Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 8169 ggr
camsve09
0

Min offentliga byk-tråd.

Hade en underbar semester i augusti där jag unnade mig både det ena och det andra och ändå gick NER i vikt/mått. Var riktigt snygg när jag kom hem - solbränd och slank.

Tyvärr har det inte fortsatt i den andan.

Jag stressar massor, sover för lite, äter för mycket och fel.

Nu behöver jag vända skutan igen innan det här går alldeles för långt, och jag tänkte att lite offentlig byktvätt samt lite råd, stöttning och allmänt snack kanske kunde hjälpa mig.

Idag började jag dagen med en kopp the. Frukost någon timma senare blev rester (lax + blomkålsgratäng)

Jag är jättestressad över en hemtenta och en seminarieuppgift i skolan som jag tycker är svåra, ena barnet ska firas idag (fyller år), det kommer släkt som jag inte gillar alls och jag börjar bli höstdeppig.

Stress gör att jag äter för mycket, deppighet gör att jag äter för mycket… Och fel. I hyllorna ligger barnens lördagsgodis och fikat till gästerna.

Dagens utmaningar:

1. ta mig tid för en promenad i skogen med hunden och barnen. Det gör gott för själen!
  2. Hålla mig till LCHF under dagen + inte överäta
  3. Lägga mig i tid i kväll
  4. Vara i nuet - låta mina skoluppgifter uppta mina tankar när jag faktiskt jobbar med dem, inte hela tiden! Jag kan ändå inte göra något just nu.
Adur
0

Låter som fyra kloka punkter. Jag mår också mycket sämre av att stressa och sova dåligt. Lika dåligt som av att äta fel.

Det som får mig att bli förkyld nu för tiden är dels slarv med maten, dels slarv med sömnen. Och sömnen drabbas omedelbart om jag känner mig stressad.

Skogspromenader är ju ett förträffligt sätt att få ut det bästa av hösten! Och ladda med D-vitaminer nu när mörkret kommer, då blir inte vinterdeppet lika påtagligt.

camsve09
0

Ja!! D-vitaminerna hade jag glömt! Skall införskaffas och ätas från och med nu till i april (typ?)

Fiana
0

Lite beroende på vad du studerar och så, så är det inte nödvändigtvis av ondo att tänka på uppgifterna även när man inte jobbar med dem. Att stressa över dem är ju kontraproduktivt, men att fundera lite på lösningar medans man promenerar eller diskar etc. brukar ofta lösa många problem med mycket mindre arbete än när man försöker lösa dem "fokuserat".

Nästan alltid när jag stöter på ett problem jag inte har någon direkt idé om hur jag ska lösa så slutar jag helt enkelt och går och gör något annat, men låter det ligga kvar i bakhuvudet. Oftast när jag är klar med det andra (promenaden, disken, städningen etc.) är problemet löst, ibland kanske inte förräns nästa dag, men då har jag å andra sidan hunnit med en massa andra saker under tiden. Men som sagt om det är bara att man går och oroar sig för att man inte löst det osv då blir det ju bara kontraproduktivt. Det beror väl också lite på vad man studerar, är det ett ämne när man främst måste plöja genom tjocka böcker så fungerar det ju inte, men med datorvetenskapliga ämnen och matematik som jag läser fungerar det utmärkt och jag blir betydligt effektivare totalt sett. De bästa programmerings algoritmerna och matematiska bevisen löser jag nästan alltid när jag just inte pluggar utan gör något helt annat.

camsve09
0

Fiana - jag har alltid skoluppgifterna i bakhuvudet, det är mer som du beskriver att jag stressar över dem. Rynkar på näsan

Tänker att de kommer att ta lång tid, att de är svåra, att jag måste till skolbiblioteket och kopiera, att jag ska lämna in dem, att det är flera stora uppgifter på en gång….

Ställtid, att låta saker och ting bero och mogna fram - är mer det du beskriver i positiva ordalag och det är något BRA! Skrattande De tankarna jag har nu föder ingenting, utan de bara orsakar kaos i huvudet på mig.

Men - en sak i taget, så blir det klart till slut.

Fiana
0

Mm det blir du ju inte hjälpt av, mycket bättre att jobba på att släppa sådana tankar :)

Ville bara försöka påpeka en annan synvinkel på det som många missar när de strikt vill dela upp tid i studera tid och "annan tid". Misstänker att det är i någon "studieteknik"-bok etc. kanske många som missförstår, men stöter på så många som måste lägga mycket mer dedikerad studietid för att de "vägrar" fundera på lösningar när de gör annat. Lösningar på problem kommer sällan när man försöker tvinga fram dem på särskild tid.

