Till Maasaiernas land
Nu flyger min make, Bo, och jag med våra två barnbarn, 15 och 17 år, till Tanzania. Vi skall vara borta nästan en månad och vi har 2000 läsglasögon med oss som skall fördelas efter undersökning till personer över 40 som behöver dylika. Först skall vi vistas och arbeta på Zanzibars två öar, Unguja och Pemba. I Zanzibar, staden kallas Stone Town, skall jag sammanträffa med den läkare som är diabetesansvarig för Zanzibars befolkning.
I norra Tanzania, i Rift Valley och dess randområden, bor maasaierna. Vi skall bl. a besöka en by där bychefen heter Israel Orngoswa (betyder öken dadel).
Vi har känt honom sedan 1981, då var han bara 11 år gammal.
Numera kommunicerar vi via e-mail. Han måste förflytta sig 60 km för att kunna använda Internet eller sin mobiltelefon.
På bilden är han 14 år och bär en fjäderskrud på huvudet. Han har sällskap av vår son som då också var 14 år och en kamrat. Dessa båda maasaiynglingar genomgick då, 1984, sin initiering för att bli moran, dvs krigare. Därför skjuter de småfåglar och gör en huvudbonad. Israel Orngoswa hade redan då gedigna ledaregenskaper och var förutbestämd att bli hövding.
Är det någon speciell fråga som du skulle vilja ställa till honom, kan du skriva den i en kommentar så skall jag framföra den. Hans engelska är ganska rostig, men med hans rostiga engelska och min rostiga kiswahili skall vi nog kunna förstå varandra.
Svaren kommer i slutet av juli.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fråga dem gärna vad för slags mat de äter och om deras kost har förändrats mycket de sista 20 åren?

Det är superintressant att få veta hur dessa friska naturfolk äter.
Speciellt deras traditionella rätter förstås
En masai-kokbok i någon form skulle vara kul att få ta del av 

Som tidigare föreslagits: Vad äter de?
Men likväl så intressant är: Hur ofta äter de?
Kan tänka mig att dom äter någon sorts säsongsbestämd blandkost (mestadels LCHF) men även i den periodiska fastans skrud.
Hade även varit intressant om du skulle kunna höfta ungefärligt: _Hur mycket de äter.
_så att man kan höfta på om dom äter 4000 kcal/varannan dag, eller tex 1000 varje dag osvosv. Hade varit djupt tacksam för dessa svar.
Jag avundas ditt äventyr. Lycka till där nere!
Mvh Viktor
Jamen så kul ni ser till att ha det på äldre dar, och så duktiga och omtänksamma och och och…..
Fråga om han tror att det går att överleva utan de olika sädesslagen i hans land och då förstås gäller frågan hela befolkningen, om det skulle gå att tänka om i praktisk mening för att ge föda till boskap. Hoppas att frågan inte blev helt tokig för jag kom på nu att det kanske eg. är ett jagande folk.
Vilket fantastiskt initiativ! Hoppas att allt går bra och var rädda om er!
Yvonnel
"på äldre dar"? Vi hade inte tänkt på det.
Det är kanske därför barnbarnen skall följa med och "ta hand om oss".
Detta är tionde resan sedan 1990. Vi har förmedlat ca 20 000 läsglasögon och containervis med optisk utrustning.
Titta på vår hemsida, om ni har lust, där finns en del av projekten beskrivna.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
No hard feelings, I hope. Jag tycker att ni är Superläckra!
Naturligtvis inte Yvonne. Men både barn och barnbarn tycker att åtminstone jag är så barnslig att jag inte aldrig tänker på åldern.
Vi får väl träffas här hemma hos mig i Skåne när vi kommit hem, det verkar ju inte bli ngn träff i Göteborg.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Ojoj, va häftigt och roligt. Lycka till. Jag har inga frågor att tillägga utöver de som redan ställts.
Jag vill önska er alla en riktigt trevlig Midsommar och för alla er som skall campa - fint väder.
I morgon flyger vi till Zanzibar via Addis Abeba. Vulkanutbrottet i närliggande Eritrea har inte påverkat flyget, vilket är en lättnad.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0