Mindre beläggningar på tungan?
Hej, jag är helt ny på sajten och jag har bara ätit LCHF i en ca en månad. Jag mår bättre på alla möjliga olika sätt, vilket är en underbar känsla och precis det jag var ute efter. En sak som jag märkt, och inte sett nämnas någonstans överhuvudtaget, är att beläggningarna på min tunga har minskat rejält. Tidigare hade jag alltid problem med det och var tvungen att skrapa eller borsta tungan flera gånger om dagen. Sedan jag började med LCHF och hamnade ketos, behövs inte det längre. Tvärtom vad många andra verkar uppleva. Är det fler som har min erfarenhet? Någon som vet vad det kan bero på?
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker att min beläggning på tungan ökar när jag äter mycket socker. Och försvinner när jag inte äter sådant. Och det gäller förmodligen alla kolhydrater och inte bara "rent socker" eller sötsaker. Grönsaker borträknat kanske.
Men vad beläggningen består av - det vet jag inte.
Förresten, jag har läst flera gånger att beläggningarna på tänderna försvinner när man äter LCHF. Förr kände jag också att tänderna var lite "sträva"/kladdiga fram mot eftermiddagen, kvällen. Men nu är de blanka hela dagen. Detta plack kanske är typ samma som det på tungan?
"Every point of view is a view from a point."
Ja, det är precis så jag upplever det. Mindre strävt på tänderna och mindre beläggning på tungan. Det är ju naturligtvis jätteskönt och säkerligen väldigt bra också.
Det är ju ingen nyhet att socker och kolhydrater inte är bra för tänderna, men att det skulle vara en sådan markant skillnad hade jag ju aldrig kunnat tro. Läste en kommentar någonstans i LCHF;s cybervärld; "om socker och kolhydrater är frätande och dåligt för tänderna, vad har det då för påverkan på resten av kroppen" (inte ordagrant, men rätt innebörd). Väldigt intressant tanke, eller hur?
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Ja, det var intressant. Vilka andra fula bakterier matar kolhydraterna och exakt vad gör de inne i kroppen? Det finns säkert mycket vi ännu inte förstår, vi ser kanske bara ATT vi blir sjuka men inte alltid HUR.

Det händer massor inte minst i munnen när man äter lchf
Efter några månader märker många att även tandköttet är mycket friskare och att andedräkten aldrig varit bättre.
En inkörsport till hjärt/kärlsjukdom är just inflammationer i tandkött och tandköttsfickor.
Dom är autostrador för bakterier rakt in i blodomloppet.
I placket i våra artärer hittar man nästan alltid olika tandköttsbakterier.
Ett friskt tandkött och man har tagit bort en av de stora orsakerna till hjärtsjukdom 

#4:
I placket i våra artärer hittar man nästan alltid olika tandköttsbakterier.
Oj, det kände jag inte till. Visserligen har jag hört lite om att mun-bakterierna kan vandra iväg i kroppen, men inte att det var så tydligt.
Fast… när jag tänker lite till… Är man säker på att det är tandköttsbakterier som hamnat i artärerna - eller kan det vara så att "tandköttsbakterierna" helt enkelt är "plack-bakterier" som är likadana och förekommer i olika delar av kroppen parallellt, som en följd av fel mat?
Det känns lite konstigt att just munnen ska vara en sådan stor sjukdomsspridare och starta processer i andra kroppsdelar, som kroppen hade varit fri från annars (eller stått emot längre). Kan det verkligen stämma?
Det har jag inte märkt på tungan, däremot har jag fått massor med tandsten och jag är inte ensam om det. Förr gick jag på 2 behandlingar/år hos tandhyg men nu har det blivit 4 gånger. Ja mycket pengar går det ju åt det men det är ett måste för att hålla tänderna friska.
Det verkar som att det är många som har olika sorters erfarenheter av just munnen och lchf. Jag antar att det har till viss del med saliven att göra. Det är ju välkänt att den har stor betydelse i tand- och munsammanhang. Det konstiga är att jag har "bra" saliv, och jag har inte haft ett hål sedan tonåren och lider inte av plack, ändå har jag haft problem med beläggningar innan lchf.
Andedräkt och tandkött är redan bättre, troligen eftersom munnen verkar vara renare och det är ju en jättestor bonus om det även leder till mindre risk för hjärtsjukdom.