LCHF enbart för överviktiga - är jag ensam?
Har ätit lchf i två månader, dels för att jag har ett osunt sockerberoende och dels för hälsans skull. Mestadels för hälsans skull eftersom jag annars är normalviktig och så vitt jag vet fullt frisk men det kan ju inte vara sunt att stoppa i sig en massa socker även om det inte visar sig på utsidan…
Hur som helst, jag har läst på väldigt mycket och kikat på diverse forum och jag förstår att många äter lchf för att gå ner i vikt. Det är logiskt eftersom det ju borde vara en sund diet som faktiskt funkar att gå ner i vikt på. Men vi som inte är överviktiga eller sjuka, behöver vi inte äta lchf? Finns det några hälsovinster för oss eller är jag helt ensam om att äta lchf bara för att jag tycker att det är en sund kosthållning? Läser man tex. på kostdoktorns hemsida pratar han i stort sett bara om sjuka och överviktiga. Finns ni där ute som äter lchf ändå och finns det någon anledning för oss att plocka bort kollisarna? Har hamnat i en liten svacka - därav mina funderingar…
Du är absolut inte ensam.
Jag själv är väl vad man skulle kunna kalla underviktig,
och har genom åren haft betydligt mindre ork än många överviktiga.
Men på denna kost, samt naturligtvis träning, kan jag faktiskt även gå upp i vikt. Jag blir inte fet, utan får muskler.
Du har allt att vinna på att åtminstone rejält dra ned på kolhydratintaget. Du kommer helt enkelt att må bättre.
Det är för hälsans skull som de flesta äter lchf tror jag. Det kanske börjar med övervikt, men övergår till att bli ett sätt att leva. Är man inte sjuk kommer man troligtvis att bli sjuk så småningom om man äter en massa kolhydrater. Diabetes, högt Blodtryck, kärlkramp, inframmationer och cancer är några av de välfärdssjukdomar som forskare tror beror på för högt intag av kolhydrater.
Fortsätt att äta lchf! Du blir bara friskare!

Och jag har väl haft en del av spektret som penny pekar på i #2, men jag var inte överviktig när jag gick över till att äta fett i stället för kolhydrater för över tre år sedan. Jag har inte gått ner mycket i vikt, men inte upp heller. Jag har däremot upplevt flera förbättringar när det gäller hälsa och ork. På flera sätt har jag blivit som om jag vore yngre; jag har lika mycket ork som för tjugofem år sedan, och upplever att det fortfarande gradvis blir bättre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att Doc pratar mycket om sjuka och överviktiga beror väl på att de dels är hans största målgrupp - han är trots allt läkare - och dels för att de så fort märker skillnad (oftast, kastar jag in en brasklapp).
När det inte bara känns bra, utan också mycket tydligt syns skillnad - det är bra reklam!
Själv har jag aldrig mått så bra som den här våren, efter fem år på LCHF. Tror det är en kombination av att jag har i stort sett normal vikt och äter D-vitaminer = ingen vårdepp!
Visst finns det folk som har normalvikt som skriver här, men hälsan brukar ju tiga rätt still, så de som märks mest är alla som har problem.

Grattis.. du behöver väl knappast hålla på med bantnings och sjukkost då med focus på andelar hit och dit utan mer koncentrera dig på att äta mat med näring.
Och kolhydrater är ju inget gift.. om man är frisk, handlar då mer om att ta dessa från bra livsmedel, och fett är ju på samma sätt inget livselexir.. du har helt enkelt betydligt större valmöjligheter.
Grejen för dig är väl att du varken behöver jag kolhydrater eller fett, utan äta god mat.
För det är väl ingen här som ibillar sig att det är potatisen eller de rårivna morötterna som är främsta anledningen till den exploderande diabetes och fettma-utvecklingen.
Den troligare anledningen är förmodligen urusla matvaror fullastade med snabba kolhydrater och på topp av det bullar kakor godis läsk o sådant.
Det är med andra ord skillnad på vad man måste tänka på och äta när man väl har en skadad metabolism eller ansenliga kilon som man behöver bli av med.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Idag kunde man läsa en rapport på Annikas blogg om Alzhemers. Rapporten pekar på att för mycket kolhydrater, för lite fett, för lågt kolesterol och kanske främst fruktos kan leda till Alzheimers. Ännu en orsak till att äta lchf, eller kanske ännu hellre zc (zero carb).
Jag började med LCHF pga min övervikt.
Men ju längre tiden går med LCHF så ju mer börjar jag strunta i vikten och upptäcker andra fördelar, inget sjunkande blodsocker, bättre sömn och finare hår, hud och naglar.
