Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9221 ggr
wimawe
0

Sukrin!

Nu har jag försökt googla och kolla länkar här, men hittar verkligen inte var man köper det, förutom på lowcarbshop, men tycker ärligt talat att 84 pix är lite väl vasst för frakt… Går det överhuvudtaget att inhandla på typ Ica eller är det endast nätet förunnat? Annars blir det en tripp till Örtagubben för lite Stevia… :oS

Maerion
0

Jag håller med om att det är dyrt men för mig är det värt varenda krona. Har provat Stevia och tycker att det smakar förskräckligt. Sukrin däremot har ingen bismak och när jag någon gång behöver använda mig av sötningsmedel fungerar det utmärkt som substitut för socker.

Wildrat
0

Du får åka till Norge. Där säljs det bla på hälsokostkedjan Life. Svenska Life var inte ett dugg intresserade av att ha det i sortimentet.

Eller så får du söka på Erythritol så kanske du hittar nån Amerikans eller Japans site att köpa det ifrån istället…

Maerion
0

Kom föresten på att vissa Lifebutiker här i Sverige säljer det. Titta efter återförsäljare på www.mindresocker.se

magma
0

På sajten mindresocker.com står bl.a:"

Säljes nu i LIFE: Chocolite, ExtendBars, Golightly, Dreamfields, Russell Stover, Mama Lupes Tortillas, Joseph´s lite cookies & Sukrin.

Life:
Charlottenberg Shoppingcenter, Sverige. Helga Görlins Gata 1 673 32 Charlottenberg
Life:
Nordby Shoppingcenter, Sverige. Västra 452 92 Strömstad

Life:

Carl Wahrens väg 38D

763 34 Hallstavik, Sverige

Arvika Hälsokost, Life:

Storgatan 33

671 31 Arvika, Sverige

Athenasmatte
0

Är helt ny på detta, men vad är egentligen Sukrin och hur skiljer det sig från andra sötningsmedel? Sukrin hittar jag inte på ICA, däremot hittar jag andra sötningsmedel, men är de sämre än sukrin då eller?

Stevia har jag också hört talas om, vad är det?

Hittade ett recept med både sukrin och stevia som jag vill testa, däremot hittar jag inte sukrin och stevia på ICA så jag undrar om man kanske kan använda något annat sötningsmedel, lite därför jag frågar =)

Tacksam för svar! Mvh//Madeleine

TinaFS
0

Sockerersättningsmedlen är inte speciellt hälsosamma någon av dem. På internet har jag försökt läsa mig fram till vilken som är minst dålig och sukrin verkar vara dt. Den ger "bara" magproblem och rekommenderas inte till dem som har Irriterad tarm.

Att Sukrin är dyrt beror förståss på att det är en liten produkt och att den framställs genom jäsning av socker från majs -därmed måste den ju bli ganska mycket dyrare än socker. Bäst är att avstå från det söta, de som har sötsug blir oftast inte av med det förrän allt sött tas ur kosten, det är smaken som ger sötsuget verkar det som.

Mitt råd är alltså att avstå från sötningsmedel, vill du tvunget använda så köp Sukrin. Det är dessutom så dyrt så det blir inte så ofta använt!

[Pennylane1]
0

majs? Har endast hört om päron och svamp som ursprung till det?

JAUS
0

#6 Sukrin ger inte magproblem min mage är mycket känslig mot andra sockeralkoholer, men sukrin påverkar inte alls.

Sukrin jäses fram ur vanligt strösocker av jästsvampar.

#7 Sukrin finns naturligt i frukt och svamp men att försöka extrahera det skulle vara ekonomiskt olönsamt.

hypos
1

Sukrin Melis beställde jag hos LCHF-butiken på internet , samt mandelmjöl bl a. Köpte även äkta ekologisk vanilj från Magadaskar De har massor med kolhydratfria produkter. Nu finns ju snart alla alternativ till kolhydratprodukter- toppen!

Internettan
0

Jag får sveda i halsen när jag äter sådant med sukrin. Är det något som andra känner igen? Men inte så farligt. Jag äter det ändå ibland istället för annat sött, i t ex chokladbollar.

"Every point of view is a view from a point."

Cecettan
0

#10 Jag tycker att sukrin smakar "kallt" på något sätt. Vi testade det, men usch vad det smakade :)

TinaFS
0

#8 Min källa angav att det största andelen sukrin jästes från corn syrup - majs, vilket kan vara logiskt eftersom socker är dubbelt så dyrt som corn syrup. Jag tror inte det har någon som helst inverkan på kvaliteten på Sukrinet.

Dessutom så är det kanske så att det inte ger dig magproblem JAUS men det finns ju andra i den här världen….Glad

juzze
0

om du är i närheten av sthlm så finns sukrin (och även mandelmjöl) att köpa på fridhemsplan, mataffären där.. vad heter den nu, vivo tror jag. Det är enda mataffären jag sett det på.

ToFat
0

Tycker inte heller sukrin ger magproblem och jag är väldigt känslig annars. Däremot har det  en läskig bismak…jag kan bara använda en liten mängd så det blir ju drygt iallfall.

Nu har väl lchf-butiken sänkt fraktkostnaden till 49 (och dessutom finns ju andra roliga saker där man kan köpa…..)

