Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3459 ggr
Jenny246
0

Uppgiven hetsätare

Vad sjutton ska jag göra? Ätit LCHF i tre veckor. Tycker det har varit svårt.

Jag har haft problem med smygätande och hetsätande i hela livet. Jag är 24. Och trött. För jag har missat allt hittills. Och kommer jag inte ur det här kommer jag att missa ännu mer. Tiden bara går och livet bara flyger förbi, medan jag hetsäter och aldrig har pengar till något annat.

Själva sötsuget har inte varit jättejobbigt. Det har varit hanterbart. Men lusten att hetsäta har varit jobbigare. Och det har varit några attacker, men det går inte att jämföra med när jag äter kolhydratkost. Jag tror dock att det skulle vara bättre om jag kunde få i mig ordentlig mat. Problemet är bara att jag har ALDRIG lust att äta det. Och när jag tänker efter har jag aldrig haft det. Sallad, pannkakor och omelett går rätt bra. Men inget annat. Äter mest grädde, yoghurt och bär. Men det vet jag ju att det inte fungerar. Och jag mår inte bra av det heller. Men jag har inte lust att äta något annat.

Gör jag en middag på en köttbit, sås och sallad så äter jag knappt hälften (och så gör jag med omeletter ganska ofta också), sen får jag inte i mig mer. Men det beror inte på att jag är mätt, utan på att maten växer i munnen. Den smakar så äckligt, och det känns som jag ska kräkas om jag tar en bit till. Då struntar jag i det, blir hungrig eller sugen efter en timme eller två och småäter vilket senare leder till hetsätning.

Jag brukar veckohandla så jag har alltid mat hemma. Men jag vill aldrig ha den, det slutar ofta med att jag får slänga en hel del. Men om jag inte veckoplanerar så vet jag aldrig vad jag ska göra för mat, och det slutar med grädde och bär.

Några tips på hur jag lär mig äta riktig mat? Måltidstips? Så tacksam för alla tips. Hur har ni gjort för att övervinna er hetsätning? Bloggtips? Jag orkar inte längre.

Aliki
0

Ååå, det finns så många bra inspirerande bloggar.

Kostdoktorn har en samlingssida med ett stort urval, men det finns många fler…

Det droppar nog in fler förslag och hjälp strax ska du se.

Monarchy
0

ville bara säga att , om du vecko handlar och inte äter upp det, dela upp handlingen då, har man ju sett på tv att man sparar mycket pengar om man gör det, om man brukar slänga mycket vill säga och inte kör världens omväg till affärn eller enbart åker iväg för att handla, utan ta det i samband med något annat.

Sockerberoende_
0

Ah jag har exakt samma problem..

Jag tror att det handlar om att vi kopplar ihop mat med gladje. Jag tror att vi sockerberoende/hetsatare maste forsoka se maten mer som bransle och inte som trost. Vi matse lara oss att finna gladje/trost genom annat i livet.

Vi sockerberoende far onormala kickar av viss sorts mat. Pasta, godis, choklad eller vad det nu kan vara.. Jag tror vi maste kanske tvinga oss i borjan att ata san mat som vi kanske inte skulle valja naturligt men jag tror det behovs for att komma ifran det har med att ata for att trosta/ma battre. Som sagt vi maste lara oss att hitta gladje genom annat i livet. Vanner, resor, intressen. Hjarnan har liksom blivit kidnappad och man kanner bara gladje nar man hetsater/ater sockerrik mat. Vi maste jobba pa att vanja oss ifran detta.

Detta ar vad jag tor iaf Glad

Jenny246
0

#1 Tack så jättemkt! Hittade massor av bra bloggar :)

#2 Ja kanske är något att prova

#3 Så sant :) Och tack för att du gav mig det perspektivet. Man vet om det, men påminnelser behövs ständigt! Det är en verklig utmaning utan dess like :/

kaisakavat
0

Jag vet inte något om hetsätning som kan hjälpa dig. Andra kan bättre.

Mina sympatier får du, du har det inte lätt.

Men.. när det gäller din motvilja mot maten, den känner jag igen från mina första veckor på LCHF. Jag fick verkligen TVINGA i mig!!! Och det var vedervärdigt jobbigt att må sådär och jag tänkte att jag aldrig aldrig skulle kunna stå ut. Men jag envisades och tog en dag i taget. Och motviljan gick över, jag böjrade tycka det var hur gott som helst!

Tror det är viktigt att försöka variera med olika tillbehör. Lägga lite extra tankemöda på grönsaksrätterna att ha till, röror och kryddor, m m. Att söka reta aptiten.

Och att vara envis som synden i motgångar..

Jättestort lycka till med allt!

isalu507
0

Skulle du inte kunna spara den halva portionen av mat som du inte vill äta och sen äta den två timmar senare när du blir hungrig igen? Eller testa att laga mindre portioner under en tid och äta oftare istället?

Carin25
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja varför ska det vara så svårt?! Vill inget hellre än att vara "normal" och inte trigga på kolhydrater men samtidigt får vi se det som att vi är speciella och med allt vad det innebär kan det vara en gåva.

Mitt råd är att du söker dig till OA, Anonya Överätare i din stad. Där kan du träffa andra i samma sits och samtidigt få hjälp att hantera livet, för maten är bara ett symtom - livet är ju kaos eller hur?

Jag har fått bra hjälp men nu för någon dag sedan tog hetsätningsdjuävulen mig efter tre fria månader. Tillbaka på ruta ett med maten men fortsätter i mitt stegarbete och storstädar bland aggressioner, rädslor och irritation för att slippa använda maten som drog för att stå ut med livet. Jag vill leva!

Steg för steg mot tillfrisknande från sockerberoende och överätande.

Jenny246
0

#5 Ja det kanske är så? Jag får försöka ge mig fan på att  få i mig maten och hoppas på att det lossnar! Åh röror är ju väldigt gott! Har du några roliga tips på tillbehör?

#6 Mindre portioner och oftare är nog ett bättre alternativ. Jag är så grinig när det gäller mat. Tycker maten smakar skit när den har varit fryst oftast, och tycker mat jag redan ätit av känns äcklig. Herregud vilka hjärnspöken man har :/

#7 Ja det undrar jag med! :/ Och ja, livet är verkligen kaos. Och stresstålig är man ju inte heller :s OA verkar inte finnas i min stad. Men kanske kan hitta något bra alternativ ändå! Kikade in på din blogg också, gillade tipset om biffarna som kan användas som både hamburgare och "vanlig" biff. Ska testas!

kaisakavat
0

Röror.. Glad

Attans vad min fantasi gick trögt just nu.. men typ:

Använd creme fraish till bas och sen hackar du i vad du gillar. Örter, grönsaker, lök, senap, chilli, sambal..

Fetta eventuellt upp extra, med majonnäs.

Räkröra till fisk t ex är ju underbart!  På cf, räkor, hackat ägg, hackad lök, salt, peppar.. Ibland käkar jag sån röra som en måltid utan fisk, med två-tre ägg blir det mättande.

Fiana
0

Köp helt enkelt inte hem saker som grädde, bär och yoghurt då? Använd cremé fraiche istället i såser etc. så behöver du ingen grädde alls.

Sedan som nämnts dela upp maten och ät bara en halv portion - ät nästa halva när du blir hungrig igen.

Om det inte finns något olämpligt att småäta hemma och du inte går till affären så kan du ju helt enkelt inte äta det.

Det är ju också så att om du har en övervikt så är det ju inte hela världen om du inte äter tillräckligt, förr eller senare blir du nog hungrig på den riktiga maten om inget annat alternativ finns tillhands.