Kokosnötmjöl
En produkt som verkar oerhört lovande att baka lowcarb med måste ja gbörja med att säga. Jag undrar emellertid om någon som är mer van än jag på att baka med kokosnötmjöl kan ge en ledtråd till hur man översätter/anpassar recept med vanligt mjöl till kokosnötmjölet? Går det ens?
Jag har köpt en påse och provat baka med en blandning av kokosnötmjöl (alltså inte malna rivna kokosflingor) och pofiber. Lukt och smak är riktigt bra, konsistensen och smaken på de cheesecakemuffins jag bakade blev otroligt bra… dock blev de en liten aning torra. Förmodligen tog jag för mycket av både kokosnötmjölet och pofibern i förhållande till mjölk, ägg och smör trots att jag reducerade antalet dl ordentligt jämfört med vetemjölet. Det skulle vara fem dl vetemjöl och jag tog 1,5 kokosnötmjöl + 1 dl pofiber och 1 tsk fiberhusk. Möjligen gräddade jag lite för länge också.
Nåväl, någon som vet hur man (mellan tummen och pekfingret duger bra) doserar kokosnötmjölet i förhållande till mjölmängden i ett traditionellt recept baserat på vetemjöl???
Tack på förhand!
MVH!/Kricko.
kolla in på ngupas blogg hon har ju provat ut hur många recept som helst med kokosmjöl, har du missat det!? Där bör du kunna få vägledning, själv har jag inte testat det ännu, kommer aldrig ihåg att köpa när jag är på Bergvik här i Karlstad där det lär finnas!
Tack för tipset, Penny
Men… nej, jag har inte missat hennes blogg. Jag har lusläst den "från pärm till pärm" närmast.
Men hon experimenterar fram egna recept och från dessa kan jag inte avgöra hur mycket vetemjöl hon skulle haft sas. istället, om hon inte använt kokosnötmjöl (samt oftast mandelmjöl och hasselnötsmjöl också vilket jag inte kan använda pga allergi).
Vad jag är ute efter här är om någon som är mer van vid den här produkten (hjärtans gärna Marianne/ngupa förstås) har någon tumregel om hur man ersätter glutendelen i ett bakrecept, vetemjöl vanligast, med kokosnötmjölet dvs. rent mängdmässigt? Mer (osannolikt) eller mindre (sannolikt, men hur mycket mindre) eller rakt av (inte så sannolikt heller tror jag)?
MVH!/K.
ok då hajar jag! Men det går inte att lura ut det genom recepten? Du kunde ju testa t.ex. med pannkakor, kolla i ett vanligt recept hur mycket mjöl till ett ägg och sen jämföra med Mariannes recept om hon har nåt? Eller nåt annat recept som man kan hitta ett liknande vanligt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… har ar en site med information:
http://www.healthyfellow.com/114/coconut-flour-the-other-white-flour/
Nu vad jag har forstatt efter jag har letat och last och letat och last pa manga siter sa ar det inte latt att gora om ett 'vanligt' mjolrecept till ett kokosmjolrecept. Det rekommenderas att man forst forsoker med redan anpassade recept och se'n provar sig fram.
Vad som sags overallt daremot ar att for varje 1/2 cup (1 cup = c:a 2,35 dl) kokosmjol sa ska man lagga till en EXTRA 1/2 kopp vatska.
Andra rad som ges ar att anvanda 6 agg per 1/2 cup kokosmjol. Aggen ersatter gluten och 'klistrar' ihop degen. Att ersatta allt mjol med kokosmjol och inte ha tillrackligt med agg gor att bakverket smular sonder pa grund av det hoga fiberinnehallet.
Sa det blir att baka … och baka igen … och baka … tills du ar nojd med resulatet 
Tack för tipsen, Gun!
Men menar du verkligen 6 ägg per ca. 1,2 dl kokosnötmjöl?
Det låter ju oerhört mycket. Jag hade 1,5 dl kokosnötmjöl, 1 dl pofiber och 1 tsk husk till 2 ägg, 2,5 dl mjölk 2,5 tsk bakpulver samt 100 gram smör (plus lite sötning). De blev en muffinssmet som gick lätt att klicka ut i muffinsblecket. Sedan ett lager lime/phillafyllning och lite blåbär och sist ett lager muffinssmet. Gräddade i ca 20 minuter vilket förmodligen blev lite för länge, men de var ändå saftiga och höll ihop när jag lossade dem ur formen.
Jag ska göra om detta en gång till. dessa muffins blev såpass bra i smaken att de är värda att trixa lite till med.
Men som sagt, har någon en mellan-tummen-och-pekfingret-uppfattning om hur man kommer fram till mängden kokosnötmjöl i förhållande till andra ingredienser så tas alla tips tacksamt emot. Bör man blanda kokosnötsmjölet med exv. pofiber eller annat? Eller är det okej (bra?) att använda enbart kokosnötmjöl? Fördelar - nackdelar, någon?
En stor fördel är ju det låga kHvärdet på kokosnötmjölet, vilket klår även pofiber med hästlängder.
Trevlig kväll!/K.
mja stämmer det? En dl pofiber väger bara 17 gram och det blir ca 2 gram kh.
Hej! jag vill tipsa er om rostebrödet som finns på lchfrecept.com. Jag bakade detta med kokosmjölet och det blev supergott. Rostat bröd är kanske det som jag egentligen har saknat, men behöver inte göra det nu längre. Blir lite kompaktare än vanligt rostebröd men ack så gott och man håller sig mätt länge. Mums med smör och ost på
, jag skivade det innan jag frös in det….. (som blev över)
Till en brödkaka var det 1,5-2 dl kokosnötsmjöl och 100 gr smält smör och 10-12 ägg och 2 tsk bakpulver och en nypa salt - se där, det blev hela receptet

