Hjälp med analysera vikt och mått
Jag har börjat träna lite men blir hela tiden livrädd när jag väger mig då den pekar uppåt. Innan jag tränade stod det mest still eller gick ner något. Jag har börjat träna då jag blivit av med ca 15 kg och har ca 10 kg kvar som går trögt.
Till att börja med så pendlar kilon hit och dit. Speciellt nu när jag tränar pekar det mer upp än vad jag vill. Jag vet att många rekommenderar att mäta sig istället men det är först nu som jag har "skaffat" ett måttband.
Som lägst pekade den på 73,6 och nu som högst nästan 77 kg, alltså ca 3,5 kg skillnad. Jag väger mig alltid när jag vaknat och har varit på toaletten (kissar alltid bara).
Varför pekar vågen upp av att jag tränar? Ok, muskler. Men hur mycket kan muskler egentligen väga? Jag försöker gå igenom vad jag ätit under dagen men har svårt att se någon skillnad mot vad jag åt då jag inte tränade. Jag är väldigt fixerad vid siffrorna på vågen så jag börjar återigen får skuldkänslor när jag äter.
Mätte mig nu, och om jag inte mätte helt galet, så är jag 117 cm bred på mitt bredaste ställe - höfterna. Gör jag rätt när jag mäter höfterna? Så bandet liksom går över naveln? 117 cm låter enormt, mer än jag trodde. Min målvikt på 64 kg (till mina 164 cm) kanske är för mycket? Ska min målvikt vara ännu lägre? När jag googlade fick jag fram att man som kvinna skulle vara max 80 cm bred, helst under. Alltså är jag hela 37 cm bredare, det här kan knappast vara endast ca 10 kg ner (räknat från 74 kg). Eller? Jag har inget som helst begrepp egentligen.
Angående 80 cm, hur blir det med kvinnor, som jag, som har breda höfter? Alltså jag menar inte fettet som jag uppenbart själv kan se som "magen" men jag är ändå väldigt bred sett till höfter. Även om min mage vore platt kan jag inte tänka mig att jag kan mäta lika lite som vissa kvinnor. Jag har flera kompisar som är väldigt "raka" eller de syns ju att de har höfter men… om jag förklara så här. Tänk på Beyoncé. Det är den enda kändis jag kan komma på så här vars kroppsform efterlikna min.
Usch, så dålig jag känner mig med alla dessa siffror…
Oj, jag tror att jag har mätt fel. Läste lite mer och det stod om midjemått kontra höftmått. Verkar som jag mätte höfterna… Om jag mätte rätt nu, midjan, som är strax ovanför naveln, så mäter jag 89 cm. Det lät ju mer vettigt om än mycket.
Då skriver jag upp mina mått nu och fortsätter träna, trots att vågen skrämmer mig. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tränar man varierar mått och vikt mer än om man är inaktiv.. av flera skäl!
Träna på du för hälsan och orken.. det tar som regel ett halvår innan man kan sägas vara vältränad.. då kan du träna på riktigt.. innan det bygger du upp dina förutsättnigar att tåla träning.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vikt förstår jag varierar pga. muskler. Men mått? Menar du att jag inte kan gå efter mått heller? 
Min tanke var ju att fortsätta träna och istället för bara väga mig, också mäta mig, så om vågen pekar upp eller står still men måttbandet inte ökar utan minskar så ger ju träningen resultat. Det var i varje fall så jag trodde måttbandet fungerade, att den mäter min faktiska volym och inte som vågen, allt som väger dvs. såväl fett som muskler.

Mitt tips är att mäta på flera ställen på kroppen, tex midjan, höft/rumpa, lår, överarm, byst för då kan man kanske få lite mer koll på om man minskar i mått det är ju inte alltid det märks direkt jättemycket på midjan om man minskat utan ibland kan det vara andra kroppsdelar som blivit lite smalare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tränar man svullnar musklerna och binder vatten, du kissar ut det på något dygn ioförsej när träningsvärken lagt sig.
Man dricker som regel mer.. magen svullnar upp, det kissar man oxå ut så småningom.
Man kan bli hungrigare och därmed har mer mat i magtamkanalen än tidigare.
Musklerna kan växa innanför späcklagret, osv, det finns mycket annat oxå som påverkar vikt o mått kortsiktigt.
Men har du tränat kontinuerligt ett halvår kan du sen utvärdera resultatet.
#4 Bra tips!
#5 Det första känner jag igen. Att dagen efter ett träningspass, då ibland med träningsvärk, så visar vågen konstigt. Om jag sen väger mig nästa dag eller något så går vågen faktiskt ner.
Ok, tack för tips och råd! Jag förstår ju att träna inte kan skada men det utmanar verkligen ens psyke. Vill ju inget annat än nå min målvikt. Men jag ska kämpa på.

I själva verket vill du inte nå en viss vikt.. du vill få en estetisk mer tilltalande kropp och sen förväxlar du det med en siffra på vågen!!?
Grejen är att om man får mer muskler, och mindre fettvalkar så sker flera saker, man får en bättre hållning, bättre självförtroende, osv men om man skall bränna några kalorier att tala om blir man tvungen att jogga flera timmar om dagen.
Och ju mer du tränar dessto bättre blir du på att spara på kalorierna.
Tränar gör man för sin fysiska förmåga och välbefinnande, ofta krävs både energiöverskott och att man ökar i fettfri vikt för att några resultat skall märkas.
Viktnedgång, speciellt att minska i fettvikt, kräver ofta att det uppstår ett energiunderskott.. vilket det lätt gör av träning när man väl är vältränad.. men att nå dit, det tar sin tid.
Träna på för hälsan och välmåendet, låt viktminskningen ta den tid det tar!
Kanske är så, men något säger mig att en estetisk tilltalande kropp hamnar minst 10 kg mindre än vad jag väger nu. 
Jag går 3 km i kuperad terräng i rask takt på 30 minuter. Har gjort ett uppehåll nu pga. det dåliga vädret dock. Konstig sommar vi har. 

Kanske 10 kilo mindre fett.. inte automatiskt 10 kilo mindre totalvikt, kan vi vara överens om!?
Ja, det kan vi. Jag har dock svårt att se om jag har förlorat fett. Vågen blir liksom mitt "bevis" på att jag går neråt. Nu ska jag ju mäta mig och givetvis bör det logiskt visa sig på kläderna. Däremot ser jag ingen direkt skillnad i spegeln för jag tittar i den varje dag så jag upfattar det inte. Folk kan komma fram och utbrista "Waow, vad mycket du har gått ner!" medan jag själv står i spegeln och funderar om det inte ska hända något.
Samtidigt har jag fått på mig byxor som jag tidigare inte kunde knäppa och som numera sitter lite löst på vissa ställen. Förstår ju att jag har gått ner då även om jag har svårt att se det. Får väl tänka på när min hund var valp, då brast folk ut hur mycket han vuxit medan jag inte förstod vad de snackade om.