Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 35146 ggr
Jenny246
13

Förvara kokosolja i kylen?

Köpte Renee Voltaires Raw Kokosolja, då var den fast och väldigt god att äta en tesked av bara sådär. Men dagen efter hade den smält, och den har inte stelnat igen. Jättetråkigt :( Så jag undrar, kan man förvara den i kylen så den stelnar igen eller förstörs den då?

Zepp
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför tror du det heter koksOLJA?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jenny246
0

Ja det fattar jag men den är ju inte så när man köper den.

Zepp
1

Kokosolja har en smältpunk kring 24 grader.

Det är bara i kallare länder som vi kallar den för kokosfett, i varma länder är den en olja.

Det går bra att ha den i kylen, men det går lika bra att ha den i rumstemperatur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wildrat
1

Har du den i kylen så blir den STENHÅRD. Precis lika illa som när den är flytande fast åt andra hållet… Men den blir inte förstörd på något vis, ingen olja eller fett blir förstörd av omväxlande kyl och rumstemperatur.

Men det är ju bara några veckor på sommaren som det är så varmt att kokosfettet blir flytande, resten av tiden är den fast. Ha ett par mindre burkar med några skedar fett i så svalnar det fortare nu när det blivit svalare. Med lock på kan du ställa ut det under natten också…

Jenny246
0

Okej tack :)

Aniara4
0

Jag tycker också det är lite av ett dilemma så här års - i kylen blir det för hårt, och står det framme smälter det helt! Skrikandes

Knaster
0

Hos mig så har kokosfettet varit precis lagom mjukt nu i flera dagar.
Skrattande

MissInAction
0

#4 Mycket bra tips med mindre burkar! Glad

Blev helt flytande när vi hade det så varmt, sen har den stått på balkongen, på golvet bredvid balkongdörren, vid köksfönstret (vädringsfönster) haha… provar allt möjligt. Sen om du inte har något emot att "bryta upp" den med något vasst så går det väl bra att ha den i kylen… eller annat kallt skåp om du har.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Brynhilde
0

Om man ska ha oljan i kylen kanske det går att ha den i iskubsformar. Det blir en sorts portionsförpackning.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Cessy
1

Tja jag har ju än så länge bara kokosoljan till två saker - i min kopp kvällskaffe o till att smörja hälarna med o ibland smörjer jag lite mer av kroppen också, så jag tycker bara att det är en fördel att den nu är i flytande form. Från början försökte jag med kylskåpet men så här flytande är den mycket lättare o handskas med, så jag kommer inte bli glad när det går mot höst o svalare o att den återigen stelnar.

Maggan63
0

När det nyligen var så varmt blev kokosoljan flytande som vatten och nu när det blivit lite kallare så har den blivit fastare igen…min fråga är: Kan kokosoljan härskna sommartid när den står framme i rumstemperatur? I kylen blir oljan så hård att man inte kan använda den som vanligt. Någon som vet?

CasaRamon
0

Jag använder kokosfett i kaffet och att steka i . Låter paketet stå framme en stund så att det går att skära  med kniv. Sedan skär jag ut sockerbitsstora bitar och lägger i glasburk. Det håller att stå framme i rumstempratur länge. Praktiskt och lätt att ta en bit till kaffet.

Resten får stå i kylen tills det är dags att fylla på burken igen. Nu när temperaturen varit hög en tid, så blev det ju flytande, men sån värme har vi ju inte ofta och nu är det ju "normal" sommarvärme igen.

[Pennylane1]
0

det håller sig länge i rumstemp, har mitt vid spisen och det märks inte tillstymmelsen till härsket ens efter flera månader! Tror faktiskt jag haft någon burk i ett halvår, det kanske inte är att rekommendera men jag har aldrig känt av något iaf.

[Marja-Liisa]
0

Jag har kokosoljan i kökskåpet, tror inte den skall stå ljust, i alla fall inte i solljuset.

Cessy
1

Någon skrev någonstans att kokosolja håller i upp till 2 år i rumstemperatur. Om det är sant eller osant vet jag däremot inte. När jag googlade stod det 3-5 år, men att den ska förvaras mörkt, lufttätt o inte över 40 grader, så upp till 2 år borde den alltså klara lätt.

CasaRamon
0

Det håller säkert länge, men så länge räcker inte paketet. Tror att för mej räcker det knappt en månad. Köper Alba Dalby på City Gross.

Wildrat
0

Mättat fett klarar sig länge i värme utan att bli dåligt, varför skulle annars våra fettlager vara mättade?

Smör däremot klarar sig inte särskilt länge men det beror på att proteinet möglar efter ett kort tag. Därför gör/gjorde man gheee i Indien så smöret håller även där. Ren smörolja borde hålla ungefär lika länge som kokosoljan…