Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 2359 ggr
Lynxx
0

"5 om dagen" blir dyrt

Dette er prisen for fem om dagen

Hver uke bør en familie på fire spise minst 14 kilo frukt og grønt.

http://www.aftenposten.no/helse/article4146132.ece

Aftenposten (N) har en artikel om hur mycket en familj på fyra konsumerar - om man skall följa rådet "5 om dagen".

Det mesta i frukt & grönt är ju vatten & olösliga fibrer. Det blir väldigt dyrt vatten & bukfylla att släpa hem.

Jag undrar hur stor skillnaden är i slut"ändan" mellan ägg, kött & smör - vad beträffar CO2-påverkan - när man jämför hur mycket man måste äta för att få i sig samma mängd näring från vegetabilier vs kött, ägg & smör?

Jag kan aldrig trycka i mig samma mängd av det, som man kan göra med frukt & grönt! Alltså äter man mindre av kött, ägg & smör per dag än man gör av vegetabilierna - som dessutom bara är en del av vad som äts per dag.

Det tillkommer ju pasta, potatis, ris & bröd - samt i de flesta fall dessutom kött, ägg & matfett utöver detta.

Så hur stor blir skillnaden egentligen om man räknar på hur mycket man äter per år/ha & inte hur mycket man producerar år/ha av de olika sakerna?

Jag har ingen aning om hur mycket en vuxen, i genomsnitt, äter/dag - som äter enl. tallriksmodellen & hur mycket man äter om man äter enl. LCHF - för att hålla sig mätt?

Om jag äter 50-60% mindre mängd/år (eller vad det kan vara) med LCHF - så blir ju skillnaden mindre vad betr. CO2 etc.

/L

tankgirl
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att människan skulle ha någon som helst betydande åverkan på CO2-mängden i atmosfären är en myt. Bara en vulkans utbrott motsvarar 1 års koldioxidutsläpp av allt vi människor håller på med.

http://na.se/opinion/svarasnabbt/1.792859-klimathysterin-knacker-oss?m=print

[ErikSvensson]
0

Då får vi helt enkelt dra ner på antalet vulkanutbrott för att åtgärda miljöproblemen. Ett om året får räcka.

Henkez
0

Det är ju inte lätt att veta hur det egentligen ligger till om hur mycket människan påverkar klimatet eftersom iallafall inte jag har nån klimat kunskap så det går inte att bedöma om det experterna säger stämmer eller inte.

tankgirl
0

#3 Exakt!

Men att följa råden som "experterna" ger är som att göra med råden som sade att vi ska sluta äta fett och kolesterol. "Faran är stor att den kan vara farligt, därför kan vi inte vänta med att komma med de här restriktionerna." Koldioxid är en ofarlig gas, säger jag er, och vår åverkan på klimatet är försumlig i sammanhanget.

kaisakavat
0

#2 Smart!!!  Skrattande

*

Klimatpanelens arbete har rönt JÄTTEMYCKET kritik för ovetenskaplighet och för partiskhet. Ledningen missbrukar sin makt, å det grövsta.

Så deras rapporter går inte att lita på.

Fast - det betyder ju inte automatiskt att det inte finns klimatpåverkan..

helvete
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ska man räkna in transporter för dessa frukter som importeras och oftast fraktas långa vägar. Man läser dessutom att fisk från Atlanten rensas i Kina, paketeras i Frankrike.