Nu ska jag ut och "multi-taska" med en långpromenad, med en roman jag inte hunnit läsa som ljudbok och fundera ut lite lösningar på ett webside-upplägg till nästa inlämning :) Så kan jag säkert komma på något trevligt att laga till middag också hoppas jag om promenaden blir tillräckligt lång!

LatMask
0

D-vitaminer hjälper mot mycket!

Jag har vansinnigt mycket att göra på jobbet, men håller mig väldigt cool gentemot detta och tänker "Jag hinner det jag hinner". För ett par år sen skulle jag ha deppat ihop, och jag tror att det är D-vitaminerna som styrkt mig.

I somras åt jag inga extra, utan tankade sol för fullt (inget solskydd för mig) men nu har jag börjat igen och jag mår SÅÅ bra.

camsve09
0

Håller med er båda!

Det var nog ingen slump att medelhavs-solen gjorde mig cool och avslappnad.

Vad det gäller att dela upp tiden i studietid, och icke-studietid är det inget jag någonsin hört talas om. Tungan ute Jag lever i och för mitt ämne, vilket genomsyrar mitt yrkesliv och mitt familjeliv. Jag är en klassiskt högpresterande A-människa som är van att fixa mina VG och MVG. Nu har jag dock extrem belastning vad det gäller studier (125% och för mig svåra ämnen), jobb, familj (2 små barn) och nystartad firma, med allt det innebär. Trodde att terminsstarten skulle vara lugn, men den rivstartade med två seminarier och en tung hemtenta… Allt jobb jag redan hade bokat in blev plötsligt en stor belastning. När jag ser det i ord så är det ju inte konstigt att jag är stressad! Det vore snarare konstigt att INTE vara stressad med den här arbetsbördan. Något att lära sig av!!

Nu ska jag vara snäll mot mig själv! Good enough på seminarier och hemtenta får duga under omständigheterna! DVS - G. Det är helt ok att vara medioker under de här omständigheterna.

Fiana
0

Mm du får nog välja där, antingen stryka några kurser så du får ner studietakten eller nöja dig med "tillräckligt bra". Men du ska nog se att du klarar det! Var noga med att äta bra så du orkar, försök smita ut i ljuset runt lunchtid och slösa inte tiden på att oroa dig, lägg den på att göra och att komma ihåg att du visst klarar det!

Det är inget fel på G - Godkänt. Det är lite svårare om man stöter på Bolonga anpassade kurser med betyg A-F, även om man "vet" att C, D, och även E är "godkänt" är de mycket mer psykiskt jobbiga. Vem vet det kanske var meningen med reformen :/

camsve09
0

Fiana - jag vet vad du menar! Läste en sådan kurs förra terminen, fick B och kände mig helt misslyckad eftersom jag tyckte att jag glänste! Skrattande Men B är ju jättebra!!

Har så mycket jag vill läsa… och har läst 125-150 % hela tiden… Kanske skulle dra ner nu när jag är uppe på avancerad nivå i mitt huvudämne, det kräver mer än att läsa grundkurser. Få tänka på det till nästa termin.

Det gick ganska bra igår, men jag kom i säng lite för sent.

Idag ska det gå ännu bättre!

Ska ge mig ut med hunden en låååång runda idag, och så planerar jag att äta omelett med tonfisk till lunch (ingen frukost, åt sent i går så jag är inte hungrig) och biffar till kvällen, kanske. Får se vad barnen kan tänka sig att äta också.

camsve09
0

Nej, men vad F*N!! Skrikandes

Det blev inte biffar… var hos en kompis och blev bjuden på köttfärssås som det var ketchup i - resultatet blev cravings och skafferitömning när jag kom hem. Nötter, sesamfrön, russin, rostad lök… Allt! Skäms

Jag tål verkligen socker mindre än jag tror.

Nya tag!

I morgon hoppar jag INTE över frukosten.

Åhhh…. vad det är svårt när man ramlat av vagnen!

camsve09
0

Det går bra hittills…

Har börjar föra in lite siffror i Matdagboken. Svår när det gäller måltider, men så länge det är "rena" livsmedel jag äter funkar det. annars får man grovuppskatta.

camsve09
0

Skutan är vänd - det känns i kroppen men syns inte riktigt ännu. Struntar i Matdagboken - så fort jag gör någon lagad mat så hoppar jag ändå över att registrera. Kanske använder den någon gång ibland för att få lite koll, men…

Har sockersug! Detta efter en fest där jag åt efterrätt… Har också druckit te med en tesked honung ett par kvällar. Det får jag lov att låta bli med!

