Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1894 ggr
Koylie
0

Gaaah! Jag är HUNGRIG!

Hej alla!

Jag har inte hållit på med LCHF så länge, det är strax en månad. Från början gick det riktigt bra, jag hade lite vingel och snubbel angående protein och så, men sen fattade jag att för mig som vill väga 59kg när jag kommit i mål, så är "formeln" 59g protein, 118g fett och 0-5g kolhydrat.

Det där funkade tills alldeles efter påskledigheten. Jag har inte slarvat, jag har inte ens druckit vin, jag äter minimalt med kolhydrater men jag blir HUNGRIG!!!
Hur ska jag äta för att slippa vara hungrig?

På morgonen äter jag ofta 1-2 skivor karré. Det blir 100-200g kött utan ben. På skivorna brer jag 30-60g smör. Enligt Calcounter ger 100g karré 26.4g protein och 200g 52.8. Är jag då hungrig en morgon så har jag totat i mig i princip dagens ranson protein till frukost.

När jag kommer hem (jobbar deltid) dröjer det ett tag och sen käkar jag kanske en omelett på tre ägg, och vips är proteinet uppe i 63g och jag är ändå hungrig när jag ska gå och lägga mig.

Vad gör jag för fel? Snälla, ni som kan, svara, för tangentbordet börjar se oroväckande smaskigt ut…Flört

kalleankasmormor
0

Passa dig för tangentbordet. Jag har hört att det skall vara lite svårsmält…(fast det klart - ihop med kokosfett kanske det funkar:D) Skämt åsido - jag har exakt samma problem - jag är ofta hungrig. Jag klarar helt enkelt inte de begränsningarna och går följdaktligen inte heller ner…Vad GÖR vi?

Koylie
0

Vet inte…hur många kolhydrater kan det vara i ett tangentbord???

Bookjones
0

Själv orkar jag inte lägga in allt jag äter i calcounter utan äter bara inom parametrarna för vad som är tillåtet. Tycker man ska äta när man är hungrig och låta bli om man inte är det. Kroppen har ju olika behov beroende av vad man använder den till.Glad

Hunger är ett nytt concept för mig förresten. Trodde ofta att mina "cravings" var hunger men nu har jag lärt mig vad riktig hunger utan cravings är. Kanske du bara har sug efter nånting. Isåfall går det ju bra att tämja suget med en skinkrulle eller en ostbit eller nåt.

Koylie
0

Bookjones; jag tror inte att jag bara har cravings (bodde i Indpls förut och hade jobbiga cravings efter Whitecastle´s chees sticks när jag kom "hem" till Sverige igen) Jag är inte bara sugen, jag är hungrig. Jag "motar" det med kött och fett, men då går jag ju över proteingränsen, och det känns inge kul… Hur ska jag äta för att få dom där 59g protein att räcka till så jag inte blir hungrig?

Bookjones
0

Jag har säkert helt fel… är ju nybörjare själv men tycker helt klart att du ska äta om du är hungrig. Om ett par dagar kanske du inte vill ha nånting extra alls. Det verkar ju gå upp och ner det här. Själv vill jag inte utsätta mig själv för misslyckanden genom att neka mig själv (som när man bantar med LFHC). När det händer kommer ju gärna trotstrollet fram och man klämmer i sig nånting helfel.

Koylie
0

Jo det är ju där skon klämmer. Jag vill ju inte misslyckas även med LCHF, och vill inte gå upp de stackars (vatten)kilon jag gått ned, och därför vill jag ju försöka hålla mig till dom där eländigt fattiga 59 grammen protein… *suck* Åsså känns jag ganska ynklig när jag inte fixar det… *dubbelsuck* och vill inte gå hungrig, och vill inte neka mig något och då åker proteinet upp…

Mervi
0

Proteinet skall ligga någonstans 1 -1,5 gram per kroppsvikt, så 59 gram är kanske i minsta laget. Om du är hungrig så skall du äta. Du kanske äter för lite fett, då blir man hungrig. Öka fettmängden lite och kolla. Ingen kan tala om för dig hur du skall äta utan du måste prova och testa själv, även om det finns en risk att misslyckas. Jag har experimenterat jättelänge och har inte hittat det rätta sättet ännuLedsen så jag fortsätter.

