mätt och sugen??
Måste nog testa de lyxigare märkena av kokosfett. testade idag att lägga 25g silverpaketskokosfett i teet. Det luktade konstigt och pärlade sig.. Nu är jag mätt, lite illamående men ändå gottsugen. Jag vill tugga på något som smakar sött eller choklad.
Det konstiga är (för mig) att vara så mätt och ändå sugen/hungrig. Jag har nog kopplat ihop hunger och sug tidigare. Nu uppenbarar sig skillnaden. Hoppas på att svälta ut gott-minnet. Genom att inte äta gotter på länge. Att hjärnan inte längre kopplar ihop bilden/lukten av godsaker med sötsug. :-D
Jag har testat UFO i snart 4 dagar. Försöker förklara för mig själv att jag faktiskt inte är hungrig eftersom magen är helt full och jag tom mår lite illa av det. En kväll blandade jag lite kakao i smör för att få bort mitt chokladsug :-) Kokoschips har jag också testat, de är supergoda men ändå inte så att man överäter.
Min hjärna försöker lura mig hela tiden, "en lite frukt är ju egentligen nyttigt och den är ju så liiiten". Men jag jobbar aktivt med tankarna. Så enkla hjärnans trix är egentligen och så lätta att genomskåda när man lyssnar aktivt.
Funkar det att svälta ut godissuget?
Hur lång tid tar det?
När vänder det?

För dom flesta minskar det rent fysiska suget efter sött väldigt fort
Efter en vecka bör man känna skillnaden.
Sen kan ens gamla invanda tankar och vanor där man kopplar sötma till belöning kärlek mys eller whatever fortsätta att spinna omkring i skallen och ställa till det ändå förstås 
Jag tror tyvärr inte man kan svälta ut godissuget. Det här monstret är kvar även fast man äter LCHF, vilande och oaktiverat. Så fort jag mår dåligt eller är små hungrig vaknar monstret upp och blir aktivt. Det är ett elände och det gäller bara att fajta emot och kämpa.
#1, Jag har hållt på och lowcarbat ett tag, men inte såhär strikt. Har ätit lite 90%ig choklad bland annat innan. Men en vecka kan jag väl stå ut, bara några dagar kvar. Känns faktiskt redan att kroppen inte riktigt vet vad den är sugen på längre, mer diffust sug.
#1 och #2, Ja, jag förstår den psykologiska aspekten. Precis som dufva skriver, att det kopplas till kärlek, mys osv. När mina barn är ledsna eller duktiga så vill jag genast ge dem något gott. Det ligger i ryggraden. När solen skiner - glass. När det är film - godis. Om man är lite ledsen - choklad osv osv.
När jag känner lukten av ett vaniljwienerbröd från pressbyrån, så ser jag genast bilden av den för mitt inre. Jag känner smaken i munnen, konstistens och allt. Imponerande av hjärnan eller hur!!
Chokladsug gick faktiskt att bli av med när jag blandade kakao med smör :-)
Vet ni varför det pirrar så i kroppen? Är det vanligt?
Jag har vanligtvis rätt lågt Blodtryck och har öronbrus och blir yr om jag reser mig fort. Är det relaterat?
#3 Sugar rush?
vad menar du?
Sugar rush är väl när man ätit socker. Inte när man INTE ätit socker väl? eller en inverterad Sugar rush? :-D
Ja, läste inte hela inlägget, sorry :D
Hatar sugar rush, obehagligt.
Jag har lärt mig att man inte ska äta cocosfett i silverpaket. Härdat fett. Då kan du lika gärna äta margarin.
Du ska köpa cocosolja. Kallpressad. Finns på hälsokosten eller på nätet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Magnesiumbrist/kalciumöverskott? Brukar kunna ge "restless legs"/domningar/hjärtklappning samt sug efter choklad/kakao.
Dra ner på kalciumrika produkter eller öka magnesiumintag, eventuellt genom tillskott, så brukar det gå över.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Jag har märkt att om jag överäter får jag sötsug oberoende av vad jag har ätit för mycket av. Alltså LCHF eller förr "vanlig" mat.
#6 - Ja, jag har redan tänkt på att byta ut mitt kokosfett. Jag är särskilt sugen på det där kokosfettet som smakar kokos. Går det verkligen att jämnställa det jag har med margarin.. urk… och bläää.
#7 - Har faktiskt magnesiumtabletter hemma (bara att de är så konstigt söta tuggtabletter). Får ta några sådana. Motsvarar säkert sin vikt i sötningsmedel :-) Kalcium äter jag inte så mycket dessa dagar.