Träning - börjar komma igång igen, efter långt uppehåll. Jag har varit på yoga, och jag har joggat ett par gånger. Skönt! Vill köpa Five Fingers skor eftersom mina joggingskor ger mig ont i knäna och vaderna. Det får bli veckans uppdrag! Det, och några nya snygga kläder att jogga i.

Typ - de här eller/och de här.

Yoga 75 minuter i kväll…. Blir ingen jogging idag, men en långpromenad med hunden! Beroende på väder 1-2 timmar, tänkte jag.

camsve09
0

Så ja! FiveFingers W'l Flow Trek beställda.

Ska bli spännande att prova dom!

Nu - baconomelett, sedan promenad.

camsve09
0

Föredrag hela dagen och så sedan utekväll igår.

Åt ingen frukost innan jag åkte, men drack två koppar kaffe med vispgrädde och kokosfett. De andra på föredraget åt två fikor med muffins klockan 10 (ca) och stor kanelbulle runt 14.30. Clementiner och bananer skalades och åts runt mig hela dagen. Godispåsar och läskburkar på bänkarna…  Obestämd

Jag drack kaffe och vatten i fikapauserna och det räckte gott och väl. Hade tänkt gå bort och äta brödlös hamburgare på lunchen, men det var enorm kö och jag blev bjuden på sallad med kyckling och ägg av en kompis. Det var alldeles för lite fett, vilket märktes i STOR hunger framåt kvällen. Men! Inga energidippar, inget socker sug!

LCHF är speciell mat.

På krogen på kvällen blev det lite väl mycket jordnötter, men det är ok i sammanhanget. Nykter kväll. Lax + aioli att äta = gott!!

Idag siktar jag på en riktigt lång promenad med hunden. Väntar på mina FF innan jag springer igen.

camsve09
0

Hahaha!! Vibram FiveFingers-skorna är på! Tog nog 20 minuter inna jag fick trätt på båda två, men nu sitter dom som gjutna. Barnen höll på att skratta ihjäl sig åt dom och kallade mig för Ap-mamma. Tungan ute "Dom kan du inte ha när du lämnar oss på skolan, mamma. Då kommer alla att skratta åt dig."

Men vad SKÖNA dom är! Jag längtar till jag kan ge mig ut och springa med dom, men första rundan blir tidigast på fredag…. Jobbar hela veckan och är ensam med barnen = kan inte ge mig iväg på kvällarna heller. Ska gå med dom inne och vänja in mig tills dess.

Adur
0

De där skorna har jag bara sett på Kostdoktorns blogg hittills. Glad

Blir det inte kallt?

camsve09
0

Tror inte det! Min vinter-variant ser ut så här.

Får väl se vad det lider. Flört

[Pennylane1]
0

kan bara tänka på hur SVETTIGA dom ska bli i alla små skrymslen!! Glad Jag skulle aldrig våga gå ut med dom heller, vilket åtlöje jag skulle bli till. Är för känslig för sådant! Är tom för mesig för att gå med stavar offentligt hahaha

camsve09
0

#18 Jag bor ute i skogen, så det är lugnt. Gott om original i byn också, så jag blir bara en byfåne till! Flört

Jobbar massor den här veckan, och märker att det blir svårt med maten. Äter inte på morgonen, utan tar min kaffe med vispgrädde och kokosfett. Helt ok. Lunch äter jag på jobbet och från ett beställningskök. När jag kommer hem efter en 10-timmarsdag äter jag FEL! Det är för lite fett i beställningsmaten för att jag ska hålla mig mätt hela em. Hittade en ost och Bregott i det gemensamma kylskåpet. Kommer att göraostrullar och ha med mig pengar i morgon. Macka utan bröd måste väl vara ok, så länge man betalar?

Kommer att bli bjuden på glutenfri tårta i morgon, eftersom en kollega fyller år och  hon kom så klart ihåg att jag är glutenintolerant…. Jag kommer att äta, för det är så himla gulligt av henne att faktiskt fixa fikabröd till mig som jag kan äta (hon har Asbergers och har lite svårt med sociala koder) Planerat avsteg!

camsve09
0

Näe… känner mig fet som bara den idag. Skrikandes Har sladdrigt, löst fett i midjan av nya rekordmått. Rynkar på näsan

Jag ska, som planerat, vara schysst mot min kollega idag - tycker att det är speciella skäl - men sedan får jag nog krypa till korset och Matdagboka några dagar igen och få svart på vitt vad jag stoppar i mig. ALLDELES för mycket "extra" och ALLDELES för lite mat…

Sitter vid datorn och skriver och petar i mig nötter (och en del russin Skäms) i stället för mat…. Det håller ju inte!

camsve09
0

Jaha, då har man mens. Obestämd Inte så konstigt då med det extra "fettet" eller egentligen sladdret. Så är det ju alltid.

