Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2962 ggr
MissInAction
0

Suget borta - sen tillbaka

Det är något jag grubblat på en tid, diskuterat med andra LCHF:are och även läst i olika grupper på den här sidan men tycker mig inte ha hittat någon förklaring, så jag försöker här Flört

• Hur kan sockersuget (för mig som enligt alla så kallade mallar är sockerberoende) vara som bortblåst på morgonen när jag vaknar, ofta till och med efter frukost och fram till lunch - för att sedan slå till med dunder och brak?

Jag gissar att det har med hormoner att göra. Men hur? Alltså vad händer i kroppen på morgonen och förmiddan och vad händer på eftermiddagen eftersom det är som natt och dag för mig? Och hur kan jag utnyttja det så att frånvaron av suget håller sig kvar? Kan ju inte låta bli att äta alls, även om det verkar vara det enda Obestämd

Detta är då oavsett vad jag har ätit dagarna före och till frukost, vilket gör att jag inte ser att något särskilt har triggat detta.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Miyu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jadu.. det kända kl 3 suget? :P

MissInAction
0

Kanske. Men vad är förklaringen? Obestämd
Tänkte att det måste ju vara något som händer i kroppen. 

Och kan det tyda på att jag inte är sockerberoende, rent av?  Utan "bara" missbrukar? Eller är det att ägna sig åt förnekelse? Tyst

Kluring om Ryssland

dufva
0

Prova äta mera vid lunchen och se om det uteblir

Kanske är det bara (o)vanan att bli sugen på eftermiddan som gör sig påmind trots att du har mat i magen?

MimLan
0

Stress?

Miyu
0

Tristess?

Honey Puh
0

Fått i dig för lite fett? Prova cocosolja när suget sätter in. Det brukar kapa det rätt effektivt!

Kernow
0

MissInAction, svårt att säga utan att veta vad du äter men spontant så låter det där "klockan tre suget" som lågt blodsocker. Det är ju det man brukar bli så sockersugen av på eftermiddagarna innan man "avgiftat sig". Man har ätit lunch och så några timmar senare så faller blodsockret och man blir sugen. Det är då icke LCHF:are ofta tar till mellanmål av olika nyttig eller onyttig art.

Äter du något som triggar sötsuget till lunch? Äter du dig mätt och inkluderar en del fett så ska du inte få den där blodsockerdiffen utan det ska hålla sig jämnare under dagen. Jag märker direkt om min lunch inte var tillräckligt bra för mig för då får jag ett visst sug. Det gäller att bli mätt på riktigt mättande saker som håller den där mättnaden så vad äter du till lunch?

MissInAction
0

Ja jag får ju skilja på hunger och sug såklart Flört

Men om det handlar om lågt blodsocker, borde inte suget vara som störst på morgonen då innan jag ätit?  
Det normala är att vad jag än äter till frukost så får jag inget sug direkt efter där heller, och kanske inte heller direkt efter lunch, utan ett tag efter lunchtid.

För tillfället jobbar jag inte (ska börja i Juli) så vanligen äter jag då sen frukost och sdan middag. Kvällarna blir långa så det brukar bli någon ostskiva på kvällen. Har jag tider att passa blir det troligen en lunch också.
Jag har krånglande IBS-mage så vissa saker funkar inte att äta, eller så fungerar de ibland och ibland inte.
Exempel på frukostar:

• omelett/äggröra på 2 ägg, 0.5 dl vispgrädde och oregano, ibland ost, eventuellt ett halvt paket bacon men då måste jag slå bort baconfettet som blir för annars slår min mage alltid bakut! Ett stort glas vatten och en kopp te med 1 tsk kokosolja. (Detta är en frukost som magen ofta reagerar på, ibland direkt och ibland efter en timme)

• 2 kokta ägg med "några skivor" smör som jag hyvlat över dem. En kopp te med 1 tsk kokosolja.

• 2 Flatbröd med 3 hyvlade skivor smör på, några skivor ost och korv. En kopp te med 1 tsk kokosolja.

Detta är då vad jag äter även som sen frukost/lunch om jag är hemma. Har jag redan ätit frukost så är sannolikheten stor att det blir omelett, annars någon lagad mat. Mängden mat kan inte vara för stor för då strejkar magen. Likaså fett kan fungera men ofta inte i jättemängder. 

Kanske är grädde och andra mjölkprodukter som triggar sug? Fast tycker att de gånger jag ätit yoghurt, eller mjölk.. då har jag kanske blivit hungrig snabbare men inte sugen. Det är nåt som håller suget borta men sen är det som att det kommer på klockslaget, varje dag.

Kluring om Ryssland

nyborjare08
0

För att man ska vakna så utsöndras stresshormonet kortisol i kroppen. Kortisol kan även höja blodsockret. Det är det som hos diabetiker kallas gryningsfenomenet Sen huruvida man måste vara diabetiker för att få det, det vet jag inte. Men jag vet att det finns en sån mekanism som kan ge högre blodsocker på morgonen.

Jag känner också igen eftermiddagssuget. Men jag försöker fundera på om det kanske kan bero på törst. Ibland upplever jag att jag kan ta miste på törst och sug.

Du kanske kan testa att äta väldigt strikt just på lunchen och se om det gör skillnad. Alltså ta bort alla mjölkprodukter och äta typ bara kött/fisk och smör?

Carin25
0

Jag håller helt med om att suget på eftermiddag/kväll kan vara helt outhärdligt medan på morgonen kände jag inget alls. Det är som att vända på en hand.

Kanske har det något med trötthet att göra? På morgonen är jag hungrig och vill ha mat som ger min kropp energi men på kvällen kan jag lika gärna äta godis eller likanande (vilket jag absoult inte ska). Konstigt det där…

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.