"Egen" mintchoklad??
Hej gott folk!
Slänger ut en liten chokladfråga. Försöker väl hålla mig ifrån den generellt sett, men det händer att jag norpar några bitar 90%-ig choklad ibland.
Kan dock längta efter mintsmak (älskar mintchoklad!) och har ännu inte hittat mintsmakande choklad med den kakaohalten som dessutom går ihop med min ekonomi. Hur ser det ut i LCHF-synpunkt att köpa vanlig 90%-ig, smälta ner och droppa i mintessens?
Har aldrig använt mig av essenser så har dålig koll på hur bra eller dåliga de är för en.
Jag har mint från aopteket som jag smaksätter ischoklad med ibland det är också gott till glass med hackad choklad.

Det borde gå alldeles utmärkt att smälta ned chokladen och blanda i mintessens :)
Jag har gjort chokladtårta med vanlig choklad och några droppar pepparmyntolja. Köper det på Apoteket. SÅ GOTT!
Annars finns ju Marabou Premium med mintsmak men är 70 % för lite kakao/för mycket socker för dig? Personligen dissar jag Marabou Premium för jag vill ha tillsatsfri choklad och tycker helt ärligt att Marabou Premium har dålig kakao. Lindt är mycket godare!
Du kan ju köpa Lindt Excellnce 90 %, smält i vattenbad, hälla i några droppar pepparmyntolja och sen föra över det i någon form för låta det stelna. Med fördel i kylskåp.

Tack alla!
Jo, 70% är för lätt att svepa i sig, lite för sött. Jag föredrar dessutom den fylliga smaken av 90% (hade jag aldrig trott för ett år sen!!) Den jag brukar köpa är just Lindts 90%-iga så ska rusa till Apoteket och skaffa essens! Jippi!
Var ett bra tips med ischoklad också ju.. ännu bättre plus att det ju är hur gott som helst! Tack igen
Lindt madagaskar är utsökt god, men alldeles för söt tyvärr. Jag försökte t.o.m. övertyga Lindt om att öka kakaohalten på den till åtminståne 80%. Nu har jag dock hittat en choklad som består av 100% kakao från madagaskar (dvs inget socker alls). Den duger fint men jag önskar fortfarande att lindt gjorde en likadan.
SÅ då borde man kunna ta den sockerfria 100% kakao chokladen från Lindth och droppa i ren mintessence?

Mint är extrem kraftig. Det räcker att du har minten bredvid chokladen i samma påse en god stund. Så smakar chokladen av det.
OT: Nettos mörka Superior-choklad 80% är min favorit i alla läger. Oavsedd pris. Och billig dessutom! Ca. 12:- hektot. De har även en fusk-Toblerone som är helt OK.

Kan ju säga vad jag till sist gjorde då eftersom jag startade tråden 
Jag smälte Lindts 90 %-iga choklad i vattenbad tillsammans med lite kokosfett (a la ischoklad, fast mindre mängd kokosfett). Sen droppade jag i mintessens (det behövdes faktiskt ganska mycket kan jag säga) och hällde det i en form och lät stelna. Gott blev det, men mäktigt. Jag åt en liten bit, och lär ha choklad kvar i veckor!
Jättebra!
#8 Pepparmyntolja räcker det med några droppar. Använde kanske ca 30 droppar till en stor chokladtårta och det smakade lite för mycket mint för min smak. Vet inte vad mintessens är dock.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Använd ren eterisk pepparmyntaolja, inte essenser. Apotekets pepparmyntaolja är ok men lite tam i smaken, Crearomes har bättre smak.
Den som gillar choklad med apelsinsmak kan köpa eterisk apelsinolja och blanda i chokladen…