Att jag inte kommer känna mig bekväm i bikini den här sommaren heller gör ingeting. Jag kommer fortsätta, och fortsätta… Och må bättre. Om jag når min idealvikt i framtiden är mest nu bara ett plus istället för grundorsak..
Jag instämmer med de som skrivit tidigare. Jag är normalviktig, tränar en del och käkar inte strikt LCHF eftersom jag inte behöver det. Däremot är jag noga med att största delen av energin kommer från fett och framförallt att jag äter mat baserad på bra råvaror. Jag mår betydligt bättre när jag struntar i mackor, kakor och måltider baserade på kolhydrater med ett jämnare humör, utan dippar och en betydligt lugnare och snällare mage.
Sen blir det gärna en tårtbit tex de gånger det serveras tårta på jobbet men då märker jag att humöret och energin sjunker efter 1-2 timmar och magen blir inte helt nöjd. Ett bekymmer är dock att om det blir en tårtbit på fredagen och kanske en glass på lördagen, i solen, så ökar suget efter mer glass framåt lördagkvällen så egentligen vore det väl bäst att avstå den första eftersom den är lättast att avstå egentligen…
Om du inte har några problem i övrigt ser jag däremot ingen anledning till att inte ligga på en högre andel kolhydrater än vad många här gör, jag ligger förmodligen på mellan 50 och 100 gram kolhydrater per dag men då petar jag i mig bortåt eller över 3000 kcal per dag också tror jag. Mitt tips är att du känner efter och testar dig fram till vad som är lämpligt för dig, har du tur så triggar inte grönsaker och rotfrukter tex ditt sockersug, men det kan väl vara individuellt vad och hur mycket som krävs för att trigga…
Tack för era svar. Jag kanske uttryckte mig lite dumt - alla som äter lchf gör det väl för att må bra, alltså för hälsan, men jag har alltså inte några grundsjukdomar eller övervikt utan äter för att undvika sådant. För inte kan det väl vara helt sunt att äta massa kolhydrater även om man är normalviktig och frisk? Säkert inte direkt farligt men det är ju tex. många normalviktiga och vältränade som blir sjuka ändå och även om det inte syns på utsidan kanske det ser värre ut på insidan. Sen tror jag inte att jag blir sjuk av att äta en glass eller lite potatis nån gång då och då.
#8 Men om man ligger högre på kolisarna, bör man inte ligga något lägre på fettet då? Jag ligger kanske på 30-40g en vanlig dag men ibland äter jag en god lisngryta eller lite rotsaker och då hamnar jag kanske något högre. Sötsaker måste jag hålla mig borta från helt för det triggar igång ett helvetiskt sug. Grönsaker äter jag fritt av. Finns inget godare än smörstekta grönsaker och en köttbit med god sås….

Man bör ligga i energibalans.. och LCHF går inte ut på att äta en massa fett.. det går ut på att fettets andel av ditt energibehov skall vara högt.
Får du mer av din energi från kolhydrater så sjunker fettes andel. och det är helt okej för de som tål mer kolhydrater.
Proteinet är oavsett kost konstant.
#10 Så du menar att det jämnar ut sig av sig själv? Äter jag tex. 50g kolhydrater så blir det mindre fett? Är nämligen lite rädd att få i mig för mycket fett när jag ligger högre på kolisarna… Har förstått det som att ligger man lågt (under 20g) så kan man äta obegränsat, eller inte obegränsat så klart men utan att behöva tänka på fettet. Men att om man ligger högre på kolisarna måste man dra ner på fettet. Gillar inte att räkna på maten men i början gjorde jag det för att få ett hum om hur fördelningen kan se ut och jag äter drygt 70% fett (E%), max 10% kh och resten protein. En del säger att man går upp i vikt om man äter mer liberalt då blodsockret höjs och fettet lagras i kroppen. Vet ju att det funkar så om man äter mycket kolhydrater OCH fett menvar går gränsen liksom? Eller är jag bara helt förvirrad nu?
Jag tror att du är helt förvirrad nu… 
Om du äter riktig mat (till det räknas även linsgrytor och rotsaker tycker jag) när du är hungrig tills du är mätt så spelar det ingen roll om du äter 30 eller 80 gram kolhydrater, det som händer om du vid en måltid trycker i dig "för mycket" är att du inte kommer vara hungrig till nästa måltid och därför äta mindre då, alternativt äta mindre dagen efter. Åtminstone så länge du är frisk och har fungerande mättnadskänslor.