Lycka till!

Koylie
0

Tack snälla Mervi! Jamen då går jag och tar mig en bit amerikanskt fläsk då, även om det är nog så salt, men gott är det! Om proteinet ska ligga på 1-1,5 kan jag ju utan att bli "hysterisk" prova mig fram ända upp till 88g och det lär jag nog klara mig på.

Kalleankasmormor: Nu vet vi var skon klämt! Vi har räknat på 1g och det är för lite! Gå och ät! *ler*

kalleankasmormor
0

Yes! Fast jag ha nog legat på lite för mycket av både fett och protein innan ocksåär jag rädd…Men nu tar vi nya tag!

Iza_the_cat
0

Häng inte upp dig förmycket på cal counten

Tänk på att hålla ner kolisana  och ha så mycket fett som möjligt till måltiderna.

Ät så du blir mätt

så har jag gjort och gått ner 13 kg på 8 veckor

Kram

Koylie
0

Mäh! Tokgrattis Iza_the_cat!

Jag tror jag fortfarande är lite kaloristyrd. Fettskrämseln gav med sig ganska snabbt, men det här med att ha koll på kalorier och protein verkar vara en svår grej att överge.

Hursomhelst,jJag tog nyss och snodde ihop ca 1 dl cocoscreme med ½ tsk kakao och 1 droppe stevia. Fett och bra vill jag lova! För att inte tala om gott!

annarosa
0

Oj oj! Jag önskar att jag hade ätit mitt tangentbord i stället för den där 100 grams chokladkakan jag nyss åt… Visserligen mörk choklad men illa ändå.

Själv kan jag med gott samvete äta mycket mer än vad du gör, eftersom jag väger 120 kg, men jag blir ganska hungrig ibland ändå.
Håller med dig om att fettskrämseln gick bort fort, men att kaloritänkandet sitter kvar.

Koylie
0

annarosa; när du nu kan käka mer än mej (fast inte hur länge som helst, du blir ju mindre juh) så ryms nog en 100g chokladkaka i din dagliga "budget", så ha inte dåligt samvete. Jag är helt säker på att choklad är mycke goare än tangentbord…Flört Skönt ändå att höra att det ínte bara är jag som blir hungrig. Få se vad vi kan hitta på för att få bort kaloritänket. Vi hjälps väl åt, eller hur brudar?

annarosa
0

Ja, Koylie, du har nog rätt! Och med tanke på att jag förr kunde äta en hel ask Paradis på en kväll (plus ett par liter coca-cola), så är ju det här ett framsteg.

Vi får väl försöka ha Iza_the_cat som förebild, angående kalorierna.

Koylie
0

Jamenvisst är det väl det! Först och främst så är väl paradis bara ljus choklad, och cola har du ju inte druckit, alltså har du ju förbättrat hur du åt choklad tidigare (och drack cola) med sisådär 311%

iza_the_cat är ingen dålig förebild! jag köper hennes tänk så gott jag kan.

Iza_the_cat
0

Tejer jag känner mig hedrad

Annarosa Jag började själv på 128 kilo så jag vet va du menar

Men Här är det inte vikten som är i centrum här är det gemenskapen och stödet

Kramar om Er båda

Koylie
0

Och kram till dej, Iza_the_cat! Jag kan berätta att jag TROR mig veta vad hungern berott på… Jag är tjej… det är dax… och tidigare har jag verkligen vetat om det, herredumildetidihimmelen vilken PMS jag haft! Men, inte förra gången och inte denna, alltså inte sedan jag började med LCHF. Tidigare var jag skogstokig om jag inte fick choklad/godis/chips/läsk/name the crap and I needed it veckan innan. Jag tror att kroppen redan ställt om sig, iallafall lite. Det betyder i min värld att jag blir extra hungrig eftersom kroppen inte får socker/kolhydrater numera. Vad tror ni? Kan kroppen vara så lurig att den gör sig hungrig istället för sockersugen?

kalleankasmormor
0

Absolut, jag tror du har helt rätt! Jädrans hormongissel:P

Koylie
0

och jädrans kropp som ställer upp och luras!