Måltidsmåttet
Var in på apoteket idag och hade tid att kolla in lite på det receptfria sortimentet under tiden jag väntade. Hittade det här: http://www.maltidsmattet.se/ Undrar om dom tror på det själva? *Suck*
Schysst att man inte ens skriver fett utan "sås". 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror på att de inte ser sås som fett. Är inte det lite konstigt?
Det finns ett litet avsnitt om fett bland "Frågor och svar":
"I Måltidsmåttet ingår inget eget mått för fett. Fett är inräknat i måltiden. I regel används någon form av fett vid tillagning av maten och/eller i dressing på grönsakerna.
Behov av matfett per dag för en kvinna:
- 1 msk flytande matfett för tillagning av lunch och middag
- 0,5 msk olja till dressing
- 4 tsk lättmargarin till fyra smörgåsar
Rekommendationen om fett säger att vi ska välja matfett som innehåller en stor andel omättade fettsyror. Flytande margarin, rapsolja eller olivolja är bra till matlagning. Till dressing kan olika sorters olja användas. Till smörgås rekommenderas lätta matfetter."
"Måltidsmåttet innehåller fyra mått. Ett är för grönsaker, ett för kolhydrater, ett för protein och ett för sås"
Grönsaker består av vatten, fibrer och… ja vadå?
Människan är det enda djur som måste mäta upp sina portioner, alla andra djur äter tills de blir mätta. Om man nu ska begränsa sina portioner med dessa plastskopor så verkar ju inte deras slogan funka så bra:
"Börja direkt. Ät rätt. Bli mätt. Må bra"
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag blev bara trött när jag såg dessa. Det är bara ett nytt sätt att få ut tallriksmodellen. Ett nytt sätt att tjäna pengar på människors vilja att gå ner i vikt. Vi får kanske ge ut egna mått. För inte kan det väl vara så att olika människor behöver olika mycket mat vid olika tillfällen? 

… nja, det galler val bara for djur i naturen … Nar de lever med manniskor kan de ofta bli matstorda … titta pa hundar och katter (aven hastar) som matas i tid och otid, de forlorar sin naturliga matrythm och ater sig way past 'matta' …
Det beror nog till stor del på att hundar och katter får industriell mat som innehåller sånt som deras arter inte äter naturligt. Spannmål t.ex. Djur har också blodsocker…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Alltså ska det vara så svårt att släppa Tallriksmodellen?
Blir så förbannad på folk som aldrig kan fatta, varför skulle maten vi ätit i alla världens tider helt plötsligt vara dålig för oss?
Måltidsmåtttet såg väldigt jobbigt ut, och risken är väl rätt stor att man blir hungrig igen efter nån timme igen.
Ooh, kampanj just nu, bara 159:-!!!

Det kan man få ett helt kilo entrecote för 

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

#9. 

# 9
…. och svårt att få plats med 250 gr. entrecote i den blåa skopan.