Det förklarat också det omöjliga suget. Konstigt att det ska vara så svårt att fatta vad som händer med en 12 gånger om året! Borde ju känna igen mönstret, eller? Tungan ute

Grundat idag med ägg och bacon till frukost. Blir nog typ ägg hela dagen, för jag är så himla omotiverad att laga mat.

elin83
0

Hoppas astt det vänder för dig nu när mensen kommit! För mig brukar det bli bättre efter några dagar med mensen sen känner jag mig på banan igen!

Käkade okså ägg och bacon till frukost i morseTungan ute

camsve09
0

Sockerdjävulen har mig i sitt våld, och jag stressar fortfarande för mycket för att ta mig tid att bekämpa den. Har virrat och stirratangående en hemtenta… i em lämnade jag in den, och nu får det gå hur det vill! Jag har så fruktansvärt mycket katastroftänk i mig just nu, och det är jobbigt för kropp och själ.

Var och handlade kläder idag och gillade INTE vad jag såg i spegeln. Usch, vilken tråkig förändring från augusti! Gråter

Ikväll blir det lax och broccoli… I morgon ska jag verkligen försöka komma igång med min äggmjölk igen. Har köpt Cocosa, vilket funkar kanon. Får komma ihåg att ta det lugnt med den i början bara, så jag inte blir så illamående som jag blev första gången jag testade!

Känner mig uppgiven, trött och ledsen just nu och vill helst bara gå och dra något gammalt över mig. Funderar faktiskt på ifall jag är deprimerad… och vad jag i så fall skulle göra åt det.

camsve09
0

Två dagar strikt! Glad Wohoo!! Det är oerhört bra statistik de senaste månaderna. Räddningen - Kokosfettet och äggmjölk.

Har också klarat av ett par tunga tentor, och fått godkända resultat = mindre stress.

Längtar till att komma igång med träningen igen, men sjuka barn har effektivt satt stopp för det. Hoppas, hoppas att de håller sig friska så jag kommer iväg till gymet snart!

Känner mig fortfarande supertjock, men hyser hopp.

camsve09
0

Känns fortfarande bra, och jag håller mig låååångt ifrån nötter och frön! De är en jättetrigger!

Tar det lite lugnt med mejeriprodukter också, och hoppas att det ska bryta den trista trenden.

Dagens frukost - rester av Airams kålgott.

Mellanmål - Parmaskinka - underbart god! Ingridienser - Kött, salt.Den typen av innehållsförteckningar gillar jag!

Nu är det lördag, och jag utmanar ödet med ett glas vin! Funkar inte det som planerat (dvs jag börjar skåpäta igen) så skippar jag vinet också ett tag!

Köttfärssåsen står på spisen! Den är ju typ det enda som hela familjen äter. Barnen och mannen med pasta till, jag med broccoli.

Planerar sedan att hålla mig till mitt favorit-te resten av kvällen, rooibos med blåbärssmak.

Har en miljon projekt på G, men framtiden är oviss. Jag tror dock att jag kommer att jobba med unika och roliga saker framöver… Hoppas cheferna hoppas på mina nya idéer.

[Pennylane1]
0

var hittar du rooibos med blåbärssmak? Det lät ju väldigt gott!!

camsve09
0

På Hemköp. Friggs är märket.

[Pennylane1]
0

tack! Där handlar jag aldrig men nu fick jag ju en bra anledning att ta mig dit!

camsve09
0

Klarade av att dricka ett par glas vin utan att röra varken nötter eller annat "dumt". Stort framsteg!

Drack ett par koppar te på kvällen, med massor av kokosfett… Blev illamående. Klarar tydligen inte de mängderna kokosfett på kvällen!

Frukost idag, äggröra och bacon + en kopp pulverkaffe med liiite vispgrädde. Måste köpa kaffe!

camsve09
0

Kaffet inköpt, och en ägglatte i magen…

Har kommit ifrån skåpspringet helt, utan att ens tänka på det. Har massor av nötter i en skål på bordet, men har inte ens funderat på att ta av dem.

