Jag har slutat
- slutat köpa honung till teet.
En av mina kolhydratkällor som var kvar från förr var att söta mitt te, och jag har inte använt vanligt rafiinerat socker på många år. Men jag tog en sked honung i teet, och honung är ju till stor del fruktsocker. Jag vet inte hur mycket det kan inverka, men för ett par månader sedan köpte jag inte någon ny honung när det tog slut i burken, och jag dricker numera mitt te utan att söta det.
Jag antar att nästa kolhydratkälla som jag kanske eliminerar är värre än honungen, för jag äter fortfarande en liten mängd bröd, kanske en macka om dagen. Surdegsbakat rågbröd av fullkorn, men bröd likförbaskat.
Efter att jag slutade med honungen har jag inte känt någon saknad, och jag har inte märkt någon annan skillnad än att jag känner smaken av teet bättre; det är inte längre sött.
Jag har inte ökat någon kolhydratkälla, så i praktiken har jag minskat med mellan två och tre teskedar honung per dag, vilket får min kost att väga över mot LCHF från reducerat. Jag ligger nu klart under 50 gram om dagen från att tidigare haft omkring 60 gram.
Det fanns egentligen inget hårt beslut om honungen, utan det var bara att när den tog slut så drack jag teet ändå, som det var. Och nu känns det som att det skulle vara fel att söta det. Kanske är det så att jag efter drygt tre år med mindre kolhydrater helt enkelt inte längre har lika mycket smak för och dragning till sött. Jag gillar jordgubbar fortfarande, naturella, men när någon vill bjuda på en bit godis, vilket händer, så ryggar jag tillbaka spontant.
Förr har jag kunnat trycka i mig uppemot ett par hekto lösgodis, men nu vänder det sig nästan i magen vid blotta tanken. Lukten vid lösgodishyllan är vämjelig. Det är en av effekterna av att ha minskat på kolhydraterna och ersatt dem med fett.
Helt sant - lukten vid lösgodishyllorna är hemsk - rena petroliumstanken - eller rengöringsmedelslukten. Väldigt syntetiskt parfymerad.
Lösgodis måste inehålla väldigt beroendeframkallande kemikalier. Folk står & gräver i burkarna för brinnande livet - sedan måste man börja tugga i sig av detta innan man nått kassan. Det gör man ju inte med annat ätbart.
/L