Det är först om du trycker i dig brutala mängder processade "tomma" kolhydrater som det är enkelt att äta alldeles för mycket. Det är åtminstone så min kropp beter sig, jag har ingen annan forskning att backa upp mina påståenden med…
Ok, jag får väl skylla förvirringen på brist på kolhydrater då. Hjärnan behöver ju sånt
Nej, men anledningen till att jag undrar (helt OT nu) är att jag hänger i ett annat forum det det pratas lchf och har där fått lära mig att ökar man på kolhydraterna är det dags att börja räkna på fettet. Äter man lite mer kolhydrater går man alltså upp i vikt direkt eftersom man äter en hög andel fett till (nu pratar vi 5-10 gram hit eller dit, inga jättemängder alltså). Men det du säger #12 låter ju vettigt.
Jag äter LCHF främst av hälsoskäl. Om jag inte gjorde dt, skulle jag ha en mage som ger väldigt mycket väsen ifrån sig och svårläkta eksem på händerna.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Zepp - Kolhydrater är kanske inget gift som gängse definierat.. men kan likväl skada oss i större mängder. Händer hela tiden.
ava - Vet inte om det här hjälper dig, men jag skriver ner mitt perspektiv, så får du ett till att relatera till. 
LCHF går ut på att minska på kolhydraterna. Snabba OCH långsammare sådana, samt att inte vara rädd för fett. Den totala mängden kh spelar roll, liksom mängden vid enstaka tillfällen. Vad vi tål är individuellt, det går inte att säga exakta nivåer på vad som är bra för en enskild.
Men.. Om man trycker i sig 80 g kh på en måltid, som ett av exemplen ovan, så vette 17 om man äter low carb alls.. Linsgrytor och rotsaker innebär rätt mycket kh, då de har en relativt hög kh-andel.
Allas hungerkänslor funkar inte heller automatiskt jättebra, särskilt inte i början. Mina har inte funkat fast jag ätit LCHF i flera år, det är först på sistone det blivit bättre med det.
Enklaste sättet att lägga upp ätandet, enligt mig: 
Basera intaget på en lagom mängd protein, gärna fetare proteinkällor. Man bör äta åtminstone ca 1 g protein per kilo normalkroppsvikt och dygn. Man kan äta mer, men helst inte så mkt mindre. Muskler och hjärna behöver proteinet. De flesta tillagade köttsorter innehåller drygt 20 vikt-% protein, fisk, ägg, kyckling mindre.
Lägg till fett, särskilt om proteinkällorna är magra, och var inte rädd för en extra klick bea-sås eller kryddsmör, eller majjodressing.. Däremot behövs inga jättemängder fett. Det är en myt.
Lägg även till grönsaker i den mängd som motsvarar den nivå på totalintag av kolhydrater du vill ha. I ditt fall kan det ju bli rätt mkt, för du äter inte jättestrikt - och behöver sannolikt inte äta jättestrikt för att få hälsofördelar.
Mejerivaror efter önskemål och inom din kh-ram.
Klart! 
Det är upp till var och en att bestämma vad man inkluderar i sin kost. Själv undviker jag socker, bön- och baljväxter samt spannmål och det gör många andra LCHF-are. På grund av relativt högt kh-innehåll och att de senare innehåller ämnen som inte är bra för oss att äta. Antinutrienter och fytoöstrogener t ex.
Hoppas det här hjälpte.. 
Och hoppas du ska trivas!
Jag ser nu att jag uttryckte mig klumpigt.
Jag menade inte 80g kolhydrater på en måltid, det tror jag är för mycket för att det ska vara hälsosamt pga insulinnivåer som drar iväg orimligt mycket. Jag menade per dag… Ursäkta mig…

Jo altså.. är man fisk och har normal aptitregelering så äter man tills man är mätt oavsett andelar och fett.. ökar man fettandelen brukar storleken på portionen minska radikalt.. man tar färre potatisar.. typ.
Och tar man mer potatis brukar man bli mätt på mindre fett.
Och om så skulle inträffa att man äter för mycket fett och kolhydrater så lagras iallafall överskottet och man blir mätt så länge att man skjuter på nästa måltid.. alternativt hoppar över densamma.
Man lever av depåerna mellan måltiderna.. problemet är främst för dem som har fettet inlåst i depåerna på grund av höga insulinnivåer, en nedreglerad lipolys osv.
Är man frisk brukar sådant lösa sig självt och mycket handlar om ögonmått, vad är en lämplig portion för att jag skall bli mätt och förbli ohungrig till strax före nästa måltid.
Den som har ätit sig kräkmätt en gång tenderar till att minska portionen nästa gång!
Jag vill varna för Zepp, han är på tok för liberal. Hans råd gör mer skada än nytta enligt mig. Dra ner på kolhydraterna så mycket ni behöver, inte så mycket ni vill. Hade jag fölt hans råd hade jag inte mått lika bra som jag gör nu, jag låter nämligen mitt förnuft styra mina kostval inte min vilja.