Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7092 ggr
[najnie]
0

Kokosmjölk??

Hallå kompisar!

Nu har den uppenbarat sig för mig… kokosmjölken! Varför har jag inte stött på den förut? Dock är jag en riktig nybörjare på det här med kokosmjölk och har lite funderingar:

- Är den "godkänd"? Bra fetter osv..? Har inte funnit kokosmjölk i alls många recept, kan det vara så att den inte är bra trots lågt kolhydratinnehåll?

- Hur använder ni den? Jag har en smet som står och väntar på att bli kokostoppar.. men det går säkert att använda till mer än kokostoppar :) Blir den "tjock" i såser och gratänger? Eller bör man reda med någon äggula eller två?

Wildrat
0

Om du kollar på burken så ser du att den innehåller en del kolhydrater så behöver du vara strikt så blir det inga större mängder.

Kolla på samma ställe som du köpte kokosmjölken om det finns kokosGRÄDDE. Den innehåller mer fett och mindre kolhydrater, ännu bättre LCHF alltså. Finns den inte så efterfråga, jag har sett kokosgrädde på hyllorna men det var ett tag sen.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… om du tycker om kryddstarkt sa gor en sas pa kokosmjolk och curry paste … du behover inte reda med nagot, den kokar ner till lagom konsistens.

yvonnel
0

Jag hade den nu senast igår söndag till kycklingbröst som jag stekte med curry och lite till av kryddor, hällde på en burk och lät koka färdigt samtidigt som den såsen kokade ihop. 1 burk 400 ml = 12 Kh till 5-6 port.

[najnie]
0

Mycket kolisar?! Den burken jag använde hade bara 1 gram kolhydrat/100 gram.. Santa Marias "light"-version då den hade färre kolhydrater. Tillsatte kokosfett som kompensation för den lägre fetthalten.

magma
0

#0: Kokosfett är en av de bättre vegetabiliska fetterna, det är ett stabilt fett som inte oxiderar i kroppen på samma sätt som andra vegetabiliska fetter.

Mooniq
0

googla kokosfett alzheimers så får du fram en intressant historia. kokos har mycket nyttigheter i sig. jag har börjat göra mer thai-inspirerad mat, och använder en del kokosgrädde - jättegott! Även mrs Cheng's grytbaser är goda att använda men de innehåller ibland lite mer kolisar -man får läsa på burken… jag lyxar mig med Satay-sås ibland (jordnötssås) med kycklingspett och bambuskott..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

livlinan85
0

Jag som vill ha så rena produkter som möjligt använder Kung Markattas kokosmjölk som endastinnehåller kokosnöt och vatten.

17g fett, 1,5g kolhydrater.

Den måste röras ordentligt före användning eftersom vattnet och kokosnöten separerat i burken.

Jag använder den i smoothies, som smaksättning i kesella, i pannkakor (tillagas väldigt långsamt), i thailändska soppor och grytor.

Välkommen att kika in på min sida; http://njutmat.blogspot.com 

Lina

[Pennylane1]
0

Blev det bra med kokosmjölk i kokostopparna? De brukar bara innehålla kokosflingor och ägg annars. Skulle trott att det blev alldeles för blött med kokosmjölk i, var det istället för den rivna kokosen eller hur gjorde du?

gun92884
0

… satte in den har lanken pa andra traden om kokos ocksa … har visas med videoklipp hur man anvander hela kokosnoten, fran mjolk och kefir, till mjol:

http://www.thehealthyhomeeconomist.com/2011/02/video-how-to-make-coconut-milk/

[najnie]
0

#8, kokosmjölk i topparna blev jättebra. Följde Annika Rognebys recept för bounty (dock med mindre sukrin), men istället för att doppa dem i choklad så körde jag in dem i ugnen.

Förvarade dem senare i kylen och dom blev då riktigt saftiga och goda (torra och föll lätt isär när de var varma från ugnen). Kan varmt rekommendera att utgå från hennes recept.Glad

Ofelia
0

Jag som mjölkproteinallergiker använder kokosmjölk/grädde till precis allt där mjölkprodukter brukar ingå. Grädden använder jag i kaffet och till gratänger/såser. Finns en sort som är som vispad grädde i förpackningen (Dragon nånting, lila kartong) och den använder jag till bär.

