Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14881 ggr
[Konsument]
1

Linfrön = Magont

I morse klockan 6 (!) gick jag upp och gjorde bröd. Har sen jag såg det här receptet velat prova det. Så i morse, efter att ha handlat sista ingredienserna under gårdagen, beslutade jag mig för att göra det.

Brödet blev klart strax innan 9 (gick ut med hunden innan jag började liksom fick stå och mala linfröna, sen ihop + 80 min i ugn) och såg ut som en riktig råglimpa när det var färdigt. Satt på kaffet och tog två skivor med leverpastej och ättiksgurka (varit extremt sugen på leverpastej och ättiksgurka i flera dagar så letade brödrecept endast därför).

Så fort jag hade ätit färdig infann sig en konstig känsla i magen. Kan inte riktigt beskriva det. Det känns konstigt, gör ont men inte mycket. Magknip är kanske inte rätt ord heller. Jag vet inte alls hur jag ska beskriva det.

Jag har för mig att jag har läst att man ska ta det försiktigt med linfrön. Så det var ju ett dåligt recept jag valde… Läst en del om fiber och att barn inte kan tillgodose dem. Vuxna ska dock kunna och jag har ju ätit fiberrikt innan jag åt LCHF utan problem. Så det kan ju inte vara för linfrön skulle vara fiberrika. Så vad är det?

Trots att brödet var gott, såg fantastiskt ut, så kommer jag inte att göra det igen. Kommer äta upp limpan långsamt (max två skivor om dan). Får blir ett annat recpet utan linfrön nästa gång.

Kikade på linförpaketet (de säljs i påsar på 1 kg) och hittade ingen "varning" eller "rekommenderat dagligt intag". Är det något jag fått om bakfoten eller som är obefogat, men är det inte något med linfrö som kan ställa till det? Vad har det för syfte i kroppen egentligen?

[Pennylane1]
0

linfrön är ett känt medel för att få fart på magen, så det var säkert därför! En del är känsligare än andra. Otillagade linfrö ska man inte äta för mycket av ( någon matsked per dag) då de innhåller ett ämne som kan omvandlas till cyanid!

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gar det att satta in na't if Fragor och Svar om linfron sa vi inte far denna villfarelse om linfroets farlighet komma upp igen och igen?

Det ar ingenting farligt i linfron som har varmebehandlats, och dessa har ju varit 80 minter i ugnen. 

Jag undrar om ditt problem inte stammar fran att du fick i dig mer fiber pa en gang an du ar van vid? … linfro, fiberhusk (satter fart pa magen valdigt snabbt) och notter …

Lat du fiberhusken svalla ordentligt? Den drar at sig manga ganger sin vikt i vatska sa om du inte lat det dra at sig tillrackligt med vatska kanske det gjorde att magen/tarmarna fick litet mer arbete att fa igenom husken.

[Pennylane1]
2

jag tror inte riktigt på det där med vikten att låta husken svälla innan, det hinner väl svälla på 80 minuter i ugnen!?

gun92884
0

… men varmen svaller inte husken, det ar vatska som behovs och den dunstar val bort i ugnsvarmen?

[Pennylane1]
0

ja men det hinner väl svälla ett bra tag inuti degen innan det blir så varmt att det dunstar.

[Konsument]
1

#1 Med sätta fart på magen, menar man då bara att den jobbar eller att man måste göra nummer två? För det sistnämnda har jag inte märkt av.

#2 Jag lät inte FiberHusken svälla direkt, visst, det låg i vätska lite men inte så att jag lät den står någon speciell tid. Stod inget om låta FiberHusken svälla i receptet vilket vad det jag utgick ifrån.

Sen kanske ni har rätt angående just fiber dock. Det var ju trots allt över ett år sen jag åt kolhydratrik kost så även om jag gjort lite bröd då och då så har jag mest baserat bröden på större mängd mandelmjöl och någon tsk FiberHusk. Så det kanske var linfröna som gjorde att jag fick ont i magen och då pga. stort fiberinnehåll? Nötter äter jag lite då och då så jag tvivlar på att de är orsaken då jag aldrig reagerat av det tidigare. Reagerar ju inte av mandelmjöl heller.

