Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1132 ggr
[Annfor]
0

Mer fett?

Hejsan!

Jag har ätit lchf-kost i ca tre veckor nu och mår bara så otroligt bra, på alla sätt :-) Jag har ändå en känsla av att jag äter för lite fett. En vanlig dag för mig kan se ut så här:

Frukost: 2-3 stekta ägg och ca 4-5 skivor bacon

Lunch: Matlåda från gårdagens middag. Fisk, kött eller kyckling med grönsaker till och sås av Creme fraiche.

Mellanmål: En avokado eller en bit ost. Även några nötter, exempelvis paranötter.

Middag: Fisk, kött eller kyckling. Till detta grönsaker i olika konstellationer, antingen som de är eller i gratäng (med mycket grädde och ost). Eller blomkålsmos med grädde i. Till detta någon sås, bea eller creme fraiche.

Tycker ni att jag behöver äta mer fett och isåfall vad?

Tack på förhand! :-)

Jojo55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker det låter bra. Går du ner som förväntat? (Om det nu är därför du äter lchf) Du kan kolla i Min Mat så får du fram hur du ligger till. Varför tänker du att du får i dig för lite fett? Om du vill få i dig mer kan du ha kokosolja i ditt kaffe/te!

MimLan
0

Vad är det som får dig att tro att du äter för lite fett? Vad är det som inte fungerar för dig även om du säger att du mår bra? (För det är väl inte så att du har ett bov av att oroa dig?)

Odefinierad mängd är inte den bästa grejen för att utröna hur mycket du äter. Har du behov av att detaljkolla så är det minmat som gäller som redan nämnts.

[Annfor]
0

Tack, jag ska gå in på minmat och titta. Ja jag började med lchf för att gå ner i vikt (ca 10-15 kg) men även för att bli fri från mitt otroliga sug efter godis samt att jag är intresserad av vad jag egentligen stoppar i mig och vad det gör med min kropp.

Jag mådde så otroligt bra med denna kost redan från dag 1, men den största skillnaden började jag känna efter några dagar. Jag är mätt längre, drabbas inte av några akuta hungerkänslor eller godissug och magen fungerar mycket bättre (har ibs). Men…vikten är den samma. Det är nog därför som jag undrar om jag äter rätt mängd fett. Men jag VET JU att det kan ta tid för kroppen att vänja sig och ställa om sig. Innan har jag provat med viktväktarna, nurtilett, cambridge m.m, vilket inte varit varken bra eller snällt mot min kropp. Jag vet ju att vågen inte säger allt utan det bästa är att mäta sig (som jag inte gjort) o.s.v. Så jag vet ju att det kommer hända saker med vikten snart. Men jag var ändå nyfiken att fråga er vad ni tycker.

Nu ska jag gå in på minmat och titta. Tack för era svar :-)

Zepp
0

Iomed att du är mätt längre är det iallafall en indikation på att du äter lagom med fett.

Och så länge du baserar ditt intag på naturlig mat med naturlig fetthalt brukar det bli rätt bra utan att räkna o sådant.

Sen att gå ner i vikt är ju mer eller mindre svårt för de flesta, kan kräva mer planering och efftertanke.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.