Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 10531 ggr
[Nilla59]
0

Supergod coleslaw

Denna coleslaw gjorde min käre make igår till den grillade fläskkarrén. Det är ju så underbart med den färska mjälla vitkålen som finns nu. Receptet kopierat från tasteline.se.

Coleslaw  4 port.  ca  15min

Amerikansk kålråkost. Gott till grillat eller stekt kött och fisk.

Ingredienser

5 msk  majonnäs

1 dl  crème fraiche

1 tsk  dijonsenap

350 gram  vitkål

1 tsk  gul lök

30 gram  hasselnötter

1 msk  citronsaft

1 tsk  strösocker eller dylikt

200 gram  morot

2 msk  persilja

salt och peppar

Tillagning

Alla ingredienserna till dressingen blandas samman, dvs majonnäs, crème Fraîche, citronsaft, senap och socker. Smaka av med salt och peppar.

Vitkålen befrias från de yttersta bladen och stocken och skärs sedan fint. Morötterna skalas och rivs på ett råkostjärn. Löken skalas och rivs fint på ett råkostjärn.

Hasselnötterna och persiljan hackas. Grönsakerna blandas med dressingen.

Salladen smakas av och nötterna strös över.

[Estellan]
0

Hmmm varför socker?

[Nilla59]
0

Jadu det stod i originalreceptet det går ju att ta bort eller ersätta med stevia sukrin eller nåt. Socker kan ju ta fram olika smaker i tex tomatsås eller lök.

Men det är ju upp till var och en.

[Estellan]
0

Så sant så. Själv föredrar jag helt utan socker i alla former alltså varken socker elller stevia

crinalina
0

På mitt jobb gör vi coleslaw som består av vitkål, morötter, gul lök, en gnutta citronjuice (färsk såklart), majonnäs, salt och peppar. Den är riktigt god och mycket populär. Jag antar att det är någon sorts grundrecept. Sen kan man ju festa till det lite som i det recept du angivit här, men jag skulle också ta bort sockret. Det hör ju inte riktigt hemma i ett recept på den här sajten kan iaf jag tycka. /Jag tar ju även bort senapen eftersom det är vidrigt, men även för att den är full med socker) :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Pennylane1]
0

dijonsenap är inte full med socker. Den är väl för det mesta (om inte alltid?) helt sockerfri.

crinalina
0

Aaah, okej. Ja, jag vet ju inte egentligen eftersom jag alltid har avskytt senap. Minns bara att min pappa som älskade senap, var tvungen att vara försiktig med det eftersom han var diabetiker. Men det kanske inte gällde Dijonsenap. :D Mitt misstag om så är fallet.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

misty09
0

Precis vad jag var på väg att skriva. Dijonsenap är väl i princip bara senapsfrön, vatten, vinäger och salt.

Brynhilde
0

Jag brukar använda rödlök istället för gul och krydda med kummin också. Socker har jag aldrig haft i, inte ens på kolhydrattiden.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

crinalina
0

Ni har alldeles rätt och jag har alldeles fel. Dijonsenap innehåller, enligt slv, inget socker. Däremot 5,3g kolhydrater, men med den lilla mängd man använder (om man tycker om det) så är det ju ingen som helst fara. Jag ber om ursäkt för mitt misstag! :D

#8 Rödlök och kummin låter smaskigt. Jag ska nog prova en kombination det och receptet ovan någon dag! :D

Brynhilde
0

Det sägs att kummin underlättar matsmältningen och minskar gasbildning. Kummin är en mycket gammal medicinalväxt.

Jag använder kummin i köttgryta (typ gulasch) också, ihop med paprika, chili och vitlök. Den gör sig bra i surkål också.

crinalina
0

#10 Ja, jag upptäckte kummin i maten för inte så länge sedan och tycker det är underbart gott till mycket olika sorters mat. Det är en underskattad krydda.

[Pennylane1]
0

#10 du menar vanlig kummin, inte spiskummin?

