Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3164 ggr
alex_ander
0

Hur gör man för att hamna i Ketos?

Jag har ätit LCHF i en vecka, alltså inte ätit något med mer än 5g kolhydrat/100g, ätit mycket animaliskt fett och protein. Känner mig väldigt mättoch mindre "svullen".

Jag bör väl vara i Ketos nu?

Hur vet man om man är det?

Hur gör man för att hamna i Ketos om man inte är i det tillståndet?

Tungan ute

Maggan63
0

Man kan köpa ketostix på apoteket. Med dem kan mäta i urinen vilken fas man är i…En del känner av en metallisk smak i munnen vilket tyder på att man är i Ketos…Skulle tro att du är där redan om du inte har ätit så mycket kolisar, då går kroppen automatiskt över till fettförbränning…De två första veckorna kan man dock ha omställningsbesvär innan kroppen vant sig men sen plötsligt mår man toppen…Detta är åtminstone min egen erfarenhet…Skrattande

MarieEriksson
0

Jag har ätit LCHF i en vecka, alltså inte ätit något med mer än 5g kolhydrat/100g  <--- Det ser bra ut, men om målet med lchf är att gå ner i vikt rekomenderas att det totala kolhydratintaget är
max 20g / dag.

Om du äter mycket av det du äter så du ligger högre än 100g kolhydrater/dag är du antagligen inte i ketos.

dufva
0

Gränsen för ketos är individuell och ligger mellan 50-100gram kolhydrater för de flesta.

5% regeln är en hyfsad hjälpreda för att handla bra grejer i butik.

Hur det sen blir med ketosen beror alltså på hur många kolhydrater det blir när du summerar ihop allt du äter Skrattande