#8 - Ja, när man väl har ätit den där goda måltiden och är mätt så ska det något "litet" till för att avsluta. En liiiiten liiiiten bit choklad t.ex. Jag har försökt att ta ett tuggummi ibland. Det funkar rätt ok. Men försöker att dra ner på dem med.
Faktiskt har jag känt det där pirrande under huden när jag bantade traditionellt också. Brukade tänka att det är fettet som försvinner :-D För det känns bara så när jag går ner i vikt.
Jag har cocosa extra virgin kokosfett hemma, det är helt underbart. Hela familjen både äter och smörjer sig med det. Det är väldigt dyrt men väl värt varenda öre. I hälsokosten kostar det över 200:- på bodystore går det att beställa för 175:-
Men det ska finnas nåt annat cocosfett som är smakfritt och kostar runt 100 kr. Har inte kommit mig för att köpa än.
Bifoods smaklösa kostar 45 kr (400gr) Bodystore
Bifoods Extra Virgin kostar 129 kr (500gr) Bodystore
Cocosa smaklösa kostar 79kr (500ml) Bodystore
Cocosa Extra Virgin kostar 175kr (500ml) Bodystore
Vilken man väljer är en fråga om tycke o smak o likaså en fråga om vad man är beredd o betala, men det är ingen eg. skillnad mellan dem.
har faktiskt beställt båda kokosfetten från cocosa igår från bodystore. :-) Samt omega3 och järn (blir alltid trött när jag inte äter järn på ett tag).
Nyfiken framförallt på det med kokossmak.
1 vecka på ufo och jag upptäckte idag att jag har 2 tuggummin kvar i kontorslådan. Tänkte då "hmm.. jag sparar dem nog till senare om jag jag blir riktigt sugen".
Jag är alltså inte sugen! Jag brukar äta mer än 5 tuggumin om dagen på jobb som ersättning när jag är godissugen. Nu har det legat 2 tugummin i lådan i flera dagar. Hemma är samma sak. Burken med tuggumin är orörd..
Känns som en liten seger!
Kokosfett med kokosmak har jag förresten i kontorslådan också. Den har jag däremot småsmakat lite av några gånger. Så gott när det smälter i munnen :-D
Så nu har jag bara psyket kvar att jobba med. Leda om några synapser så att jag associerar rätt.
#13. Det Cocosa extra virgin helt kallpressad kostar 220 kr-500 på hälsokostaffär.Det smakar god kokos. Förra burken var Kung Markatta, liten burk, 50 kr. Smakar kokos men med en dålig eftersmak.Hur är det kokosfett som säljs i 5 kg hinkar?? Helst inte på postorder, pris och frakt måste bli dyrt!!
Cicosa var 220 kr för 500 g. Det bästa för ätsug är en timslång rask promenad. Då blir jag borta från skåpen och kommer hem nöjd och glad. Alla är inte daglediga och kan ta vovvar och ge sig ut.
Ingen aning om 5 kg hinkar, men handlar du för 500 kr eller mer så är det gratis frakt från bodystore. Annars kostar det 79 kr.
Nu har jag bara använt upp två burkar o den första var cocosas smaklösa o den andra var bifoods extra virgin o jag är inte såld nog på smak av kokos eftersom jag använder min kokos enbart i kaffet. Däremot doftar den väldigt gott o funkar väldigt bra att smörja in sig med.
Nu är jag på G. o ska beställa Bifoods smaklösa o det är ju först då som jag kan avgöra om prisskillnaden mellan Bifood o Cocosa är värd de kr mer som Cocosa kostar. Skulle inte tro att det spelar någon roll, men det får jag ju se när jag testat den smaklösa bifooden o kan jämnföra mot hur den smaklösa cocosan. Dock kommer jag nog aldrig köpa cocosas extra Virgin för den är allt för dyr. I så fall blir det nog Bifoods igen.
På bodystore kostar Cocosa extra Virgin 175 kr o bifoods extra Virgin 129 kr, så du får betala en hel del extra för att köpa den i hälsokosten.
Jag köper 5-kilos hink från Crearome.
Kokos natur kallpr eko 5 KG 645,00 kr
Deodoriserad (utan smak) 5 KG 390,00 kr
Vid köp under 600 kr tillkommer en avgift på 63:-
enhetlig frakt- och expeditionsavgift på 87:-
Det blir 146,40 per kilo för det kallpressade med smak (inkl frakt) om man bara köper det.
Det utan smak är det jag använder mest, till i stort sett allt, eftersom jag inte tål smör.