Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1336 ggr
Tinan77
0

Konstigt mående? övergång ???

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej
helt ny på detta och träning och uteslutning av kolhydrater.
Tacksam för alla tipps och råd.
Började träna för 5-6veckor sedan och la om min kost, där jag utersluter allt jag vet innehåller kolhydrater, de två första veckorna hände ingenting.
Men de tre sista veckorna har jag kännt mig piggare och orkar mer och vill mer, men mitt psykiska måeende har blivit jätte kostigt…. Dö känslig, vill bara sätta mig i ett hörn och gråta i mellanåt eller lätt irriterad, går igång på ingenting, har liksom hakat upp mig eller fastnat i nått dåligt mående.
Försökte lista ut vad det kan ha berott på men, varken jag eller min sambo vet, men att jag mått skumt har alla märkt…
Vi funderade på om det var nån form av socker fall, eller omställning i kroppen, eller omställning i hormoner.
Hittar ingen anledning till detta måendet, mer än i samband med träning och förändringen med maten… Som om jag haft en mindre deppretion?
För tre veckor sedan började det känns och synas på både våg, kläder och ork, vilket jag blir överlycklig över, men ändå detta måendet, är det nått som,
Nån som vet eller känner igen
Mvh Tinan

Qamilla
0

Det låter som om du är sockerberoende. Är man sockerberoende och slutar med kolhydrater kan man reagera med Depression. Det känns inte värt att leva längre när man inte får äta "sin drog". Jag hade något liknande när jag slutade med kolhydrater första gången.

Det finns hjälp. Om du äter mycket kött under dagens mål så kan du, på fastande mage, äta en liten kall kokt potatis precis innan du går i säng. Det så att säga "öppnar dörrarna" in i hjärnan för kolhydraterna så att din serotonin produktion kommer igång. Har man ett sockerberoende så har man oftast svårare att producera serotonin och då behöver man hjälpa kroppen på traven.

Eller så kan du prova 5-HTP som också hjälper till med produktionen av serotonin. Dessa kan du köpa på nätet och ska också tas precis innan man går i säng.

Tinan77
0

Tack snälla du, Qamilla…

Just nu äter jag bara kött, fisk, kyckling, sallader och görnsker och lite sås eller creme fraich till, morgon midda kväll och mellanmål. Tränar varje dag eller går en pomenix…
Men då blir det bättre med tiden antar jag,Apropå beroende så har jag haft alla tänkabara sådana och slutat med allt, där av att jag gick upp 30kilo, vilka jag nu tänkte göra nått åt.
Tack igen

AnneN
0

Kan även vara så att då man ställer om kosten så händer det en del med kroppens hormoner också så under en period tills kroppen ställt in sig ordentligt kan hormonerna påverka humöret en del.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Qamilla
0

Har man ett beroende-beteende så kan det vara så att man har svårare att tillverka serotonin under resten av sitt liv. Och man reagerar starkare på "drogerna" än "normala" människor. Det är därför det är så svårt att bryta beroendet.

Vill du få förståelse hur det fungerar kan du läsa "Sockerbomben av Bitten Jonsson" eller "Hjärnkoll på vikten av Martin Ingvar". Dessa förklarar hur det fungerar och kan hjälpa dig att hitta verktyg för att hjälpa dig själv må bra snabbare.