Trodde aldrig att jag skulle reagera av fiber i två små brödskivor. LCHF har verkligen ställt om kroppen på något konstigt vis. {#emotions_dlg.tongue_out}

Hur är det med FinnCrisp? Har hänt jag unnat mig en eller två någon gång. Jag reagerar inte på dem. Är inte de fiberrika? {#emotions_dlg.undecided}

Kom precis på jag ätit bröd baserat på pofiber, fick inte ont i magen av det heller… konstigt. Pofiber är ju mycket fiber det med!

[Pennylane1]
0

det är väl inte just fiberinnehållet som sådant i linfrön (och husk) utan deras slembildande egenskaper som gör att de sätter fart på magen tror jag.

Miyu
0

Linfrön skall inte hettas upp så mycket och länge.

[Pennylane1]
0

{#emotions_dlg.surprised} det enda jag hört är precis tvärtom!!

[Konsument]
0

Jag följde bara receptet. {#emotions_dlg.innocent}

#8 Varför får det inte upphettas så mycket (175 grader) och länge (i 80 min)?

Jag har inte gjort nummer två på ett tag men brödet måste ha satt fart på magen för idag blev det av. Haha! Jag gör nummer två mycket sällan annars. Men det ska väl inte vara något farligt? Vad jag har förstått beror det på att maten jag äter faktiskt tas upp av kroppen bättre.

Åt föresten två skivor till nyss och har inte fått magont igen. Får anta att min mage fick en liten chock igår av alla fibrer om jag inte får magont senare. Bara att vänta och se! {#emotions_dlg.smile}

Det enda som sätter fart på min mage annars är kaffe (inte alltid dock) och erytritol. Så även om erytritol är mildare än övriga sockeralkoholer så har det ändå en viss laxerande effekt. I varje fall på mig!

moln50
0

Linfrön och kaffe hjälper inte min mage den är fortfarande lika hård{#emotions_dlg.yell}

CasaRamon
0

Min mage mår jättebra av kokosfett i kaffet. Men man ska undvika att ta kokosfett sent på kvällen då man kan bli lite illamående vid sängdags.

[Konsument]
0

#11 Kaffet sätter långt ifrån ALLTID fart på magen. Men ibland gör det. Linfröna verkar bara satt fart på mig den första dagen. Nu gör jag inte nummer två. Jag är dock inte hård i magen, gör bara nummer två sällan. Obestämd

gun92884
0

Jag tror att om man upphettar for mycket och for lange sa forstor man det bra fettet …

Jag raw feed mina hundar (ratt kott och fisk + yogurt) vilket gor att det blir mycket mindre (bade i volym och ganger) att plocka upp efter dem … dessutom forintas deras avforing valdigt snabbt … sa jag skulle tro att det samma galler for manniskor. Ater du inte en massa onodiga kolhydrater som ska igenom sa lar du nog inte ha samma avforingsbehov som en som gor detta …

helvete
0

Jag blir rysligt förstoppad av linfrön. Eller av för mycket mandel och silrosfrön. Seg betong. Jag äter ett halvt äpple varje dag..Avstår från allt med mjöl i och äter inte andra frukter.

[Konsument]
0

Skrev ju att kaffe och linfrön inte verkar påverka min mage men det gör det nog bestämt. Hann knappt avsluta min frukost nu innan det tryckte på. Varför jag skriver det är för att jag, som jag skrev, annars gjort nummer två mycket sällan. Så kaffe ihop med linfrön verkar sätta fart på magen.

Förstoppad blir jag dock inte av något. Vad jag vet. Tungan ute Och mandel har ätit en del och inte blivit påverkad på något sätt. Solrosfrön äter jag inte.

Äpple är förbjuden frukt för mig som försöker gå ner i vikt. Tycker inte det är så gott heller så jag sörjer inte.

Miyu
0

Tycker krossade linfrön funkar jättebra för magen. Konstigt.

[Lokira]
0

Kommer in med en liten fråga, hoppas det är OK, trådstartaren.

Läste i en bok (inom LCHF & KBT) där man rekommenderas ta 1 msk linfröolja på morgonen och kväll, är det verkligen OK?? Tycker det låter för mycket?

MimLan
0

#18 Framför allt låter det dumt. Linfröolja är inte vettigt som människoföda.

[Lokira]
0

MimLan, precis vad jag misstänkte. Så jag håller mig till de krossade linfrön eller loppfrön.

gun92884
0

… darom rader det val ialla fall valdigt delade meningar:

http://www.livestrong.com/article/196567-benefits-of-flax-seed-oil-in-humans/