Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2312 ggr
missgrega
0

Fakir tips

Vill kora fakir i 2 veckor, hur skall man aeta?? exempel pa matsedel skulle vara perfekt!

[Pennylane1]
0

tja det är ju bara oprocessat kött (fisk, fågel)  och smör eller kokosfett som ingår så matsedel behövs inte.Flört

missgrega
0

men agg da? kan man dricka kaffe med gradde?

MimLan
0

#2 Men du, har du tittat i Vanliga frågor & svar, eller sökt i forat? Det finns ruggigt många trådar om just fakir.

(Förstår dock inte riktigt varför man vill köra fakir om man inte vet vad det innebär?)

[Pennylane1]
0

ägg har kolhydrater till skillnad från kött. Fakir innebär att man nollar kolisarna.

Grädde platsar definitivt inte i fakir.

[Estellan]
0

För mig ser en dag ut så här:

Brunch vid 9.30 - 3 kokta ägg med ca 40 g smör, mosas ihop när ägget är varmt eller så värmer jag ägg och smör i micro.

Helgbrunchen består av 3 stekta ägg, 2 skivor stekt färsk sidfläsk och en klcik smör till äggen.

Middag vid 17.00-18.00 - stekt lax med Rydbergs majonnäs (1g kh), vill man ha 0 kh tar man smör. Äter jag inte lax blir det kött i form av karré, entrecoöte, fläskkotlett, kyckling och till det smör.

Så med andra ord rena produkter (inte halvfabrikat) med smör.

Jag äter inte ren fakir men rätt nära 0

[Pennylane1]
0

mja det där är UFO.

[Estellan]
0

Kanske det kallas men som jag skrev äter jag inte ren fakir ; )

al1ce
0

det är väl inga kolhydrater i ägg…?

[Pennylane1]
0

jo det är det. (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858&lang=sv

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71439fb9cb46222d058872-kolhydrater-i-agg) Och av den anledningen ingår inte ägg i fakir.

Det är väl bättre att kalla saker och ting för sitt rätta namn, det är tillräckligt stor förvirring ändå. Begreppet fakir bör inte urvattnas, när man äter annat än kött och fett är det UFO istället. (Under Fem gram kolhydrater Om dagen)

[Estellan]
0

Glad jag skrev vad jag åt och påtalade sedan att det inte är ren fakir. Jag tycker nog att det räcker så för att tydliggöra det hela. Men tack för att du har gett det ett namn

Brynhilde
0

Det är kolhydrater i smör också, 0,5g/100g.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Chinilla
0

Fast kolhydraterna i ägg är ju extremt lågt. Ett ägg på låt säga 60 g innehåller ju alltså bara 0,18 gram. Skulle man äta ägg som del av fakir (inte enbart ägg allså), låt säga 3 ägg på en dag, så är man ändå inte uppe i mer än 0,54 g. Inte ens 1 gram kolhydrater. Då finns det nog knappt något man kan äta om det inte ska innehålla minsta lilla gnutta kolhydrater. T.om smör innehåller ju tydligen kolhydrater.

Fiana
0

Den listningen talar om ägg utan skal dock - ca 0.5 gram kolhydrater per 100 gram ägg är det ungefärliga värdet - ett normalstort ägg ligger straxt över hälften av det.

Så per 100 gram ligger smör och ägg ungefär samma, dock äter man lättare mer ägg än smör.

Båda är dock på gränsfall för ren nollning/fakir som "egentligen" ska bestå av rent kött.

Kolhydratsmängden i saker som smör, ägg och kaffe behöver man normalt inte bry sig om, förutom just då om man ska nolla eller ufo:a, då har de betydelse i mängder större än mycket små. Om man betänker att fakir och UFO inte är riktigt samma sak och defineringen på UFO är att det ska vara under 5 gram kolhydrater om dagen så inser man att man inte får plats med särskilt mycket av de om det inte ska snarare vara närmare 5 än 0 gram. Alla tre sakerna ligger på ungefär samma (ca 0.4-0.5 gram kolhydrater/100 gram) - så om vi lägger till 1 mugg kaffe (2 dl), 2-3 ägg beronede på storlek (ca 150 gram) och sen 150 gram smör har vi nått 3 gram kolhydrater och är alltså närmare 5 än 0. Lägg till att det dessutom är en viss (dock mycke liten per portion) mängd kolhydrater även i kryddor så kan man lätt ha nått upp till och med till övre gränsen för UFO (exempelvis vitlökssmör med både vitlök och persilja i är nog att glömma om man inte ska nå dit och valt något av de andra också).

