Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3924 ggr
Athenasmatte
0

Mjölk?

Hej allihopa!

Det var inte så längesen jag började med LCHF och man lär sig nya saker hela tiden om vad man bör och inte bör äta. När jag till en början läste om LCHF fick jag reda på att det är tillåtet att äta allt som innehåller mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram. Men sen har jag uppfattat att många LCHF-are inte anser att mjölk är LCHF och undviker därför mjölk helt och hållet. Men den fetaste mjölken (3%-ig) innehåller ju bara 5 gram kolhydrater per 100 gram, så borde det inte vara tillåtet då? Eller hur ska man tänka?

Och jag har också förstått så här i efterhand att man också  behöver hålla koll på den sammanlagda mängden kolhydrater man får i sig (och alltså inte att det bara är fritt fram att äta hur mycket som helst av allt, bara det innehåller mindre än 5 g kolhydrater per 100g, vilket jag fick för mig i början!). Men jag hittar ingenstans fakta på exakt hur mycket kolhydrater detta är? Hur många gram kolhydrater sammanlagt per dag är tillåtet enligt LCHF?

Mvh//Madeleine

[Pennylane1]
0

allt är en fråga om mängder! Det går inte att äta fritt av något. Ett glas mjölk ger 10-15 gram kh och många håller sig runt 20. Andra tom under 5. Enkel matematik säger att det inte funkar att dricka mjölk för den som är någorlunda strikt, för då ryms i princip inget annat, eller åtminstone mycket lite annat! Men somliga äter uppemot 40 gram och då kanske ett glas mjölk kan rymmas.

Har du läst "vanliga frågor och svar" i vänsterkanten? Där finns svar på väldigt mycket.

Beate
0

Man kan nog säga att under 100 g kolh/dag anses som lågkolhydratkost, många verkar ligga runt 20 g/dag. Det beror på hur känslig man är t ex om man är sockerberoende eller har diabetes.

Själv ligger jag runt 50 g, ibland mer ibland mindre. Du skulle kunna prova att registrera det du äter på t ex viktpejl.se eller minmat.net under en eller ett par dagar. Då får du bra översikt över hur ditt intag ser ut gällande mängd och fördelning i procent.

Athenasmatte
0

Okej, tack så mycket för svaren! Mycket uppskattat!

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är tillåtet att äta hur mycket kolhydrater man vill och man tål.. men då är det inte alltid lågkolhydratkost man äter.

LCHF handlar främst om macronutrientfördelningen.. för att komma tillrätta med en hög glykemisk belastning.

Lågkolhydratkost brukar defininieras som 100 gram om dagen eller mindre.. men det säger sig självt att det måste variera från person till person beroende på hur stor man är.

För o krångla till det ännumera och ta hänsyn till att vi är olika stora och därmed drar olika mycket energi om dagen så brukar vi ofta tala om E%.. dvs procent eller andelar av ditt energibehov.. E% kan vara samma för olika personer trots att de äter olika mängder kolhydrater per dag.. de har helt enkelt olika totalt energibehov beroende på kroppsstolek och aktivitetsnivå.

Sen vill jag ta tillfället i akt att döda en annan vanlig missuppfattning, det går inte ut på att "äta en massa fett", det går ut på att ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.. gärna animaliskt i form av fettare kött, fisk, smör o liknande.

Vill det sig väl och när kroppen väl är omställd brukar aptiten reglera intaget av energi aldeles av sig självt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Knaster
0

Jag har läst en hel del om LCHF, både på nätet och i böcker, men hade jag inte råkat läsa ett av dina inlägg där du skrev just att "det går ut på att ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett" så hade det dröjt ännu längre innan jag förstått det.
Det framgår helt enkelt inte särskilt tydligt nånstans tycker jag. Jag kanske har missat en massa. En annan sak som hade underlättat vore om kosten hade hetat FIOC - Fat Instead Of Carbs.

Zepp
0

Jag tror det är så självklart att man sällan nämner det?

Vad jag vet så finns det ingen vettig anledning att äta mer energi än vad man gör av med och om man skall gå ner i vikt krävs fortfarande ett energiunderskott.

Grejen är väl ändå att det lätt uppstår av sig självt så länge man inte stör aptiten med svajigt blodsocker som måste fyllas på med jämna mellanrum.

Antagligen handlar missförståndet om veckotidningstänk, där den ena matvaran efter den andra anses öka din ämnesomsättning och få fettet att dunsta av sig självt.

[Pennylane1]
0

Det framgår hela tiden att folk inte ens ids läsa Vanliga frågor och svar och därför måste alla förklara samma saker om och om igen. Just detta med fördelning och mängder och sådant framgår där. Vore väldigt bra om alla nya började med att läsa där så löser sig väldigt mycket!!