Brynhilde
0

Ja, jag menar vanlig kummin. Spiskummin är ju helt annorlunda.

[Pennylane1]
0

jo men just i den där köttgrytan skulle det passa mycket bra!

Brynhilde
0

Jo, visst skulle spiskummin också passa bra till sån gryta.Glad

Vanlig kummin har, vad jag vet, mest använts som brödkrydda här i Sverige. Och i ost och brännvin förstås.

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lärde mig att alltid slaka vitkålen för att det inte skulle bli så mycket gaser. Koka upp 1-2 liter vatten och häll kokande över den finskurna eller rivna vitkålen direkt igenom en sil, låt rinna av och kallna innan såsen tillsättes. Det kanske inte är så bra att göra så - om man därmed tar kål på C-vit också men det blir faktiskt godare.

crinalina
0

Vad är det för skillnad på kummin och spiskummin. Här i Spanien finns det bara en sort. En snabb koll med min engelska pojkvän och spanska och engelska ordlistor visar också att det bara finns en kummin.

Fiana
0

Det kan bli lite tokigt med översättningarna - det engelska ordet för det vi kallar kummin är caraway - medans det engelska ordet för det vi kallar spiskummin är cumin

crinalina
0

Okej, tack för den informationen! :D Någon som har en spansk förklaring? :D

Fiana
0

#19 Här kommer dagens tips för matlagningstermer och olika språk - wikipedia - du slår upp på det språk du vet, sen byter du språk - fungerar i princip alltid (skulle kanske inte göra det för en universitetsuppsats, men för vanlig matlagning i köket funkar det alldeles utmärkt).

Så ska vi tro på wikipedia så går vårat kummin under namnet Carum carvi och spiskummin som Cuminum cuminum

Fiana
0

(en av de mer roliga tokigheter det kan bli är om man tar ett engelsk recept och gissar på att "allspice" är typ kockens "allkrydda" - det låter ju så med direkt översättning - det är dock kryddpeppar som menas med "allspice")

crinalina
0

#20 Det är de latinska namnen, men den ena heter iaf Comino (det vet jag för jag har en av dem) på spanska. Vet att flera har försökt att hitta den informationen, men det verkar som om båda heter Comino. Jag vet inte. Får väl kolla i den indiska butiken istället. Spanjorer och kryddor går inte riktigt hand i hand :D Tack för hjälpen med tipset. Har inte tänkt på det förut! :D

Brynhilde
0

Här är länk till spansk wikipedia angående kummin, alkaravea.

Här är länk till spiskummin, comino.

[Nilla59]
0

#4 T.o.m Dr Dahlqvist och Airam har socker eller motsvarande i en del av sina recept. I "Evas saltade lax" ingår fyra msk vanligt socker t.e.x. Man väljer ju själv om man vill använda det. Här på sajten finns fullt med recpet som innehåller sockerersättningar. Typ Stevia, Sukrin, Sötin mm.

#16 Nu är ju vitkålen superfärsk och mjäll så nu behövs det nog inte. Men det kan nog vara bra till vintern. Om man ångkokar den försvinner kanske inte C-vitaminen.

misty09
0

#17 Kummin är det vi förknippar med brödsmak….doftar bröd också tycker jag då det ju är en typisk brödkrydda.

Spiskummin förknippar jag med kebab och taco. Luktar man på den luktar det typiskt orient. Gör man egen tacokrydda ska man ha mycket spiskummin i. Kanske lättare att förstå vilken du har hemma då!

gun92884
0

Akta Dijonsenap har inget socker. Ar det socker i senapen sa far den inte kallas Dijon … ungefar som att Champagne far bara kallas Champagne om den kommer fran Champagneomradet. Daremot kan man saga Dijonliknande eller Champaniserad Oskyldig

crinalina
0

Om du läser inlägg #9 så ser du att jag redan erkänt mitt misstag vad gäller Dijonsenap och socker. :D Men tack för klargörandet, trots allt! :D

aklejor
0

Bokmärker.