Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1844 ggr
[Stella69]
0

Motsägelsefulla utrop....

Hej!

Måste bara berätta om grillkvällen jag var på igår……

När jag kom till partyt, fick jag höra många positiva kommentarer ang. mitt utseende och utstrålning…..skönt att höra efter att ha varit på sjukan ganska lång tid.

Då var det dags för grillning….så jag lassade upp med fettsprängd entecôte och ett folieinpackat grönsakspaket med rejäla klickar smör på…..till det lite färska grönsaker med några skvättar macadamiaolja på. Eftersom jag hade min hund med mig (som jag BARFar), så langade jag upp en flintastek till henne, rå såklart. Med både ben och tjock fettkant!!

Vilket Hallå det blev!!!Förvånad

Så mycket negativt angående maten jag äter, har jag inte hört på länge.

Hur kan jag äta så fett och varför har jag vitlökssmör på köttet när det redan är så fett? Olja på grönsakerna…usch!! För att inte tala om köttet jag gav min hund!!!

Helt plötsligt hade alla glömt hur bra jag mår och ser ut………För att inte nämna att min hund får alltid positiva kommentarer ang. sin otroligt fina päls, som är ett tecken på god hälsa…….

[WX5]
0

Men usch vilka otrevliga vänner du har. Varför kunde dom inte unna dig din goda måltid för. Skulle hellre äta av allt det där goda du skrev än deras potatissallad. (om det nu var det)

[Stella69]
0

Jag intalar mig att det är deras dåliga samvete över att äta tårta, glass m.m. som uttrycker sin åsikt……för inte kan det väl vara avundsjuka??!!?? Hehe

Skall fortsätta med min lchf-mat och hoppas att det ger resultat  i form av god hälsa, som kanske ger inspiration till andra. Men jag vet själv hur hjärntvättad man blir av all reklam för fettsnålt och processat…….

Minorca
0

Ibland när jag får sådanna kommentarier, kan jag inte låta bli att säja,  att när jag bytte ut lättmjölken med grädde och började äta smör så gick jag ner 10kg. Och sedan jag började ha cocosfett i te så så har jag tappa några kilo till.

Mooniq
0

..ojoj.. med mitt temprament så hade jag nog tackat för mig och gått därifrån.. Förvånad.

Men du - påminn dom om alla fina kommentarer du fick och så lägger du till slutklämmen - det är maten som gjort mig sån… Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Stella69]
0

Mooniq….har inte det där temperamentet Rynkar på näsan tyvärr……så jag ler och hoppas att jag till syvende och sist får rätt, samtidigt som jag får reda på vilka som är mina "riktiga" vänner…….som vill mig gott.

[Stella69]
0

#3 Minorca……det är som att prata med en vägg………

Mooniq
0

hm, ok.. trist. Men bra att du tror och märker att lchf funkar för dig. Stor mental klapp på axeln, såklart..Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Sandra_W
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag barfar också, på både min hund och katt.

Usch vad man fick argumentera och argumentera hela dagarna.. Och människor omkring mig oroade sig för att mina djur skulle få näringsbrist.. Dom mår otroligt bra både två, slanka, muskulösa och vackra pälsar.

Men nu får jag väl börja om ifrån början angående mig själv, nu när jag är nybliven LCHF:are. Är bara min sambo som vet än sålänge, och jag ser inte fram emot alla liknande situationer, som den du hade, jag kommer få nu i sommar.

[stuxen]
0

Men har folk kolhydratat sönder hjärnan eller?
Vad tror dom att våra stackars djur skall äta?
Vilka folk det finns altså.
Men ursäkta så blir det när man flyttar till staden och tror att fisk simmar i frysdisken och jatt mjölk växer på träd.

gun92884
0

Nar jag forst flyttat till Michigan och uppsokte veterinar som blivit rekommenderad, fick jag veta att jag skulle ta dod pa mina hundar och katt om jag raw feed.

Veterinaren lanade mig en ENORM tome om nutrition for djur … vad hon glomde bort i denna ekvation var att jag hade med mig 2 hundar (en nastan 8 ar) och en katt som gick pa sitt 9:e ar … och alla var raw fed och valdigt friska efter ha atit raw i manga ar … den yngre hunden hade blivit helt allergifri (Airedales har ofta hudproblem)  efter att ha borjat ata rawSkrattande

… javisst, vi gick se'n till en annan veterinar …

Miyu
0

Usch, trist! Hade läxat upp de ordentligt och påpekat att de själva kanske borde se över sin kost och sin kropp ;)

