Rinnig hemgjort majonnäs?
Jag brukar nu alltid göra egen hemgjord majonnäs och när jag mixar den så blir den ganska fast och fin, men sen när jag häller den i en glasburk upplever jag att den blir lösare eller mer som rinnig majonnäs.
Har den skurit sig? Trots den var fast och fin då den mixades. Jag brukar mixa i kanske max 30 sekunder med uppehåll emellanåt.
Har sett när den skurit sig - den blev såsig och fick kastas.
Jag brukar vara noga med att inte lägga i skeden i burken om skeden varit i munnen.
Har jag gjort något fel eller är det så att hemgjorda är lite mer rinnig?
Jag äter hellre den än köpta majonnäs.

När majonnäs skär sig så separerar oljan från vattenfasen på grund av vattenbrist.. Kureras enklast med att vispa i litet mera vatten (någon matsked i taget till 3) samt eventuellt om det inte hjälper, vispa i en rå äggula.
På det sättet fixar man alla feta såser som skurit sig, majonnäs, hollandaise och bearnaise.
(Nu bidde det litet biokemi också!)
Är du helt säker på att burken och allt annat den kom i kontakt med var helt torr? Majonnäs i kontakt med vatten blir väldigt rinnigt även av en mycket liten mängd vatten (det märker man om man gör majonäs-"smörgås" och har t ex skivad tomat eller inte helt torr sallad i kontakten med majonäsen)
Och att alla ingredienserna hade samma temperatur. Men det visste du nog redan.
#1 Tack för tipset.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack för tipset! Jag får testa fram mig och se vad som händer
#2 Hmm, jaa burkaen var ren, men nu undrar jag nästan om det spelar något roll om det blev lite vatten kvar med tanke på tips från #1. Men annars så var burken alltid ren, jag ser också till att skeden är torr.
#3 Ja, det vet jag redan och är noga med det ;) Men bra med ännu en påminnelse. :)
konstigt med så helt motsatta åsikter, och att inte man läser det föregående och förklarar varför man svarar totalt tvärtom! *förvirrad*
Lokira: Lägg den inte i burken utan behåll den i vispningsskålen med lite gladpack om kanske.
Är det inte om majonäsen blir för tjock som vatten skall tillsättas annars en ny äggula?
Från google: Blir majonäsen för tjock, tillsätt 0.5-1 msk vatten. Om såsen skär sig läggs ny äggula i en annan skål och den skurna massan tillsätts matskedsvis (NS-tips: En skvätt kolsyrat vatten går lika bra att börja om på).
#6. Ja, jag får kanske ha kvar den i skålen.. Jag får testa fram mig och se. tack för tipset! :)
#5 Svarade inte alls helt tvärt om - det är en milsvid skillnad att vispa in in lite mängd vatten (för att få det att gå ihop brukar man rekommendera riktigt kallt eller t o m isbit) jämfört med att den kommer i kontakt med vatten (även bara lite) "passivt" så att säga.
Det förutsätter jag att man inte skulle behöva förklara.
#8 Det låter jättekonstigt med isbit pga att det är så viktigt med samma temperatur. Men det är säkert så.
Är du säker på att majonäsen emulgerat riktigt då? Fast det borde den ha gjort om den från början är fast. Ibland när majonäsen inte emulgerat ordentligt börjar jag om med en äggula och häller SAKTA i den ofullständigt emulgerade olje-ägguleblandningen samtidigt som jag mixar.
Ja, smeten var fast och fin i skålen men sen blir den mer rinnig för varje dag och jag gör alltid en ny varje vecka. Men tur så är det inget fel på smaken. kanske det viktigaste..
Intressant det här skriv gärna hur det går och om du kommer på någon lösning.
Då kanske jag får komma med en fråga?! Hur länge står sig hemgjord majonäs i kylskåp? Har aldrig torts prova- är rädd för att den inte håller. Men Findus majonäs består av mycket ingredienser! Vilken sorts olja? Jag tycker att både raps- och olivolja är starka i smaken.
Jag vet inte hur länge den håller men om man har färska råvaror typ ägg så håller den minst en vecka. Men kanske någon annan vet. Jag brukar använda rapsolja men om du vet någon mild olja så ta den. Olivolja tycker jag som du om den är för stark.