Undrar om det är kokosfettet som är så "magiskt"?

Har också mer energi, och mina depptankar och känslor verkar också ha kommit av sig. Har varit ute i skogen med minstingen, hunden och en pulka i em. Sådant jag ville göra tidigare, men inte orkade, eller tog mig för. Dessutom har jag hunnit plugga…

Bara att vara glad så långe det här varar!

[GoForIt]
0

Blåbärsteet lät gott - men jag är just nu lyrisk över Glöggtet som jag just smakat - det värmde och mättade helt underbart. Doften ska vi inte tala om - julmys i ett slag…

#30 - visst är det en underbar tillfredsställande känsla när man lyckas bryta sitt dåliga mönstret, eller undviker att falla tillbaka i det. Kör på bara :-)

camsve09
0

Glöggte! Det ska införskaffas! Låter ju hur gott som helst. Glad

Och vad det gäller dåliga mönster… hoppas jag kan hålla i det bra mönstret nu!

camsve09
0

Jobbar extra den här veckan… dåligt för matrutinerna!

Frukost - Kaffe med kokosfett och grädde

Middag - Rester, köttfärssås

Kvällsmat - Tonfisksallad (köpt, på pizzeria) + vitlökssås

Ett antal koppar kaffe har det blivit under dagen.

Nu - te

Resultatet av den dåliga kvällsmaten - suuuug!! Skrikandes Bara att motstå!

Måste få barnen i säng nu, men jag skulle vilja göra en jätteomelett efter deras nattning att ta med till jobbet i morgon (jobbar 7.30 - 17.00) Behöver ta med mig till lunch och något till eftermiddagspåfyllning av energi runt 16 innan jag ska hämta barn och dra igång kvällsruljansen hemma. Luncherna som serveras på jobbet är fettsnål och full av tillsatser och stärkelse. Jag har åkt dit flera gånger på att äta sådant jag TROR är bra alternativ, men det håller mig inte mätt.

Frukosten blir flytande i morgon också.

camsve09
0

Omeletten fixat - guldstjärna till mig!

• 5 ägg
  • 1 pkt bacon
  • en rejäl skvätt vispgrädde
  • smör
  • ost (36% fett)

Det ska jag klara mig på hela dagen i morgon, tror jag!

Halva omeletten (kanske lite mer) till lunch 11.30, resten på em innan jag åker hem - så jag orkar med att ta hand om de stackars trötta barnen som har långdag på dagis/fritids. (Händer som tur var inte så ofta att de har så långa dagar!)

camsve09
0

Plockade fram mitt gamla konto på Matdagboken.se och la in min omelett där. Det blev:

Fett: 170g

Protein: 78g

Kolhydrater: 3g och

1837 kalorier

Ser ut som en bra LCHF-dag! Ska bli spännande att se hur jag håller mig på det här under morgondagen. Lite kaffe med kokosfett på morgonen också, och te på kvällen - det borde bli en bra dag.

I morgon, ett experiment, alltså.

Det var också tröstande att se att måtten och kilona inte var så enorma just nu som de känns. Jag tittade tillbaka lite och det var ingen jätteökning…

Jag hoppas komma tillbaka i augustiform igen (har varken vikt eller mått inreggat från den månaden) men den var exceptionellt bra, tydligen. Tungan ute

camsve09
0

Omeletten har funkat kanon idag! Inget sug, inget spring i skåp. God även uppvärmd till ljummet.  Skrattande

Nu är jag lite hungrig (har varit ute mycket i kylan idag!!) och tar mig ett kokt ägg med räkor och lite majo.

I morgon blir det omelett igen. Med räkor, den här gången. Redan klar och ska bara svalna.

Perfekta jobbematen!!

[GoForIt]
0

Bra, bra fortsätt så :-) Tänk att man aldrig tröttnar på omelett i alla varianter. Det är bara sååååå gott. Mitt favvoomeletttips: några stänk tryffelolja (om man gillar tryffel dvs) i omeletten är helt ljuvligt. Funkar i kombination med färsk spenat, broccoli, kött eller andra rester och ger lite lyxkänsla över det enkla Tungan ute

camsve09
0

Orkade inte göra omelett i går (kom hem 21.30, väldigt trött), vilket resulterade i att jag fick äta restaurangmat på jobbet idag… Bedrövligt fettsnålt, och med kokta morötter till (bad att få utan potatis). Resultat - hunger/sug i kväll.

Har ätit stekt ägg och bacon nu efter jobbet, men det känns som att det inte räcker.

