PROTEINDRINK ???
Eftresom jag har svårt att gå ner i vikt och antagligen äter lite för mycket har jag en fundering. Skulle man inte kunna byta ut någon måltid mot en proteindrink eller är det helt fel?
Hur ska man göra den och vilket proteinpulver skulle man använda?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Proteindrink är nog mest för de som har svårt att få i sig tillräckligt protein, och det mättar inte speciellt bra heller.
Öka i stället din köttkonsumtion. protein i form av kött är det som mättar bäst.. fett gör att du står dig och förblir ohungrig längre.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag gjorde en varm blandning av proteindrink och äggmjölk till frukost när jag var lat och den stod jag mig på till lunch. Men då hade jag grädde i också så det kanske inte passar dig.
För en sommar sedan gjorde jag en kall proteindrink med 1 dl grädde, 0,5 dl vatten och 1 dl yoghurt samt ett par skopor proteinpulver och en näve frysta bär. Den stod jag mig också länge på.
Gör du med vatten som det står att man ska göra blir du nog hungrig snabbt.
marielusardi
Jag tar ibland en proteindrink på kvällen den mättar bra. Jag använder Fairing Slow protein kasein protein 2 g kolhydrater/100 g. Smaken Wildberry är jättegod men har hört att vanilla ice är ännu godare smakar vaniljgalss.
Tyckte inte choklad var så god men smaken är som baken.
Jag köpte mina på mm sports http://www.mmsports.se/product.php?productid=16599&cat=472&page=1
Det är klart att det är bättre att äta så att säga "riktig mat" men man är inte mer än människa och detta är helt ok tycker jag.
INGREDIENSER: Helmjölksprotein (micellärt kasein), kalciumkaseinat, vassleprotein, arom, sötningsmedel (aspartam), laktas enzym
färgämne betakaroten (Vanilla Ice Cream), rödbetspulver (Wild Berry), avfettad kakao (Chocolate), sojalecitin (Chocolate). Innehåller en fenylalaninkälla.
Inte så farligt va?
Enbart proteinpulver blandat med vatten mättar inte särskillt länge men gott är det och som mellanmål är det ok, Charlotte Perrellis chokladsmak är supergod riktigt mums…Även jordgubbssmaken.
Om man ska äta något som mättar bra så rekomenderar jag casein pulver långsamt protein som man står sig på länge, blanda 1 skopa med 1 dl grädde och vispa med elvisp tills den tjocknar ca ½! minut så har man världens godaste choklad pudding - nyttigt inga kolisar massa protein och fett från grädden - världens bästa LCHF efterätt.
Det kasein pulver som jag tycker är godast och bäst är Gold Standars casein med Chocholat Suprem.
Finns att beställa på www.fitnessguru.se
Charlotte perellis protein finns att beställa på www.bodystore.com
Ha det bäst alla.
P.s har nyss börjat min LCHF hemsida besök gärna
#4 Mums det låter supersmarrigt med chokladpudding. Får testa det med min chakladsmak den kanske blir riktigt mumsig med vispgrädde. :)
Läste test av proteindrinkar i Råd & Rön.Det var väldigt olika priser. Rent pulver utblandat i vatten smakade illa.
Jag brukar blanda Fairings slow protein Wild berry med vatten och det är ok men jag skall testa med mjölk och grädde för det mättar ju bättre.
Har man svårt att gå ner i vikt är det nog extra dumt att äta proteinpulver extra. De flesta är baserade på mjölkprotein som för många gör det just svårare att gå ner i vikt samt sötningsmedel som gör detsamma.
Ju svårare att gå ner i vikt man har desto mer bör man hålla sig till ren mat och hoppa allt "extra", dvs helt utesluta sötningsmedel av olika slag (tuggummin, lightläsk och andra med sötningsmedel sötade produkter). Undvika även lchf-efterrätter, hoppa vispgrädde med bär osv. Ta bort nötter frön och yoghurt. Även kaffe kan vara ett problem om man dricker mycket av det. En del blir också rejält mycket mer hungriga av smakförstärkare, då kan det vara idé att vara noggrann att undvika allt som hör dit.
De flesta so har en reell övervikt (inte bara lite trivselkilon) som inte går ner med lchf äter oftast sådant.
Fett kött (eller tillsats av t ex smör om det inte var en fet proteinkälla) eventuellt en mindre mängd sås (gräddsåser och färdigköpta bearnaiser och majonnäs är inte så optimalt så inte jättemängder utan lite till smak om man inte har tid att göra t ex hemgjort bearnaise eller hollandaise eller kryddsmör till den magra proteinråvaran), fet fisk (dock även fet fisk inte så fett så lite extra fett brukar behövas) och/eller ägg (behöver också lite smör). Sedan lite kolhydratssnåla grönsaker till det. Så äter man när man är hungrig, inte när man är sugen och undviker mellanmål. Så ser "basic" lchf ut, och ungefär vad någon som inte har lätt för att gå ner i vikt kan tilåta sig.
Det finns många som "tål" mer än det, och t ex rejält överviktiga män har lättare att gå ner än kvinnor så det kan vara lätt att bli lite "lurad" av alla smaskiga recept som har mycket "extra" i sig. Tål man det så är det ju bara bra, men är det så att man inte går ner i vikt på det så betyder det inte att lchf inte fungerar på en, utan att det sätt man ätit lchf på inte fungerar.
Har man faktiskt provad ordentlig basic lchf en längre tid utan att det fungerar alls på en reell övervikt får man kanske titta närmare, men så länge man lägger till vad som är "extra" och "götter" och inte går ner i vikt så har man mer att titta på vad man ska ta bort istället. En del måste verkligen vara jättestrikta (och nej då talar vi inte om att "fakir" är nödvändigt, det sätter ofta fokus på fel saker det med).

Ska du prova så undvik Whey protein för det höjer insulinet snabbt och så startar fettinlagringen. Välj hellre Kasein eller en blandning av flera. Prova inte soja för det är inte bra för oss människor.
Har du provat äggmjölken? Vill man kan man ha lite proteinpulver i den och smaksätta den efter tycke och smak. Jag gick ner i vikt på den.
#8 Tack för ett klokt inlägg.
Det protein som passar bäst om man vill hålla vikten och begränsa kolhydraterna är kasein…
Jag äter själv Body Science Diet Fuel..gillar smakerna choklad almond och päronsplit..
Brukar blanda med 0,4dl vispgrädde och sedan resten vatten..tar även 5 kapslar omega 3 till…Bra fett och protein välldigt lite kolhydrater och helt otroligt gott.http://mmsports.se/product.php?productid=774&cat=0&page=1
Body Science Casein 100% milkprotein är också ett långsamt protein som fungerar mycket bra…samt prisvärt.http://mmsports.se/product.php?productid=17156
Vassle proteiner är på tok för snabbt protein och triggar insulinet som kolhydrater
http://www.mmsportsforum.se/kosttillskott-9/bs-casein-eller-bs-diet-fuel-943/

Vill man köpa "riktigt" proteinpulver utan massor av aspartam och jordgubbssmak utformade för pelle diskosving är ett tips att kolla in myprotein.com. Oftast billigare också. Snabb leverans trots att det skickas från UK.
Njae, att kasein är att föredra isådanafall är just för att vassle ger ett enormt insulinpåslag. I proteinpulver är kolhydraterna det minsta problemet om det är insulinutsöndring man är rädd för.