Miyu
0

#13 Det är DagsLivs på Fridhemsplan (St. eriksgatan på vägen upp mot själva fridhemsplan)

helvete
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4.Hälsokostaffären Life i Arvika säljer inte Sukrin, de säger att det ger diarre! Nu undrar jag hur mycket diarre eller andra magbesvär  det skulle bli att ersätta ca 30 sockerbitar per dag med Sukrin. Det skulle vara intressant att se om det påverkar en person som lider av  Alzheimers sjukdom.Ibland höjs stevia till skyarna. Har aldrig provat. Vet bara att alla läskedrycker med konstgjord sötma ger en äcklig eftersmak.

korseett
0

kan tipsa om Spirea i Säffle- de har sukrin/sötin och en massa andra LCHFprodukter. Även webshop

www.spireaisaffle.se

[Pennylane1]
0

På Hammarö finns det på Ica Supermarket Lövnäs. Där har de även HiMaize, Carbzones bröd och pasta samt LCHF-choklad.

Zepp
0

Jag köpte i dag en påse Sukrin, (Sötin) på ICA i Landvetter!

Inte vad jag vet vad jag skall ha det till, men vart lite tvungen att pröva.

75 Kr för 500 gram är rätt dyrt.. oandrasidan lär det räck mitt liv ut.

Sukrin är det kraftigast kylande man kan tänka sig varvid man helst löser det i vätska innan man inmundigar det har jag läst!?

"Erytritol reagerar endotermt när det löses i vatten och har den starkast nerkylande av alla sockeralkoholer. Till skillnad från t.ex. mentol som bara retar kroppens köldkänsliga receptorer så sänker erytritol temperaturen på den vätska som den löses i."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Erytritol

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[ngupa]
0

#19 baka något av mina bakverk kanske? FlörtOskyldigKyss

[Pennylane1]
0

#19 konstig mening: har den starkast nedkylande av alla sockeralkoholer… hursomhelst har jag inte märkt av det alls, tar lite sukrin i äggmjölken och den förmår den inte kyla ner något märkbart iallafall!

rottizz
0

På Ica i Munkebäck skall detta finnas. De har även bröd osv från carb zone, mandelmjöl, Alvestas Lchf glass. De är toppen, tar in det mesta jag mejlar dom om =)

helvete
0

Det finns 2 Hälsokostaffärer i Arvika. Den på Kyrkogt har Sukrin och kanske liknande sortiment som Spirea i Säffle!? Köpte Sukrin igår för 89 kr-500 g. Kanske borde allt socker ha det priset.? Min man tycker Sukrin sötar dåligt. Han använder 5 tsk Sukrin istf för 3 tsk socker i varje 3 dl te-och kaffekopp, vilka han dricker 2 i taget. Jag har smakat på Sukrinet- det kändes kyligt kallt, men inte illa. Fast jag upplever sockersug av det. Vaknade hungrig imorse, tycker det kör i magen nu. Jag kanske kan använda Sukrin som laxermedel. Skulle vara intressant att prova Stevia. Om det går att köpa i Sverige. Man kan ju handla på postorder, fast jag är för snål för att vilja betala frakt.

JAUS
0

#21 Använd en termometer nästa gång så ser du hur temperaturen sjunker snabbt. Det är en bra egenskap när man gör glassmet eftersom den svalnar snabbare när man löser upp sukrinet i den.

rottizz
0

Var o inhadlade sukrin idag på ica i munkebäck =) 79 kr

[Pennylane1]
0

ok nu har jag testat hur mycket sukrin kyler ! Tog en kvarts dl 43 grader varmt vatten, lät termometern sitta i och hällde ner 1 msk sukrin. Hög koncentration alltså. Temperaturen sjönk inte märkbart. Rörde runt med termometern och efter en minut hade det sjunkit till 40 grader. Detta är ju en väldigt liten kylning på en så stor koncentration av sukrin. Inte konstigt att jag inte kan märka den kylande effekten med mindre sukrin i en mycket större mugg!

edit: kom på att jag skulle testa hur skillnaden blev mot vanligt socker för jag tänkte att kylningen kanske hade med att jag hällde ner ett rumstempererat ämne i det betydligt varmare vattnet . Och mycket riktigt, sockret kylde ner lika "effektivt" om inte ännu lite snabbare. Samma gradantal efter en minut iallafall. Så nu vet jag att sukrin inte har någon nämnvärt kylande effekt…

iallafall enligt mina små experiment.

[Nilla59]
0

#19 Zepp, jag skulle just skriva detsamma: Att jag köpt mitt sötin på ICA i Landvetter. jag bor också där.   :)

Jag har gjort vaniljsås med sötin och visst kan man känna en viss avkylande smak men inget som jag har ont av. Jag tycker det smakar bra och sen kan man ju inte begära att få exakt samma smak som socker. Det smakar bättre än de där  konstgjorda typ hermesetas mm i alla fall.

#26 Är det inte bara en kylande smak? Inte att det händer på riktigt?

[Pennylane1]
0

# 27 läs hela #19  # 21 och # 24 så har du bakgrunden.

[Nilla59]
0

# 28 Vad häftigt hade jag inte en aning om. Men som Jaus skriver bra när man gör glassmet.

[Pennylane1]
0

häftigt om det hade stämt, mitt experiment visade ju att det inte stämde! Läser du bara halva inläggen Flört

Zepp
0

Jag vet som sagt inte.. mitt paket är fortfarande oöppnat!

På något sätt skall jag nog finna någon användning för mina 75 kronor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nilla59]
0

#30 Glömde skriva en blinksmiley efter inlägget. Jag såg allt att det inte hände nåt men tre grader är alltid nåt.

#31 jag gjorde en god vanlijsås ska se om jag hittar receptet. jag tor bara det var vispad grädde, äggula, lite vanlijpulver och lite sötin. Ska kolla!

[Pennylane1]
0

men tre grader i den koncentrationen medför nog att det inte händer ett dyft om du har säg ett par matskedar i några dl. Dessutom blev det ju samma med vanligt socker.

[Nilla59]
0

#33  OK!