Får nog göra mig en äggmjölk nu, annars är risken att jag går på nötter eller choklad…

camsve09
0

Jaha… fredagen resulterade i för mycket vin och lördagen var jag bakis. Kunde nästan inte äta någonting, och det jag åt var väl si så där bra… Obestämd

Då lär vi oss av detta, biter ihop och tar nya tag. Samt sätter stopp för vin ett tag.

camsve09
0

Tillbaka i goda vanor, det gick oväntat lätt! Underbart!

Det blir UFO av sig själv nästan, när jag blir strikt. Och då händer det saker med kroppen också.

Har köpt två nya tesorter för att festa till det med med i stället för det jäkla vinet. När jag ligger väldigt lågt i kolhydrater - UFO - blir jag knäckfull på 2 glas och sedan riktigt bakis dagen efter. Dessutom så kan jag inte låta bli jordnötterna etc…

I kväll blir det glöggte och House! Glad

I morgon blir det lite trixigt, kommer att bli bjuden på lunch under ett jobbmöte, och eftersom alla vet att jag är glutenintolerant så gör de sig omaket att beställa specialmat till mig… Antagligen har de köpt något glutenfritt fikabröd också. Får grunda med en äggmjölk innan jag åker dit och äta så bra det går där utan att vara oartig.

camsve09
0

Under 90 på måttbandet idag!! Dvs 89! Japp, det känns att det händer saker i kroppen!

Tror att kokosfettet gör sitt, och som sagt striktare kost. Jag år nog inte ens LCHF under ett par månader, med mina mängder nötter och… russin! Skäms Hamnade nog bra mycket över 100 g kolhydrater om dagen.

Idag är det bara ägglatte på menyn under dagen. Ska på julbord i kväll med jobbet, och jag orkar inte laga mat… Massor av annat att fixa också, så det är väl bäst att börja ta tag i allt.

KarinJ46
0

Pepp Pepp! Glad

camsve09
0

Julbord med jobbet igår, och jag åt massor av god mat!

Bestämde mig för att jag fick äta vad jag ville och åt då - utöver att inte bry mig om honongsglasering på revben och innehåll i sillarna - en matsked grönkål och typ en halv tesked marsipan och en halv tesked halländsk sötost. Körde bil, så jag drack bara vatten. Rätt nöjd med det, faktiskt!

Nu är det 16 timmar sedan julbordet och jag börjar bli liiite hundgrig. Klarade mig ifrån suget och kommer att återgå till min "vanliga" kost igen.

Nöjd!

KarinJ46
0

#43 tycker du ska vara riktigt stolt över dig själv!

camsve09
0

Tack! Det känns kanonbra idag!

camsve09
0

Lördag…

Jag är helt färdig, vill bara sova, sova, sova…

Kom på att jag glömt ta mina D-vitaminer, men det är inte hela förklaringen. Jag är väldigt utarbetad! Och ingen vila i sikte på att tag. Mycket att göra i skolan, och med andra grejer utöver. Sedan december månad på det. Hatar julen!

Ska ta mig ut en lång runda i skogen idag - bara jag och hunden.

Men först ska jag ta hand om tvätt och disk. OCH ta mina vitaminer!

camsve09
0

Ägg, ägg och åter ägg. Orkar inte laga mat, så det är äggröra på längden och tvären här just nu. Ska köpa lite tonfisk och annat att slänga i, annars kommer jag väl att tröttna helt.

December fortsätter att vara en plågsam månad, men jag tror jag får ihop det. Denna veckan är HELLWEEK arbetsmässigt, men efter den 20:e ska jag kunna ta det lite lugnare. Obestämd Kan jag ju inbilla mig i alla fall.

Som vanligt tänker jag att NÄSTA termin/år/månad/vecka ska jag dra ner på tempot… Måste nog göra det nu, på riktigt. Väggen är nära, nära.

Midjan håller sig på 89 (bra, med tanke på stressätande i helgen) och jag hoppas att den kan minska ytterligare någon cm innan jul. Det hade känts bra!

Nu - kaffe. Strax - tentaplugg.

camsve09
0

Jaha… Status Quo, skulle man kunna säga. Inget upp, inget ner. Ska nog vara glad för att jag inte gått upp, med tanke på senaste tidens kosthållning… Nötter, vin, grädde. Allt det där triggar mitt ätande så jag dessutom överäter.

