Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4861 ggr
Beate
0

Behandling mot akne-ärr?

Jag har haft ganska kraftig akne men nu är hyn hyfsat bra men jag har en del ärr och lite allmänt ojämn hudton och funderar på att göra nån lite kraftigare/starkare behandling hos hudterapeut till hösten/vintern.

Är det nån som har nån erfarenhet av detta och kan rekommendera nån behandling? Det finns ju allt ifrån aha-syror, kemisk peeling, laser(?) etc.

MissInAction
0

Erfarenhet har jag av akne eftersom jag har PCOS (en hormoninbalans). Tänkte på om ojämnheten i hudtonen som du beskriver, om det har att göra med att huden blir irriterad?

Min hud var i säkert 15 år rödaktig runt näsan och kinderna, och när jag för 1.5 år sedan slutade använda rengöring och bara använde vatten i en helg. Efter det har jag använt enbart naturliga produkter som rengöring och fukt. Rodnad och torrhet är typiska tecken på irritation i huden och det är SÅ mycket olika saker som de stoppar i kommerciella hudvårdprodukter, som irriterar huden.

Så mitt tips är att ha en holistisk syn på behandlingen av din hy. Dvs. att se till alla bitar - kost, fysiskt och psykiskt mående, stress, sömn (hormoner) etc.

Tänker lägga in några länkar här som har hjälpt mig och många andra otroligt mycket.

Som konkret tips så vet jag att manuka-honung (finns bland annat i hälsokosthandeln) är extremt helande och fungerar exempelvis på akneärr, irriterad och skadad hud (och även på sår). Vanlig honung är också bra som både rengöring och mask men är inte riktigt lika effektiv som manuka-varianten. Du kan googla om du är nyfiken.

Även lavendel och aloe vera (färsk eller hur man ska säga) direkt på ärren lär kunna hela dem. Och jojoba-olja (gärna ekologisk).

Vill man behandla på kemisk väg eller med laser så är det ett beslut man tar naturligtvis. Kanske går det bra. Men kolla noga upp behandlaren och tidigare kunder, det kan gå fel och det kan bli mycket värre. Huden är otrolig, den är både stark och känslig. Den arbetar hela tiden med att skydda dig och förnya sig, den är porös och absorberar allt som hamnar på huden och släpper samtidigt ut gifter etc.

http://www.highonhealth.org/

http://stoppickingonme.com/ Mycket att läsa men det är garanterat värt det, och bara som kuriosa så gjorde det mig nästan gråtfärdig över hur jag har misshandlat min hud under alla år. Blivit mycket mer ödmjuk och börjat att jobba med min hud istället för emot den.

Sidor som tar upp olika vanliga hudvårdsprodukt-ingredienser och hur de påverkar huden

http://www.dermadoctor.com/pages/newsletter158.asp?WID={59E17ED6-4A23-11D8-919D-0002B330452B}

http://www.beautymagonline.com/pages/comedogenic_effects_of_cosmetic_.htm

http://www.zerozits.com/Articles/acnedetect.htm

Om jag har uttryckt mig oklart så får du frågaSkrattande

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Beate
0

Tack så jättemycket för all info! Ska läsa på ordentligt!

Tycker inte min hy är irriterad utan det är mest att det är gamla "prickar", ärr, små pigmentförändringar etc. Jag använder mest ekologiska produkter typ Wise, Weleda och Nuxe men även mandelolja, aloe vera-gelé och zinkpasta emellanåt. Dock använder jag foundation från Shiseido och puder och det kanske irriterar. Om en vecka är det dags för semester så då ska jag låta hyn vila så mycket som möjligt i några veckor.

MissInAction
0

Oki det låter bra att du tänker på vad du använder på ansiktet iaf Glad

Se dock upp med produkter som marknadsförs som "naturliga" och "ekologiska" och läs noga innehållsförteckningen, för ofta hittar man tyvärr saker som irriterar huden, det kan vara allt ifrån konserveringsmedel till löddrande medel och konsistensgivare. Man får läsa på och utbilda sig själv så kan man undvika de värsta sen Glad

Också ett till tips på något du kan göra direkt för att undvika att få nya finnar och smuts i ansiktet, är att låta bli att peta i ansiktet, på finnar och ärr, och absolut inte klämma. Inte vila hakan i händerna (jag jobbar efter 1.5 år fortfarande på det där men det går bättre nu!) heller.

MSM säger de är bra mot ärr också, inget jag har testat själv. Jag har faktiskt inte ens koll på riktigt vad det är, men någon mineral tror jag. De diskuterar det på highonhealth-sidan.