Effie
0

Var nu inte för taskiga mot dem - de har ännu inte gjort kopplingen

fet mat (utan potatissallad) = må bra

stackarna…Glad

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Stella69]
0

Det är så djupt inrotat i folks medvetande att fett är farligt och kolhydrater är bra. Även om man kommer med väl underbyggda argument, så verkar det inte hjälpa :( Inte ens när det syns på utsidan att man mår bra. Kan det vara för att det är så svårt att sluta med kolhydrater??? Typ: hellre äter jag en torr kycklingfilé till middag och en bit tårta till efterrätt, än en rejäl köttbit med kryddsmör, smörstekta champinjoner, och grönsaker med nån god olja ripplad över???

stuxen: Ju längre ut på landet man kommer, desto mer riktig mat hittar man på matbordet. Jag är  själv ett stadsbarn, som har haft turen att få vistas på landet under skolloven. Stor skillnad ifråga om vad som serverades.

Angående min hund så låter det på andra som om jag försöker ta livet av henne när jag ger henne rått kött, fisk och fågel….rå lever ibland. Även om alla vet att jag älskar min hund och gör allt för att hon ska må bra, så får jag ofta kommentarer om hennes mat. När hon fyllde 10 år gick jag till veterinären för att göra en grundlig hälsokontroll, och allt var så bra att vt frågade om kost och motionsvanor. När jag sa att hon får kött och ben, var det som att se solen förmörkas……fick nästan en utskällning. Så jag köpte ett torrfoder som de sålde för 695 :-/säcken. Skulle vara såååå bra. Resultat: torrfodret står orört fastän hon har fri tillgång till det. Även på måndagar när jag kör en fastedag; dvs ingen mat.

Miyu
0

Man behöver väl inte vara en rocket scientist för att räkna ut att socker gör en tjock och sjuk?

gun92884
0

Varfor en fastedag pa mandagar? Ar det inte battre (och mer forstaeligt for din hund - nej, den lever INTE som en varg) Skrattande att ge lagom maltider alla dagar?

[Stella69]
0

#14 här är de flesta vältränade med tennis och golf som fritidsaktiviteter, så vikten är inget problem. Däremot hjärtinfarkt, allergier, Depression, missbruk och mycket annat tråkigt.

[Stella69]
0

#15 Har en fastedag för henne eftersom jag har märkt att hon föredrar att inte äta alls nån dag från och till.

Och visst, hon är inte en varg, men jag litar på hennnes instinkter mer än till min inlärda kunskap när det gäller vissa saker….Skrattande

gun92884
0

… jamen … hur vet du att det ar just mandagar som hon vill fasta? Oskyldig

crinalina
0

Känner igen det där. Jag hade filmkväll med några goda väninnor härom kvällen och som vanligt hade vi alla med oss något snask. Jag tänkte att jag skulle synda lite och gjorde stavar av gurka och morot, med hemmagjord guacamole och en liak hemmagjord tacodip (gjorda på creme fraiche och grädde) som balans. Jag hade även med lite baby-bel ost, såklart. De andra hade köpt smågodis och jordnötsbågar och liknande saker. En av mina väninnor sa upprepade gånger att, jo men du kan ju ta lite iaf man måste få synda ibland. Jag talade om för henne att det är inte värt det, jag mår dåligt av kolhydrater och jag går upp i vikt av dem. Hennes svar var att ja det gör ju alla. Snacka om att medvetet stoppa i sig det man mår dåligt av.

Samtidigt tänker jag, hon skulle aldrig få för sig att säga till min sambo, som är nykter alkoholist sedan sju år tillbaka, att han kan ju ta lite iaf man måste få synda ibland.

En annan av väninnorna började däremot med lchf dagarna innan och har på en vecka gått ner 2 kilo och mår redan väldigt mycket bättre.

Kontentan är väl att de flesta förstår inte och kommer inte att förstå, för även om de vet att det är farligt så är de så fettskrämda. Andra förstår och väljer att prova. :D

Katten får för resten en blandning av diverse kattmat(godis och "riktig" mat och det mår han bra av och är nöjd med. :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Stella69]
0

gun92884….nääää, det vet jag inte….det är bara för min egen kontroll. För att veta om hon är som hon brukar eller om det är något fel….typ; äter hon inte flera dagar i sträck, då är det något fel………har inte hänt hittills, men man vet aldrig. Samtidigt är jag mer åt att hon är mer besläktad med vargen än med människan……och vargarna går utan mat flera dygn i sträck.

[Stella69]
0

crinalina: varför ska ens vänner pracka på en godis, chips och annan skit?? Blir så ledsen ibland över det beteendet….

