i ämnet är "Fett och kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov, Kostdoktorns bok tar också upp ämnet en del.
Tack för tipset! Intressant…ska läsa på mer i ämnet