Knaster
0

Jo, att jorden är rund är också så självklart att vi inte brukar nämna det. Men när den kunskapen var ny så var det i de flesta vanliga människors sinnevärld inte alls särskilt självklart.
För mig är det inte ett dugg självklart på vilket sätt makronutrienter påverkar hormoner och hur hormonerna samverkar inbördes.

När jag upptäckte och började med LCHF så hade jag inte hittat hit till KiF ännu. Jag surfade runt på olika sidor och följde länkar hit och dit. Innan man vet vad man ska söka efter, och framförallt vad det FINNS att söka efter så måste man ha en viss mängd information att gå efter. Har man tur så hittar man den korrekta och uttömmande informationen tidigt, har man otur så irrar man fram och tillbaka mellan motsägelser och illa underbyggda antaganden.  

Alla är vi barn i början. Tack för att ni som har mer och längre erfarenhet och kunskap delar med er till oss som inte på ett självklart sätt har koll på hur allt hänger ihop!

MarieEriksson
0

Men det här med att hunger reglerar hur mycket man behöver äta kontra att man ska inte ha för lågt kalori intag?

Får inte ihop det, har räknat på att jag oftast ligger under 1000 kalorier och jag känner varken hunger eller mättnad.

Kan/bör jag äta mindre?

Jag är väldigt oaktiv är kanske bäst att tillägga.

MimLan
0

#9 Om du inte har förmåga att känna hunger eller mättnad, då är det kanske inte vettigt att gå efter de signalerna?

Du bör milt sagt äta mer!

yvonnel
0

# 9

Går du upp eller ner i vikt?

Har du ett sådant mål för LCHF?

MarieEriksson
0

#10 Känns onödigt att äta mer, men är det bättre kanske det vore bra. Men varför?

#11 Jag vill gå ner i vikt. Gått ner ca 18kg sen i januari och har runt 12 kg kvar.

Målet är att gå ner men så bra som det känns att äta lchf så kommer jag fortsätta, men inte va lika strikt som jag är nu när jag vill gå ner. Håller mig oftast under 5 g om dagen.

Wildrat
0

Mår du bra när du äter så lite eller känner du dig trött, orkeslös, frusen, lätt yrslig eller lite illamående? Mår du bra får du i dig det kroppen behöver men mår du inte bra så behöver du äta mer.

Äter man lite finns risk för att kroppen drar ner på ämnesomsättningen för att matcha bristen på tillgänglig energi. Samtidigt blir man passiv för att inte kräva så mycket. I vanlig tal brukar detta kallas svält, vilket inte är ett bra läge att vara i. Motverkas relativt enkelt med mer mat…

MarieEriksson
0

Trött, orkeslös, frusen, lätt yrslig eller lite illamående som du skrev, det är så jag känner att det är dax att äta nu för tiden. Blev av med mätt/hunger känslorna efter några veckor på lchf. Men rent allmänt känner jag inget sånt.

Det va när jag läste just det där om att kroppen svälter och drar ner på ämnesomsättningen som jag kollade upp hur mina kalorier va i snitt på en dag. Då blev det lite över 700. Så jag HAR ökat. Kollade precis upp hur gådagen blev med kalorierna, 750. Och kass fördelning på kolhydrater/fett.

Åt, för mig, liberal strikt lchf igår. Åt grönsaker som jag annars inte brukar göra och yoghurtsås i stället för kryddsmör.

Att det ska va så knepigt att få allt att stämma.

Beate
0

#12 Kör på som du gör, det funkar ju bra! Din kropp har förbrännt 18 kg fett - det är en jäkla massa kalorier det. Du har antagligen fått igång din fettförbränning riktigt bra.

MarieEriksson
0

#15 Jo det funkar och jag lyssnar på min kropp, vet väldigt väl hur jag känner mig när jag ätit för lite och känner inget av det nu men kollar jag på kalorisiffrorna är dom låga och läste att kroppen svälter och håller på fettet om man svälter och det vill jag undvika såklart.

Hade det varit 18kg smör hade det varit runt 160 tusen kalorier. Oj.

Men kör nog på då, jag går ner i vikt och känner inget av att jag äter för lite. Tack för era svar så längt  =)

Beate
0

Och ju närmre du kommer din målvikt, desto mindre finns det att "ta av" så jag antar att du då känner att du behöver äta mer. Misstaget många gör då är kanske att dra ner ytterligare på intaget för att gå ner de sista 2-3 kilona men då blir det väl garanterat svältläge vilket sen antagligen skulle leda till viktökning om du börjar äta mer. Oj, nu blev det lite rörigt… men du förstår kanske hur jag menar?

MarieEriksson
0

Inte alls rörigt, klockrent och tänkvärt. Har inte tänkt på det än, är ju lixom inte där än. Hoppas jag kommer ihåg det här när jag är där, tack.

Zepp
0

Blir man trött yrslig och illamående äter man för lite, det är inga hungersignaler, det är svältsignaler!

