Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1451 ggr
DoktorS
0

Synpunkter på en nybörjardag?

Hej! Jag startade LCHF-mat igår, och skulle vilja ha lite synpunkter och tips på min matdag. Jag har flängt och stressat hit och dit så jag vet att det kanske inte är optimalt, men lite tips kanske kan göra susen nästa gång! :)

Frukost: 1,5 dl turkisk yoghurt med 15 blåbär och kokosflingor.

Lunch: Ett paket bacon och två stekta ägg.

Mellanmål: En näve nötter och kaffe med mjölk (mjölken är väl inte så bra, men jag var hos frisören och jag tänker att det kanske inte gör så mycket med mjölk i kaffet ibland?)

Middag: Grillad kycklingklubba, halloumi en avokado och aioli till.

Om jag blir hungrig eller sugen ikväll tänkte jag äta lite brieost.

Igår som var första dagen var jag så hungrig och åt massor, så hela förmiddagen idag var jag proppmätt och kunde inte äta frukost förrän vid 10 fast jag gick upp innan 8. Så brukar det inte vara :) Jag har haft lite ont i huvudet idag också och varit trött, men så har jag förstått att det kan vara i början?

MimLan
0

Ät gärna mat till frukost. Yoghurt är inte det bästa ur den synvinkeln, se det hellre som efterätt. Justerar du frukosten får du nog lättare till lite mer protein, som det kan vara lite snålt om. (Vilket är svårt att säga något om eftersom du inte nämner något om dina förutsättningar.)

Ett bra sikte är att inte behöva mellanmål, då har portionerna lagom stuk för dig.

Dock, du kommer med stor sannoikhet att känna massiv hunger och ingen hunger alls och annat knas under omställningsperioden, så dra inte för höga växlar i början på orimliga hungersskänslor.

MarieEriksson
0

Grattis till ett bra val!

Man äter väldigt ofta i början. Huvudvärken hör till omställingsbesvären. Eller att du har druckit för lite i värmen.

Håller med MimLan, ät mat när du äter. Eller kokosmums, hehe.

Lycka till nu, frågorna är många i början.

DoktorS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ok, mat till frukost! Det får jag nog öva på för jag brukar ha svårt att äta mastigt på morgonen, och det kändes ju inte lättare imorse eftersom jag fortfarande var mätt :) Men blir nog bättre som du säger efter omställningsperioden (hur länge bör man förvänta sig att den håller på?).

Hur menar du med mina förutsättningar?

MimLan
0

#3 Den akuta omställningsperioden brukar vara några veckor vanligtvis. Men det varierar så mycket så det är bara att gå på hur du känner dig.

En som väger 50 kg har inte behov av lika mycket protein som en som väger 200 kg eller en som elitidrottar eller en som är sjuk. Men generellt är det vanligtvis så att de som inte äter mat till en måltid äter för lite protein sammantaget. Du har inte berättat något om dig själv varför det är svårt att säga något om mängder.

Finns ingen anledning att äta om man är mätt. Poängen är att lära sig att lyssna på kroppens signaler när det gäller hunger. Lyssna först och anpassa måltidernas storlek och fördelning om du behöver pricka in mattider som t.ex. jobbluncher.

Sugiyama
0

Tycker du kan fortsätta med yoghurten om du gillar det, kanske hotta upp den med vispgrädde. I början är det bra att inte vara för stikt, bättre att ta det försiktigt och äta det man gillar. Får man sedan inte det resultat man vill kan man börja laborera.

DoktorS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Om ett par veckor kanske jag vågar åka hemifrån utan att äta frukost om jag inte är hungrig… :)

Ok lite om mig! Jag är nyss fyllda 29, tjej och frisk. Väger 73 kg till 169 cm. Tränar inget pga tid&ork-brist, har nu ett år kvar att plugga och pendla. Jag vill prova LCHF för att jag vill gå ner 5-10 kg, men om jag blir piggare och gladare och slipper hemska sockersvackor är det ingen nackdel! Mitt mål under sommarlovet är även att komma igång och träna i någon form, jag skulle gärna lära mig att tycka om att springa t.ex.

#5 Grädde i yoghurten känns också svårt på morgonen, men jag kanske kan dricka kaffe med grädde i till? Och lägga till något protein vid sidan om… Så blir det mer rätt även om det inte är mat. Men sen känns det mycket lättare att försöka äta mat om man kan äta frukost kl 9 än om man gör det kl 5 som jag gör under terminerna. Då måste jag nog ha yoghurten att ta till, men nu är det låååångt kvar innan jag behöver tänka på det! :)

Tack för svaren, och så snabbt! Det känns jätteskönt när man känner sig lite smått förvirrad i början! Ett sockerfritt tuggimmi efter maten för att bekämpa sockersuget, är det ok?

Sugiyama
0

Tuggummi kan ha motsatt effekt. Den söta smaken och tuggandet förbereder magen på att ta emot mat men så kommer det inget. Testa och se vad som händer. Alla måste prova sig fram till sin modell och det kan ta ett tag att hitta rätt. Alla är olika så du får testa på dig själv.

Wildrat
0

#6 Det finns små hinkar med rysk yoghurt i affärerna nu. Den har 17% fett och är godare än turkisk yoghurt tycker jag. Nackdelen är att den är dyrare…

CasaRamon
0

Jag äter baconomelett eller äggröra med sardiner till frukost.

Det är mat, men känns inte så stabbigt och "tungt" som kanske kött eller fisk. Det klarar man sej på i flera timmar.  Lätt att tillaga.

Yoghurt är gott men för många kolhydrater. Det äter jag som dessert när jag blir sugen nån gång. Gärna med hallon.

Beate
0

Du är ung, frisk och har ingen kraftig övervikt. Fokusera på att skippa bröd, ris, pasta o potatis men överdriv inte fettintaget, då är risken att du går upp i vikt istället. Tänk på att "high fat" avser energin i procent, inte mängden.

Ägg i olika former funkar bäst för mig på morgonen, jag äter oftast kokta ägg eller äggröra som jag gör i micron (2-3 ägg o en skvätt grädde, full effekt i cirka 2-3 min).

Behöver du mellanmål skulle jag hellre ta lite ost o skinka eller keso/kesella än nötter.

Lycka till!