Visst är det tråkigt att grönsaksstavar med guacamole som dipp anses som synd!!

crinalina
0

#21 Jag tycker inte det är någon mening med att slösa bort min energi på att bli ledsen över andras beteende. Det kommer alltid att finnas dem som inte förstår. Jag kan reagera på det, men jag blir inte upprörd eller ledsen, mer konstaterar att jag tycker lite synd om dem, speciellt när de säger emot sig själv. Det enda jag kan göra är att stå för vad jag tycker och vara stolt över det och låta andra stå för deras åsikter.

Vad gäller grukstavar och guacamole som dipp så tycker jag nog inte att det är så tråkigt längre. Jag mådde inte alls bra mot slutet av vår filmkväll, blev trött och hängig och sugen på smågodiset. Ett par kvällar efter vår filmkväll upptäckte jag dock att jag kan ju faktiskt göra egan ostchips och doppa i guacamole. Det är ju ett alldeles fantastiskt gott snack som är helt i lchf-andan. Nästa gång ska jag ta med det istället. Ostchips gjorda på lite olika ostar, med olika kryddningar. Mums! Så, nej, jag tycker nog att det är grönsaksstavarna som är tråkiga nu, inte att de är en synd. haha :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

[Stella69]
0

#22 crinalina…blir avundsjuk på din inställning till andra. Själv är jag väldigt lyhörd och mottaglig för andras åsikter…..måste nog lära mig att bli lite mer hårdhudad. Inte lätt efter 40 år. Reagerar negativt när någon trackar ner på mitt val av kost och leverne. De är ju ändå mina val……

Kanske grönsaksstavar och dipp inte är din "grej", men min är det absolut!!!

crinalina
0

Stella69, jag lärde mig mycket när jag som 18-åring blev gravid och lämnad ensam. När jag följde med mina vänner ut på krogen, så gick det rykten om att jag drack alkohol. Vilket jag ju självklart inte gjorde, jag ville bara umgås med mina vänner och ha roligt. Att sedan kämpa mot alla olika sorters myndigheter/vårdinrättningar där jag sågs ner på som ung och dum var ju inte lätt. Jag fick lära mig att lita på mig själv och stå för den jag är och vad jag gör. Min son är nu 22 år och jag är stolt att säga att han inte heller lyssnar och bryr sig om vad andra tycker coh tänker om vare sig honom eller andra. Han står för den han är och vad han vill.

Precis som du säger så är det ju dina val och ingen annan har rätt att ta dem ifrån dig. De kan gärna få ställa frågor, men om de blir nedlåtande så är de inga vänner i mina ögon. Men det är mitt sätt att se på det.Att våga stå för sina val kan vara väldigt svårt, men man växer enormt som människa när man inser att man kan vara stolt för att man vågade och att de som en gång i tiden såg ner på just de valen nu själva gör samma val. Stå på dig! Var stolt och ät njut av all god mat du kan äta och de "måste" undvika! Lycka till! :D

Nej, gurkstavar var aldrig min grej. Jag älskar ost och har alltid gjort det. Arv från min mor, tror jag! Hon satt alltid och karvade stora bitar ost när jag var barn. Jag fick en bit ibland, medans hon kunde äta en massa bitar. haha

[Stella69]
0

crinalina….jag är själv ett "fosterbarn" med mycket goda erfarenheter av hem/inrättningar….kunde inte haft det bättre jämfört med min kära mamma.

Förstår dock inte kopplingen till hälsosam mat…….

crinalina
0

Stella69, kopplingen var mer till min inställning till andra och deras åsikter än till hälsosam mat. Men min inställning (som formats av mina erfarenheter) ger mig glädje och förtroende att kunna njuta av min kost, och allt annat i mitt liv, oavsett andras åsikter, Hmmm, kanske inte uttrycker mig så tydligt som jag vill..? *skratt*

Miyu
0

crinalina, så säger folk för att de själva ska känna sig mindre guilty när de medvetet käkar snask. De vill dra ner andra i träsket med dem.

Väninnorna hade väl svårt att deala med din disciplin :)

crinalina
0

Miyu, visst är det så! Tack och lov har jag inga problem med det, eftersom jag för länge sedan lärde mig gå min egen väg istället för att bry mig om några "mainstreams". Tycker bara att deras egna motgsägelser är komiska. Just den tjejen är ganska duktig på sådant dessutom Underbar tjej, men väldigt osäker i sig själv. :D

Fiana
0

Men alltså….. vad oerhört ouppfostrade människor, så beter man sig ju inte. De enda jag i min närhet stött på någonsin som påpekat andras mat negativt på det sättet har varit tonåriga veganer som pja inte växt upp än riktigt. Men vuxna människor?

Möjligen skulle de kanske säga "men, oj är det där verkligen gott?" om någon fick för sig att sitta och gnaga på en stor klump smör bara eller något. Men att prata om vad någon annan äter annat än i positiva ordalag är oerhört ouppfostrat.