Kött orsak till cancer!
Jag blir alltid orolig då jag läser sånt här och det får mig att tvivla på LCHF….ena stunden. Sen kommer nästa rapport som får mig att tvivla på frukt och grönt. Känner mig så kluven och osäker. Hur reagerar ni??
Oftast när såna 'larm' kommer, så är studierna(s resultat) misstolkade, antingen av forskarna själva som är ute och cyklar, eller av andra som refererar till studierna. Till exempel journalister..
Såg du den här tråden/filmen, som postades av Pasi för någon vecka sen?
Kolla på den, där finns otroligt mycket bra info - även i precis det här ämnet (kött och cancer) - och ett vansinnigt underhållande föredrag!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man är helt enkelt oärliga.. detta har skrivits löpmeter om tidigare och handlar mer om civilisationskritik.. dvs vi äter oss sjuka på grund av att vi vräker i oss allt möjligt gott.
Det är lite veganförespråkarnas sista halmstrå.. men man blandar friskt kött och kemikalier!
Dvs det man känner till är att en del kemikalier man använder till charkuterier är cancerogena i laboratoriemiljö.. och kanske även i verkligheten.. främst då Nitrit.
Det är oxå en samverkan som visserligen är svår att utreda mellan olika kemikalier och andra faktorer som tillagning och förvaring.
Tex så fann Cambell att kasein och aflatoxiner promotade cancer i laboratoriet, men det är ingen förklaing.. då vi sällan äter en kombination av kasein med aflatoxin.. de flesta jag känner äter faktist mat.
Det hela sluta iallafall med en av vårldens största kostundersökningar, den sk China stuy.
"Why does Campbell indict animal foods in cardiovascular disease (correlation of +1 for animal protein and -11 for fish protein), yet fail to mention that wheat flour has a correlation of +67 with heart attacks and coronary heart disease, and plant protein correlates at +25 with these conditions?
Speaking of wheat, why doesn’t Campbell also note the astronomical correlations wheat flour has with various diseases: +46 with cervix cancer, +54 with hypertensive heart disease, +47 with stroke, +41 with diseases of the blood and blood-forming organs, and the aforementioned +67 with myocardial infarction and coronary heart disease?"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, och när man hör ett sådant program som jag gjorde häromdagen om äppelodling i Sverige så undrar man ju om det är mödan värt…..
Kommunernas hälsoskydd har hittat stora mängder gift i vattendrag nära äppelodlingar. Det är alltså gift på äpplena + i vattnet omkring odlingarna. Men besprutar man inte äpplena så får de olika svamp- och mögelgifter som är cancerframkallande.
Alltså är det kanske inte meningen att vi ska odla så förbålt mycket frukt eller grönt som ska hålla sig så länge. Vi ska kanske äta några äpplen/päron/morötter etc. när de har säsong. Sen får det vara bra. Så gör jag med det jag har i trädgården. Det räcker för mig.

Människan har ätit kött (rått eller "grillat") i några miljoner år. Om det nu var så att det gav cancer, så skulle mänskligheten dött ut.
"fullkornsprodukter, baljväxter, frukt och grönsaker ger kroppen ett skydd mot att drabbas."
Hur mycket "fullkornsprodukter, baljväxter, frukt och grönsaker" tror du finns på en savann, där vi ju kom ifrån? Däremot klumpar de alltid samman behandlade charkvaror med biff, dvs alla tillsatser, glutamat, potatismjöl osv räknas bort och köttet får skulden.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 Ja, vi har tillagat maten i 1 miljon år och innan dess ätit den rå. Det skulle vara ytterst osannolikt att kött skulle vara skadligt för oss eftesom det är köttet vi har att tacka för våran utveckling.
Det här är väl bara en sammanställning av ett flertal usla studier som tillsammans inte säger någonting alls.
Hej alla! Är själv väldigt dålig på ugnsbaka och långkoka kött. Hur är "överdrivna cancerfaran" beträffande stekt och grillat? Nån som har någon uppfattning?
#6 Kött som skall långkokas kan du koka länge - ju längre desto bättre. Högrev, fransyska, bogblad, märgpipa, oxbringa. Bara att bryna lite, blanda i kryddor och annat du gillar, rotfrukter om du äter det (annars kan du ta upp dem innan du äter, de ger bra smak). Att göra en jättegryta och sedan bara värma är så oerhört praktiskt. Blir godare och godare.
Ugnskött lagar man med termometer. Lätt och bekvämt. En stor stek kan man leva på i flera dagar.
Om man tänker på hur länge våra mer naturliga broderfolk i vissa länder tillagat sitt kött, så är det nog en del grillat där med, och tills de började äta västerländsk mat så fanns ju t e x inte cancer i Afrika. Jag tror du kan vara ganska lugn. Mne hårdsteka tror jag inte man ska göra för mycket. Det bildas ju saker på stekytan. Men att bara bryna runt om och sedan låta bli färdigt på låg värme tror jag inte alls är farligt.
En fundering ang grillat som jag har är; om man använder tändvätska eller gasol, finns det kvar rester av det i köttet? Det kan ju vara farligt i så fall.
tack Sindri

Jo det e livsfarligt att äta.. bäst du skickar det till mig så skall jag offra min kroppen genom att destruera det!! 
Altså.. det finns ingen motsättning mellan LCHF och att handskas bra med livsmedlen.. föresten så är inte sönderstekt mat särskildt gott.
Ugnsstekning är lätt och praktist, bäst går det med en stektermometer.. och om folk bara lärde sig att sänka temperaturen i ugnen så blir köttet saftigt och fint.
Och så tar man ut köttet innan det har nått rätt temperatur och låter det vila i folie.. då stiger det ytterligare 4-5 grader.
Ju högre temperatur dessto torrare.
http://www.akep.se/pdf/StektemperaturerA4.pdf
http://www.hjalpreda.com/index.php?tips=kokstips&id=190&sida=4
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Cancer är en vällevnadssjukdom har jag för mig och uppkomm i början av 1800-eller 1900-talet. Det var då man började ändra sina kostvanor från lite socker till mycket socker och många konstiga tillsatser tillsattes i maten. Jag har också läst någonstans att cancertumörer lever på kolhydrater/socker och då borde de vara ganska ologiskt att man får cancer av kött om man nu inte äter enorma mängder det vill säga. Njurarna kommer nog att slås ut före det bildas någon cancer….. Man ska inte tro så mycket på vad som skrivs, man har varken sett rapporten, källor, värden eller något som helst och kan alltså inte bedöma det själv. Det är lite som statistik