Kluring om Ryssland

Wildrat
0

#3 MSM är en svavelförening som ska vara bra för hela kroppen. Jag tog sånt förut men kände ingen skillnad, syrrans gamla hund blir dock som ung igen när han får sånt… Det är ett pulver som man intar oralt…

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sedan länge inga besvär/problem med acne men jag vet väldigt väl vad det innebär och att jag blir väldigt glad att det finns någon som är så rar och omtänksam som du #1.

MissInAction
0

#4 Aha, så var det ja! Glad Tål att utforskas med andra ord.

#5. Åh SkämsOskyldig

Kluring om Ryssland

Beate
0

MissInAction: Har redan börjat låta huden vila från makeup (förutom mascara o läppglans) men det är sååå svårt när man är van. Har tvättat ansiktet med en tvål från apoteket med lågt ph och sen smörjt med lite mandelolja.

Mycket intressant läsning i länkarna. Känner dock inte igen mig i en av länkarna om "compulsive skin picker" men visst händer det att jag klämmer. Försöker tänka ännu mer nu på att inte peta i ansiktet.

Du som har erfarenhet och är intresserad av smink och hudvård (såg i pengatråden att makeup var ett av dina intressen) vad skulle du rekommendera när det gäller 1) foundation, är det ID som är bra då? Har provat det en period men tyckte det var så mycket skimmer i men har sett att det kommit en matt variant. 2) Solskydd. Jag åker på semester på lördag och kommer att ligga på playan en del, är det nåt märke du skulle rekommendera som är mer skonsamt för huden?

MissInAction
0

Hehe ja det är faktiskt en vana, det där med make up! Men vilken befrielse det är att gå utan.
Det viktigaste är nog att vara uppmärksam på om huden förändras, om det börjar klia, svida, bli rodnad eller utslag. Annars tror jag det är hälsosamt att inte bli för fixerad och tänka på hur huden ser ut dagligen..

Nä det är nog inte alla som petar och klämmer så värst frenetiskt, däremot är det vanligt att man ofta tar i ansiktet med fingrarna, man lägger mobilen emot, make up-borstar som kanske bär på bakterier, vilar hakan i händerna, kliar sig.. Men grejen med sidan är främst att den beskriver hur viktig huden är och hur den faktiskt gör allt den kan för att hjälpa dig! Om du bara ska läsa en av länkarna så välj den GladFör mig som läser långsamt tog det ett par dagar att komma igenom allt.

Åh där kommer du med en svår fråga. Det är trots allt individuellt vad man trivs med för foundation. Jag har själv aldrig provat ID Bare Minerals, mest för att jag tycker det är onödigt dyrt. Men jag har hört flera som sagt att det är för mycket skimmer. Så vill man inte ha det så..
Men mineralpuder-foundation tror jag är en bra väg att gå ändå. Det ska ju vara väldgit bra för akne-hy eftersom att mineralerna "jobbar" med huden, plus att det går att använda som concealer på blemmor och ojämnheter. Märke får du nog välja själva, vad som passar plånbok och hudton osv. Själv har jag en Mary Kay och en Jane Iredale. När man provar mineralpuder så kommer det att se bättre ut efter ett tag eftersom de går in i huden.
Alternativt kanske en färgad fuktkräm? Men det får ju vara en som inte ger dig mer finnar så det kan vara klurigt att testa sig fram om man inte har mycket tålamod och pengar Tungan ute Känns som mineralfoundation är vägen att gå. Finns ju även flytande.

Solskydd är jag dålig på. Har läst både det ena och det andra om det, att det rentav kan vara skadligt. Bästa är nog om man kan täcka med kläder så gott det går, och ska du resa till soligt klimat så lär ju solen tränga igenom ändå? SolBRÄNNA är väl en skada på huden och kan ge en rad otrevliga effekter. Vet att jojoba-olja har ett visst solskydd men det är lågt, 4 står det på min flaska. Så jag vet faktiskt inte vad jag ska råda dig till Skäms

Kluring om Ryssland

Beate
0

Tack ändå för feedback! Ska som sagt låta huden vila ett tag nu men sen ska jag nog prova Bare Minerals nya som är matt.

Och solskydd får jag kolla runt bland de lite mer "naturliga" märkena vad som finns. Tror det finns olika typer av solskydd, kemiskt eller fysiskt där den fysiska är zinkoxid som lägger sig som en "hinna" på huden. Bränna mig vill jag inte, och jag har ganska tålig hud, men det är skönt och avkopplande att ligga på stranden (i södra Frankrike) och läsa en bra bok! Cool