Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 963 ggr
ScarletMajesty
0

Sockermonstret vs. fettmonstret.

Jag har under den senaste dagarna inte varit strikt öht i min lchf, och alldeles nyss åt jag en chokladkaka, den var god men inte sådär så att jag känner wow, måste ha mer istället efter ha ätit den så kommer suger efter något riktigt fett, typ, fettdrypande bacon, en stor bit karré med vitlökssmör det är det monstret som vaknar upp inom mig efter ha ätit något sött. Inget sockermonster. Utan suget efter riktigt fett kött.

Men jag vill absolut inte äta något sådant fett nu för rädslan att gå upp i vikt av det i kombination med allt socker jag precis tryckt i mig. Håller på att fylla mina glykogenlager för att kunna maximera mig lite och har en svullodag i dag.

Ska börja om helt på min strikta LCHF  (10-15 g kh om dagen) imorgon.

Men är det någon annnan som upplever liknande? Att vilja ha något fett efter ha ätit något sött?

Inkanyezi
0

Jodå, om jag äter något sött så är det något som fattas, och jag skulle hellre vilja äta någonting som är riktigt gott och mättande. Men om jag har ätit ordentligt så är jag ju inte hungrig, och den där märkliga känslan av att vilja ha något att stoppa i munnen efter det söta är lätt att trycka undan eller helt enkelt bara spola bort den äckliga sockersmaken med ett glas vatten. Det har hänt mig en eller annan gång när jag har tagit något sött "för sällskaps skull", att jag helt enkelt sköljer munnen för att jag inte tycker att det smakar bra, och för att eftersmaken efter sött mer eller mindre kräver det.

Så inte nödvändigtvis äta mer och fett, men få bort smaken.

ScarletMajesty
0

Det är inte smaken som jag har problemet med alls utan det är just suget efter fett som kommer efter jag ätit sött, även om jag t.ex sköljer ur munnen.

dufva
0

Jag tror din kropp vet bäst.

Gå och ät nåt fett och gott och markera slutet på sockersvullandet med det

Imorgon är en annan dag, och är du igång med lchf redan idag slipper du nog det mesta suget efter socker under morgondagen Skrattande

ScarletMajesty
0

Jag har aldrig extra sug efter socker, det har jag absolut inget problem med och har aldrig haft heller. Idag är en svullodag då jag ska äta sånt här och imorgon börjar min LCHF om igen.

dufva
0

Försöker du maximera glykogenet eller vad är det du pysslar med Förvånad

AnneN
0

Om jag äter för mycket sött så skriker kroppen direkt efter att den vill ha något som är fett och gärna lite salt. Tar jag då något fett & salt tex en ostbit med bregott eller lite skinka så försvinner suget och kroppen blir nöjd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!