Nya kolesterolprover
I september -09 kollade jag kolesterolet för första gången. Proverna visade följande:
P-kolesterol: 7,7 (ref: 2,9-6,1)
HDL: 1,39 (1,00-2,70)
Apolipoprotein B: 1,76 (0,51-1,65)
Apolipoprotein A1: 1,65 (1,19-2,28)
Apokvot: 1,06
Nya proverna från idag visade (snabba ryck):
Totalkolesterol: 9,0
LDL: 6,14
HDL: 2,57
Apo B: 1,79 (lite högre än sist)
Apo A1: 2,19 (ganska mycket högre än sist)
Apokvot: 0.81
Dagens provsvar kom via telefon. Är lite förvirrad, för på blodprovsbeställningen var inte LDL förkryssat, utan istället "triglycerider". Dokorn sa bara vad LDL-värdet låg på och inget om tg. Är det samma sak?
Hur som helst. Han var orolig för mitt "höga kolesterol" och tycker att jag ska ta statiner, vilket jag ju inte vill. Ska till Ralf Sundberg snart och kommer lyssna på honom. 
Men…behöver jag oroa mig tycker ni? Högt totalkolesterol, men bättre apokvot, ner till övre gränsen för kvinnor.
Kvoten för totalkolesterol/HDL blir: 3,5 (ska helst vara under 5, enligt kostdokorn). Förra provet var det 5,53.
Allt ser ju fint ut, utom totalkolesterolet…
Vid förra provet hade jag ätit LCHF i nästan ett år.
Jag har 10,4 och är inte orolig. Har också låga triglycerider och låg apo-kvot.
Tror inte att sjukvården vet allt om kolesterol, vad det gör och inte gör. Enligt husläkaren är jag nog död för länge sedan. Man borde väl må lite dåligt om man är dödssjuk?

Du behöver inte oroa dig trots högt totalkolesterol.
Du har höjt ditt fina HDL med hela 1.3 enheter vilket förklarar den totala ökningen.
Vidare har du nu en utmärkt apo-kvot och en bra tot/hdl-kvot.
Ditt LDL består därför huvudsakligen av snälla fluffiga kolesterolpartiklar som är energi för cellerna och inte alls fastnar i kärlen
Läkaren tycks inte begripa hur man ska tolka helhetsbilden av dina prover.
Självklart inga statiner för dig..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Triglycerider är VLDL, dvs inte samma som LDL!
VLDL är mindre rackare än LDL och bägge kommer från levern och transporterar ut fett och kolesterol i kroppen.. HDL tar han om resterna och transporterar dessa till levern.
Jag tror inte det är så stor risk att du har höga triglycerider iomed din bättre APO-kvot, vilket snarare talar för att de har blivit större.
Utan att fuskläsa så har jag för mig att det var så här;
ApoB är LDL
ApoA1 är HDL
Du har då fått något mer LDL och massivt mer HDL.. förhoppningsvis har du fått mer LDL på bekostnad av triglycerider/VLDL.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för svaren. Känner mig ganska lugn. :)
Zepp: Men LDL var inte förkryssat och läkaren sa att LDL låg på 6,14, men nämnde inget om triglyceridsvaren. Skumt! Får vänta och se sen när jag fått hem papperna. Han skulle skicka dem, sen går jag raka vägen med dem till Ralf Sundberg.
…eller du menar att man kan kolla LDL via Apo B?

Det man mäter med APO-kvot är vissa proteiner som det bara finns en (1) av i varje lipoproteinpaket.. APOb i LDL och APOa1 i HDL, och de förekommer bara där så det blir ingen felräkning.
Det säger då antalet av dessa lipoprotein till skillnad mot vanligt kolesterolprov som har jag för mig mäter volymen av dessa.
Dvs kolesterolprov säger att du har ett visst Mmol per volym, medans APO talar om fördelningen mellan de bägge.
Två olika sätt att mäta, bägge har sina fördelar och man kan säga att de kompleterar varandra.

Vem är Ralf Sundberg?
Han är docent i Malmö och LCHF-engagerad. 
Läkaren som ringde igår (alltså inte Ralf, utan en annan som går mest på totalkolesterol) sa ju att jag måste ha medicin för mitt höga kolesterolvärde. Sen sa han att han undrade lite om det kunde vara familjär hyperkolesterolemi. Visst, mamma har höga blodfetter om hon inte tar medicin (och äter mycket kolisar). Min pappa vet jag inte så mycket om, men det var något med hjärtat som han fick operera, lever dock fortfarande.
Morfar dog knall och fall på gatan av en hjärtinfarkt pga diabetes.
Hur vet man om man har HF? Handlar det bara om totalkolesterolet eller måste alla andra kolesterolprover och kvoter vara skyhöga även dem?