Nu är uppsats och opponering avklarad och nu tänkte jag att jag skulle dra ner på tempot i mitt liv lite. Får se hur det går.Stressen och sömnbristen är mina största fiender. Kombinerat med oförmågan att säga nej.

Äter mer strikt LCHF sedan i måndags, dvs under 10g kh/dag. Mår bra på det och hoppas jag kan fortsätta unna mig att må bra i stället för att "unna mig" nötter, choklad, vin och vispgrädde. Tungan ute

Hittills idag har jag bara druckit kaffe med kokosfett. Har köttfärs färdigstekt i kylskåpet till resten av dagen, för det blir full rulle med barnpassning, konsert och kursstart på högskolan. Plus i kanten till mig själv som tänkte på det igår och faktiskt fixade med maten i förväg! Ingen gourmetmat precis, men jag gillar faktiskt köttfärs som den är.

camsve09
0

Stress igen, mest för att jag slår knut på mig själv för att göra det alla andra förväntar sig av mig. Rynkar på näsan Har sagt ja till jobb jag absolut inte hinner med för att en tidigare kollega till mig bett mig hoppa in. Det är lite extra tufft på jobbet nu… men det är faktiskt inte mitt problem längre! Jag jobbar inte kvar där!

Allt hopar sig i kalendern, som skulle hållas ren!

Matmässigt - sitter och dricker äggmjölk just nu och har förberett mat till dagen igen. Omelett. Ska jobba långpass, hoppas jag håller mig mätt i de 10 timmarna!

Måste handla idag, kylskåpet är helt tomt nu.

KarinJ46
0

Lycka till! Se bara till att du inte är hungrig när du går och handlar. Det slinker väldigt lätt ner onyttigheter i korgen då. Pepp pepp!

camsve09
0

Tack! Skrattande

camsve09
0

:-(

Måttbandet i morse var INTE snällt mot mig. Jag som tycker att jag ätit hyfsat bra ett tag.

Fast - efter en kort självrannsakan så hade jag nötfrossa i lördags till melodifestivalen. Ett och annat chips slank nog ner också, om jag ska vara helt ärlig. Och grädde i parti och minut till kaffet. Fan!

Nya, bättre tag. Kylen är laddad med ägg, smör och med gott oxkött.

camsve09
0

Det här är nog en lämplig tråd att fortsätta skriva i…

Livet blir inte alls som man tror och numera är jag ensamstånde mamma som inte pluggar längre, utan har börjat jobba heltid. Kan väl inte säga att stressen har minskat, men den har ändrat fokus. Har fått fatta en hel del tuffa beslut på senare tid, och det egna välmåendet har inte legat i fokus, precis.

Nu har den värsta kaosen lagt sig efter separationen (lååångt förhållande), men jag har fortfarande mycket att reda upp rent praktiskt innan jag vet vart det här bär av.

Matvanor, hälsa och vikt har gått åt fanders… Känns som en lång uppförsbacke innan jag mår riktigt bra. Har hållt mig till någon slags LCHF-kost, men det har varit mycket tröstätande. När jag läser den här tråden känns det som om en främling skrivit… Så lång tid, så stressad, så mycket gnäll, misslyckanden och tappade sugar. Tankeställare av rang! Jag har inte dragit ner så där jättemycket på tempot i mitt liv sedan jag skrev sist, men jag inser att det är nödvändigt. På riktigt! Det här kommer inte att hålla.

camsve09
0

Börjar morgonen med att mäta midjan… och det gjorde mig inte gladare precis. Jag VET att vikten dragit iväg uppåt eftersom alla mina kläder börjat strama, nu fick jag också se hur mycket måtten faktiskt sprungit iväg. Skit också. Det är så jäkla jobbigt att inte trivas i sin kropp! Rynkar på näsan

När jag tidigare har ätit UFO-kost så har jag mått väldigt bra och också tightat till mig i kroppen. Nu har det blivit väldigt mycket grädde, CF, ost och youghurt. Jag orkar nog inte hålla ordning på kosten så mycket att jag äter UFO för tillfället, men dagens steg i rätt riktning blir att sluta med grädde i kaffet. Kokosfett is da shit! Får se var den förändringen gör.