… har ar det en site som visar med videoklipp hur man tar vara pa kokosnotter … fran mjolk till mjol … kanske hon ocksa har rad om bakning … http://www.thehealthyhomeeconomist.com/2011/02/video-how-to-make-coconut-milk/
Det jag har forstatt ar att vatske och aggregeln galler om du BARA anvander kokosmjol … manga blandar ju for det mesta i en ratio 1:3 med na'n annan sorts mjol ocksa.
Penny, på mitt paket Pofiber står det 12 gram kolhydrater per 100 gram (alltså inte per deciliter). På kokosnötmjölet står det däremot 4 per hundra gram. Om det är helt korrekt vet jag ju inte, men det är vad som står iaf.
MVH!/K.

Har du kollat hur mycket Pofiber du far pa 100gr?
Bast att anvanda en STOR skal 
#10 Mycket möjligt, men vad har det egentligen med saken att göra!?
Du menar kanske att skillnaden på 4 vs. 12 kolhydrater per 100 gram är försumbar. Isf. håller jag egentligen med dig, Gun men här är det, enligt min upplevelse, ingen sällsynthet att det räknas på varje enskild kolhydrat.
MVH!/K.

Joda, jag vet att varje kolhydrat raknas for en del, men, men … man maste titta pa VOLYMEN man anvander ocksa … du far mycket mindre kh fran Pofiber pa grund av att det vager some en fjader sa en dl ar bara omkring 17 gr … kokosmjol ar tyngre och darfor vager det upp, sa att saga, genom att ge dig mer kh per volym …
exakt min point, det är eg. oväsentligt hur mycket det är på 100 gram, jämför 1 dl. pofiber och 1 dl kokosmjöl istället. Om du använder 17-18 gram pofiber när du bakar men kanske 60 gram kokosmjöl så "vinner" ju pofibrerna, jag tror inte att kokosmjölet är lika poröst.
Det är absolut inte lika poröst, tvärtom! Jag upplever det nästan som potatismjöl i konsistensen. Kanske är det därför det behövs så lite då… om det nu är "så lite" som det behövs vill säga (för att ersätta vetemjöl)?!
Men det har jag ju eg. inte riktigt blivit klok över ännu och det var ju egentligen den frågan som jag behövde hjälp med. Men strunt samma nu vilket kolhydratinnehåll pofiber/kokosnötmjöl har. Det var dumt av mig att göra den jämförelsen för det drog iväg hela frågeställningen åt fel håll.
Enda anledningen till att jag tog upp detta med pofiber var för att jag sällan sett kokosnötmjöl ensamt i ett recept, utan nästan alltid blandat med antingen nöt- eller mandelmjöl som mina barn inte tål. Således blandade jag med et enda jag kunde komma på som inte var av nöt/mandelkaraktär dvs. Pofiber.
Men varför kör man inte på enbart kokosnötmjöl undrar jag???Finns det några fördelar med att blanda ut det med något annat??
MVH/K.
PS: ngupa, om du ser denna tråd kan du inte förbarma dig över mina funderingar?
Du verkar vara den som har mest egen erfarenhet av att baka med detta kokosnötmjöl.

Anledningen att de inte anvander bara kokosmjol (vilket inte ar riktigt sant … det FINNS recept med enbart kokosmjol … det ar dar alla dessa agg kommer in) ar att det haller inte ihop … det finns inget gluten i kokosmjol och darfor behover man en massa agg for att 'klistra' ihop degen.
Fast det är iofs inte hela sanningen om vi skall vara riktigt kloka borde vi jämföra och se vad vi blir mest mätta på och äter minst av.
Men nu skiter jag i det då jag tycker bröd på kokosmjöl är så mycket godare än pofibrer.
Är det någon som kan vara snäll och länka till Ngupas blogg? Jag hittar den inte.
länken finns ju längst ner på alla hennes inlägg?
kolla i tråden med hennes namn