Har man HF så har man haft högt kolesterol hela livet!
Okej, har aldrig kollat kolesterolet, mer än dessa två gånger. Men sen är det kanske högre än 9 som gäller? Och eftersom det andra verkar bra så… :)
Eller förlåt, jag menar FH, inte HF. 

Altså, du har ju fått betydligt bättre värden.
7,7/1,39= 5,54
9/2,57= 3.54
Totalkolesterol/HDL Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde, själv hade jag 2,3.
- Säkrast riskvärdering. Lågt är bra. Bör åtminstone vara under 6, än hellre under 5 och allra helst under 4.
Och APO.kvoten börjar gå ner mot acceptabla värden.
Män:
- Under 0,7 = mycket bra
- 0,7-0,9 = ok
- Över 0,9 = förhöjd risk
Kvinnor:
- Under 0,6 = mycket bra
- 0,6-0,8 = ok
- Över 0,8 = förhöjd risk
Att sänka kolesterolet med medicin GER dig sjukdomar snarare än minska risken för dem. Med statiner ökar du risken för bla diabetes typ 2 och cancer plus en massa andra problem (lever, njurar, muskler osv).
Dessutom finns det inga bevis för att kvinnor har fördel av att sänka kolesterolet alls och för män gäller det bara de som redan haft hjärt-kärlsjukdom.
Zepp: Precis. det har ju blivit bättre om man kollar på allt annat än totalkolesterol så därför kommer jag inte ta några statiner :) men jag känner ändå att jag behöver ventilera detta så jag tänker rätt. Det sitter ganska hårt i att lyssna på doktorn/våga gå emot.
Fick provsvaren på papper idag och tridlyceriderna låg på 0.6. (ref: 0,45-2,6) Skitbra!
Fick även svar på mina sköldkörtelprover och TSH var mycket lågt: 0,08 så jag har sänkt med omedelbar verkan. (Ref: 2,0-4,2). Dock går jag efter en annan övre gräns som jag lyckats läsa mig till helst ska ligga på 2,5. Samma som för gravida.
Kanske pga mina sköldkörteln som jag har sådana enorma muskelproblem, speciellt i ryggen. Hmm. Fårspåna vidare.
----------------
Wildrat: Ja fyy, de där statinerna verkar vara rena mardrömmen, spreciellt helt i onödan.
#16 Gå inte efter referensvärdet på TSH, utan gå efter hur du mår.

Jag tror man kan dra slutsatsen att det är dina triglycerider (VLDL) som har blivit större och därmed LDL.. det borde vara bra.. men kan se konstigt ut på papperet.
#16 Precis, gå inte efter referensvärden på TSH. De säger ingenting om/när du medicinerar. Det är istället fritt T4 och fritt T3 som talar om ifall du har ok värden när du tar mediciner men allra bäst är det att känna efter hur man mår. Där märker man också fortare än i blodprover.
#16 och 19
Ok. Kollade nu vad t4 fritt låg på och det var 21 (övre ref 22). Jag har hög puls, hade iofs inna medicinering också. Ibland händer det skumma saker i kroppen, precis som en rivstart och jag blir jättekonstig. Svårt att förklara. Nu i efterhand är jag nästan säker på att det har med levaxinet att göra. Sänker lite och ser hur jag mår då.
Bara en undring… vem är det egentligen som har avgjort vad som är ett högt kolesterolvärde och inte? Och varför?
Och kan det vara så att om nu kolesterolet på nåt objektivt sätt är högt, måste det vara farligt?
Kolesterolet kommer väl till blodet som en hjälpare?

Som det mesta inom läkarvetenskapen är det baserat på beprövad erfarenhet.
Och då skall man inse att det handlar om behandling av sjuka individer, och det skiljer sig en hel del mot friska.
Har man bara lite konstiga värden brukar man rekomendera livsstilsföändringar.
Det är främst olika skeva fördelningar av blodfetter man skall titta på och inte så mycket totalkolesterolet, då det stiger med ökad ålder och varierar mellan individer.
Rent generelt kan man säga att de olika lipoproteinerna skall stå i rimliga proportioner till varandra, vilket då skulle tyda på en fungerande metabolism.
#20 Kollar de fritt T3 också? Det behöver de göra för att få en komplett bild. Jag hade högt T4 och lågt T3 på en hög dos Levaxin. Kände i kroppen att jag hade både brist och överskott samtidigt vilket proverna bevisade men jag kunde ju inte höja Levaxinet mer för att få bort underfunktionssymptomen så då (äntligen) fick jag komplettera med en medicin som innehåller T3. Först då blev det bättre…