Särskilt många kolhydrater blir det inte och jag är aldrig superstrikt heller.

[Pennylane1]
0

#10 men var det istllet för riven kokos? Eller vilken funktion hade den? Som sagt, i vanliga är det ägg och riven kokos och ingen mjölkprodukt alls.

[najnie]
0

#12 nej nej, hade i riven kokos också. Har gjort kokostoppar tidigare med ägg, men ansåg att de då blev för torra och inte höll ihop ordentligt. Att testa hennes recept fast göra om det till kokostoppar var en ren chansning, en mycket god sådan :)

[Pennylane1]
0

vore lättare om du skrev ner receptet så slipper man 20 frågor :-) känner inte till Rognebys recept.

[najnie]
0

Hoppsan, ledsen att jag inte svarat tidigare!

1 dl sukrin (jag tar ca 0,5 dl, det beror på hur sött man vill ha)
50 gr kokosfett
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk
200 gr riven kokos

Smält kokosfett och sukrin i en kastrull
tillsätt kokosmjölk, grädde, riven kokos och låt det skjuda
rör samman allt och låt smeten vila i kylen i en timma

Om bounty: forma smeten till 12-14 kvadratliknande bitar, låt dessa vila i frysen i en timma. Smält 100 gr choklad (hög kakaohalt), doppa kokosbitarna i chokladen och ställ in dessa i frysen för att stelna, förvara sedan i kylen

Om kokostoppar (hur jag gjorde): klicka ut topparna på ett bakplåtspapper och ställ in dem i ugnen på ca 175 gr tills de blir lite gyllenbruna, låt de svalna i kylen. Jag tyckte att de var godast som rumstemprererade.

Glad

MissInAction
0

Visst är kokosmjölk fantastiskt Glad Luktar gott också, man kanske ska ha den som body milk.. Skrattande

Riktigt gott tillsammans med currypasta som redan föreslagits, antingen med fläskkött, kyckling eller räkor. Som soppa eller gryta.

När ni pratar om kokosgrädde, är det den där Blue Dragon eller vad det heter, som ni menar då? Eller finns det fler och var hittar man dem isåfall?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Beate
0

Jag älskar kokos i alla dess former men här är ett intressant inlägg på The Healthy Skeptic som man kan tänka på när det gäller kokos:

http://thehealthyskeptic.org/3-reasons-why-coconut-milk-may-not-be-your-friend

MissInAction
0

OJ, tackar så jättemycket för den länken! Mycket intressant för mig och andra som har besvär av IBS. *bokmärker länk* Glad

Lite sorgligt är det ju förstås om jag måste avstå kokosmjölk (förstod jag det rätt om kokosolja är undantaget som brukar går bra?) men vad gör man inte för att må bättre!

Kluring om Ryssland

Beate
0

#18: Det beror på hur känslig du är, du kanske tål det jättebra, men om man gör det som kallas FODMAP där man utesluter en mängd matvaror och sedan succesivt inför dem efterhand så märker man hur man reagerar. Det man ska vara extra noga med är väl att undvika kokosmjölk där det är tillsatt guarkärnmjöl och karragenan. Och såklart hellre köpa på tetra än i plåtburk men det är ju för att undvika att få i sig BPA.

Och ja, kokosolja verkar vara lugnt.

MissInAction
0

#19 Ja precis, jag ska noga kolla upp det där för jag tycker det var jätteintressant.

Kluring om Ryssland

Beate
0

#20: Måste överlag rekommendera bloggen The healthy skeptic som drivs av en snubbe som heter Chris Kresser. Mycket intressant läsning där. http://thehealthyskeptic.org/

Speciellt har han skrivit en serie artiklar om 9 steg till bättre hälsa som handlar om mat, näring, motion, sömn, stresshantering, glädje etc som jag fann mycket givande: http://thehealthyskeptic.org/perfecthealth

MissInAction
0

Ja, snubblade in där igår och hittade några intressanta artiklar och även lite länkar vidare, mycket intressant! Glad

Kluring om Ryssland