Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4564 ggr
LatMask
0

200 % RDI av D-vitamin

Jag använder alltid Valios Mjukt och Gott nuförtiden, tycker det smakar godare än Bregott. Idag råkade jag titta på innehållsförteckningen, och det innehåller tillsatt D-vitamin, 10 milli/micro… ja, ni vet vad jag menar. Det innebär 200 % av RDI för D-vitamin. Snyggt!

Kan nån vara snäll och kolla hur mycket D-vitamin Bregott innehåller?

MimLan
0

Jag är rätt säker på att info om Bregott finns på Arlas hemsida. Kolla där.

[Pennylane1]
0

är det fyra gånger RDI man bör ta? Då kan man mumsa  200 gram bregott per dag så är man där! Tungan ute

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för besked! Det innebär alltså att livsmedelsföretagen är "bättre" än Livsmedelsverket, om jag fattat saken rätt?

[ErikSvensson]
0

Akta dig bara för överkonsumtion av A-vitamin.

[stuxen]
0

#5 Försiktig kanse man skall vara, men vad jag vet finns det inget som talar ör att naturligt A-vittamin skall vara fatligt på något vis.

Dock är kemiskt framställt avitamin definitivt farlitg i höga nivåer.

Sammet1
0

Har de ändrat RDI till 5 microgram/dag? Jag hade för mig att det låg på 10/dag (= 400 IE).

Kostdoktorn rekommenderar 4000 IE/dag, dvs 1000% av RDI (eller t.o.m. 2000% av RDI om det har ändrats ner till 200 IE).

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[ErikSvensson]
0

Nej det har du rätt i! Hade för mig att jag läst något om A-vitaminförgiftning men då tog man tillskott också. Googlade lite snabbt och överdoesering av matfett blir nog svårt ja. Glad

[Pennylane1]
0

#5 lugn jag  skämtade, dessutom är jag inget vidare på matte, höftade till lite bara…

[stuxen]
0

#8 Men vi kan tyvärr inte veta helt säkert om det är pga avitamin eller pga kemiskt framställt avitamin.
Tyvärr.

Så försiktiga bör i ju kanske vara i alla fall.
Tyvärr.

[tick]
0

Framgår det om det är D2 eller D3 som är tillsatt?

Medlem
0

Är inte 4000 IE/dag för en vit europé, inte har övervikt och som solar på sommrarna mycket?

LatMask
0

Nu fattar jag ingenting!?

Kollade på paketet om det stod om det är D2 eller D3, men där stod det ingenting. Jag gick in på Valios svenska sida, men där står det att det bara är A-vitamin tillsatt?! Vart tog D-vitaminerna vägen? Är finska Livsmedelsverket (eller vad de nu kan heta) på krigsstigen?

Nån med finskt ursprung som kan kolla upp?

Medlem, jag har tyvärr inget svar på din fråga, men du har världens sötaste lilla pluttis!

[Pennylane1]
0

som solar mycket?! Om man solar mycket behöver man väl inte ta alls under sommaren? Skulle en smal vit behöva dubbelt förresten? Varför? Kostdoktorn rekommenderar väl 2000? (4000 i vissa fall, men skulle det vara till icke överviktiga?)

Medlem
0

#14 Jag är mörk i hyn, kommer från ett land där är det soligt året runt, bär slöja,överviktig, helammar och vistas aldrig i solen. Jag har tagit 20000IE var fjärde dag och äter vildlax minst 2 ggr/vecka (sen 2007) och som nyligen gjorde D-vitamin test. Testet var helt normalt. Så om man är vit europé, smal, vistas i solen under sommaren behöver kanske inte 4000IE/dag? Jag vet att jag är inte en norm men har för mig att såna som jag behöver mer D-vitamin.

#13 Tack! Skrattande Blomman på hennes tinning gömde två långa sår förresten. Läkaren råkade skära i henne under snittet. Så det var smart av fotografen att lägga en blomma där. Ursäkta nu är jag helt off topic.

epithet
0

#5, 6, 8, 10

A-vitamin ska man ju ta det försiktigt med pga den ökade risken för benskörhet (förutom förgiftning). Det är då retinolformen man ska se upp med. Den finns i animaliska produkter och tillskott. Men det är nog enbart om man äter tillskott, dricker mycket berikad mjölk osv som man ska behöva oroa sig. Tror inte man kommer upp i några riskmängder om man enbart äter det naturlig. Det har alltså inte att göra med huruvida retinolet är "kemiskt framställt" eller "naturligt", det är mängden man kan få i sig som spelar roll.

Wtn3
0

Inävlsmat (och särskilt lever) är ju proppfullt med A-vitamin, och det är ett populärt livsmedel bland alla jagande naturfolk, så naturligt A-vitamin borde väl inte vara farligt.

epithet
0

#17 Tror ändå inte varken naturfolk eller andra kan komma upp i några riskmängder enbart på att äta normalt. Så mycket lever äter ingen varje dag. Vad det handlar om är att få i sig höga mängder retinol dagligen, år ut och år in.

[Pennylane1]
0

#12 jag vet inte hur jag läste jag tolkade nog tvärtom eller nåt!!