I praktiken är det alltså i princip omöjligt att äta fakir på något annat sätt än bara rent fett kött, allt annat blir snarare UFO.

(kolhydrater finns naturligtvis också på samma sätt i te och örtte osv)

Med det sagt så är det inte mycket som säger att just fakir är en särskilt bra idé, och definitivt inte för de flesta. UFO är i princip så strikt de flesta kan överhuvudtaget komma. Det innebär också att de flesta som tror de äter UFO nog snarare skulle hamna närmare 7-10 gram totalt om man räknade verkligen allt. Men det finns knappast inte någon anledning att göra det. Allt ligger inte i någon exakt mängd kolhydrater, olika livsmedel har olika påverkan och det är dessutom individuellt med det.

Brynhilde
0

Det är Skaldeman som myntade uttrycket "fakir" och han var inte nere på noll kolhydrater. Han åt ju ägg, smör, lever och kaffe förutom kött.

Om jag minns rätt betyder SSS fakir en mathållning som är mycket enformig och svår att hålla för många en längre tid, med ett minimum av kolhydrater.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Fiana
0

#14 Fakir enligt Skaldeman var speciell diet med speciella fakirbiffar som ska vara av viss mängd nötkött och viss mängd talg (omgjort till viss andel fet fläskfärs och en viss andel nötkött eller blandfärs)  - inte representativt med vad han annars åt. Det ingick dock 3 små koppar kaffe. Men inte ägg, smör och lever. Det var inte vad han allmänt åt/äter.

(här får man observera att det finns ett recept som heter typ fakirbiffar i en av hans böcker som inte är just dem dock utan har grädde etc. i - för att öka förvirrningen lite extra).

Caywin
0

Ska man börja analysera maten hela tiden kommer förvirring bli överväldigande. Läs på, ätt normalt och lägg ner analysen av maten.

Stress i sig sänker ju fettförbränningen, så en sund inställning till mat är ju det vi ska sträva efter.
Visar det sig att du inte går ner i vikt kan du ju testa dra ner lite på kolhydraterna eftersom, men att börja gå ner till 0-5g blir väldigt enformigt.
Dessutom verkar det som att många mår dåligt av så lågt kolhydratintag.

[Pennylane1]
0

jag vände mig ENBART mot att begreppsförvirrningen blir stor. Härinne brukar man tala om fakir när det är noll. UFO för nästa snäpp. Med ägg t.ex. När folk börjar vattna ur begreppen blir det många sådana här trådar där folk inte har fattat vad det handlar om. Sen får folk äta hur de vill vad mig anbelangar men det blir enklare om man vet vad man talar om!!

missgrega
0

#3, onodig och idiotisk kommentar, jag behover inte forsvara mej pa den.

alla andra, tack sa jaette mycket! x

Fiana
0

#18 Hon har dock en stor poäng. Fakir är något väldigt speciellt och inte något man bara "hoppar på" utan att veta vad det är eller varför, det är ganska poänglöst. Det verkar som det har spridit sig som ett uttryck för att "snabbanta" eller något, men det är det inte riktigt. Och läsa tråden vanliga frågor och svar samt de mängder av trådar som redan finns om det först är "vanligt hyfs" på forum så att de inte sväller över av oerhört många trådar om samma sak.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack for litet sunt fornuft … det blir valdigt trottsamt nar man far samma sak om och om igen … det vore ju skillnad om det inte fanns en speciell trad som svarar pa just grundregler …

Jag ar med pa en lista med expats och det ar forbjudet att skriva en inlaggare som ar mindre an tva rader - kan bli ratt lustigt att forsoka fylla in sa det blir riktigt … dessutom far man inte skriva "jag ocksa" meddelanden eftersom det blir ocksa valdigt hopplost att sitta och dra igenom …