Ganska intressant, egentligen. Tänker på alla trådar med folk som inte går ner i vikt av LCHF eller som får diverse problem. LCHF är det bästa som hänt mig kostmässigt och oavsett viktuppgång för tillfället så har jag inte en tanke på att börja äta som förr. Jag är övertygad om att UTAN LCHF hade min viktuppgång och mitt dåliga mående i den situationen jag är nu varit ännu värre. Att skilja sig ÄR en stor livsförändring, och det har också dragit med sig många andra förändringar i vardagen som jag inte direkt uppskattar…

Nähä - nu ska jag ladda för att gå ut och klippa gräset. Gratis motion, gratis motion, gratis motion… Flört

[Pennylane1]
0

bra att jag kollade igenom tråden lite snabbt för att se vad jag månne kunde ha skrivit, Rooiboosteet med blåbär! Det hade jag totalt glömt att kolla efter!

Ha det bra med nationaldagsklippandet! Glad

[Columba]
0

Lycka till med ditt nya liv. Som alltid tar det litet tid innan man får nya rutiner. Jag har varit med om samma livsförändring.

Tänk så lyxigt att ha gräs att klippa. Jag kan känna doften. Mitt gräs har jag i en kruka på balkongen; gräslök. Det lär inte duga som motion Skrattandeså jag ska röra på påkarna och promenera 1 km till affären.

camsve09
0

# 55 Rooibosteet med blåbär hade jag glömt själv. Tror att det kan vara gott kallt också, så det får inhandlas igen!

# 56 Men visst ÄR det lyxigt med gräs att klippa. :-) Jag har väldigt MYCKET gräs också - extra lyx! ;)

camsve09
0

Holy crap - varmt och svettigt att klippa gräs idag, men när man kombinerar det med solning (dvs klipper i baddräkt) så kombinerar man i alla fall nytta & nöje.

Inge aptit alls, och tänkte då vara lite kroppssmart (dvs lyda kroppen) och äta när jag blir hungrig - förmodligen när det blir svalare i kväll. Kaffe med kokosfett har jag fått i mig två koppar, annars vatten. Har ett gäng kokta ägg och guacamole i kylskåpet ifall hungern plötsligt skulle bli akut.

Underbart med LCHF, man har lika mycket ork oavsett när man väljer att stoppa i sig mat. Inga blodsockerfall före och efter mat, inga mellanmål… Så jäkla skönt!

camsve09
0

Frukost - kaffe med kokosfett.

Matlåda - tonfiskomelett.

Funkar bra med maten för tillfället, mindre bra med stressen. Har massor av vardagsångest över saker som jag har svårt att göra något åt. Längtar, längtar, längtar efter lite ledigt!

camsve09
0

Det går bra nu. :-) Äter bra, mår bra.

Ingen skillnad i mått eller vikt, men en skillnad i hur jag "känns". Jag känns bra, helt enkelt.

Ingen grädde i kaffe. Mer liberal med grönsaker än med mjölkprodukter. Restriktion på nötter. Ordentlig matlåda med till jobbet. Börja dagen med kaffe med kokosfett. Detta tillsammans verkar fungera. Vi får se om några veckor.

camsve09
0

Känslan var rätt! Midja under 90 cm för första gången på evigheter idag.

Håll nu i detta, för fanken!

camsve09
0

Herregud, är det grädden i kaffet som gör denna skillnad??

Eller är det den totala energimängden som blir alldeles för hög med grädde i kaffet? Borde inte vara det, har ju bytt ut den mot kokostfett!

Kan också konstatera att jag sover som en stock fast jag dricker kaffe med kokosfett på kvällen. Nice!

Det går på rätt håll. Idag ska jag göra lunchlådor till veckan… Noga, noga med dem!

camsve09
0

Full av energi fortfarande, har jobbat några timmar och grundade dagen med endast kaffe + kokosfett.

Börjar känna mig hungrig, men ingen panik. Det kan dröja med maten några timmar till, vilket gör att jag hinner hem till kompisen och laga mat tillsammans med henne. Underbart med LCHF!!

Har haft ett fat med digestive-kex stående framme på jobbet och var nära att bara ta ett och stoppa i munnen! Inte för att jag vill ha, eller för att jag var sugen - utan bara av vana! Tur att jag hann komma på vad jag gjorde innan kexet var i munnen! Märkvärdigt vad (o)vanor sitter!

camsve09
0

Bra dag rent matmässigt idag, men inte stressmäsigt. Ont i axlarna och "stress-sug" efter… allt.

Hoppas kaffe med kokosfett kan hjälpa!

Tror att jag ska lägga mig på min spikmatta i kväll och se ifall jag får igång lite kroppsendorfiner som kan hjälpa mig att må lite bättre. Att få lite motion genom gräsklippning kan nog också hjälpa.

Livet som nyensamstående är inte lätt, och allt är kaos med jobb, barn, ekonomi och allt. Oftast går det bra, men idag… inte.