Lägg till mer grönsaker och mejerier så du lättare känner hunger/mättnad.

Nu är det inget farligt för friska att svälta lite, men det handlar mer om kalorirestriktion än LCHF.

Den största risken är att man äter såpass lite att man inte får i sig all näring man behöver och att kroppen efter en tid anpassar sig till det allt för låga energiintaget.

Räknar man sen baklänges på din viktnedgång 18/23=0,78Kg per vecka.

0,78*7000=5460Kcal/7dagar=780Kcal energiunderskott per dag under förutsättning att det enbart är fettvikt.

Dvs då skulle du hamna på ett dagligt enegibehov på cirka 1700-1800 Kcal!

Nu vet jag inte hur stor du är men det ser lite lågt ut.. men man skall ha klart för sig att det nästan är omöjligt att beräkna hur mycket energi man får i sig.

Ta tex en sådan sak som köttfärs, den kan variera från 10-15 % fett utan vidare.. och som regel är det mer fett än vad som anges.

MarieEriksson
0

Tack Zepp.

Jag vill ner i vikt, gärna fort. Gillar takten som är nu. Låter fel att lägga till kolhydrater. Får inte alls ihop alla bitar som ska vara inräknade. Igår åt jag yoghurt och grönsaker, långt ifrån varje dag jag äter det och kom upp i ca 20g kolhydrater. Vill inte ligga så högt. Eftersom jag har PCOS kanske jag har metabolt syndrom så jag har länge försökt minimera kolhydraterna och mest ätit kyckling, smör och kokos. Grönsak någon gång på helgen.

Jag vill äta lchf och inte kalorireduserat så jag är i svält, på så sätt.

Kände mig ok när jag åt runt 700 kalorier oxå, men bättre nu när det ligger runt 1000. Hur jag ska komma upp i 1700-1800 får jag ta och fundera på. Vill prova och försöka hitta det bästa.

Men lägga till kolhydrater, hmm… Äter ju det jag gör nu utan att känna hunger/mättnad.

Hur stor jag är, 164cm kort, startade på 90kg och 72kg nu, rör mig väldigt lite. Vill ner till 60, till att börja med. Vad som sen händer får jag se då.

Är väldigt skeptiskt till allt va innehåll heter, litar mest på slv men inte helt. Kanske man kan men…

Wildrat
0

Nötter, grönsaker och mjölkprodukter innehåller lite mer kolhydrater men samtidigt protein och fett så det är saker man kan ta till för att få upp kolhydratintaget lite utan att höja insulinet nämvärt. Felet många gör är att basera sin kost på detta och då blir det fel men nåt lite varje dag gör inte skada så länge det inte triggar sockermonstret…

Zepp
0

Altså.. om du går ner 0,78 Kg per veckan så tar kroppen 780 Kcal från kroppen varje dag.. det tillsammans med 1000 Kcal som du äter blir 1780 Kcal om dagen som din kropp förbrukar.

Grejen är att kroppen tar av depåerna!

Och när du nått din vikt så behöver du cirka 1800- 2000 Kcal!

Finessen är att lära känna sin kropps signaler, då energiinehållet i livsmedel varierar +-25% och uppskattningarna av hur mycket man äter varierar lika mycket.

MarieEriksson
0

Nötter och mandel är gott, ger mersmak men har kontrol. Mitt sug efter fel saker är minimalt nu om jag gämför med hur det va i början.

Ok Zepp, tror jag fattar nu. Så länge jag har depåerna kvar att ta av så är det ok att jag ligger på mia 1000 kalorier, så länge jag känner mig ok? Vill inte att kroppen ska svälta på så sätt så den sparar på depåenrna.

Zepp
0

Mnja.. det kroppen tar ur fettdepåerna är bara energi, och man behöver alltid en viss mängd övrig näring ändå, risken är att man kan få brist på essentilla näringsämnen.

Tror du kör en kombo på LCHF och tradionell kalorírestriktion, det är säkert inget farligt på kort sikt om man är frisk.. men förr eller senare måste du anlägga ett långsiktigare perspektiv.

Det är rätt lätt att gå ner i vikt bara man är motiverad och tålmodig, problemet är att kunna behålla hälsa och vikt långsiktigt.

MarieEriksson
0

Tur jag börjat grodda alfalfa igen, finns mkt nyttigt i dom. Ska kolla upp vad jag behöver mer och hur mycket. Vill inte få några brister.

Är tydligen kaloriredusering, men det är inget planerat. Blev förvånad när jag fick se att det va så.

Det långsiktiga blir att tänka på när jag väger det jag trivs med. Antar att jag kommer behålla vikten med lchf. Hoppas det i alla fall.

Rätt lätt att gå ner??? Inte för att jag direkt har försökt förut men jag har aldrig gillat att motionera, har inget tålamod, har pcos men skyller inte enbart på det men fakta.