-1,6 kg på 4 dagar
Betyder det att man äter rätt då ?
är så osäker på maten, svårt med allt fett när man varit fettskrämd hela livet

Man går inte ner i fett så mycket att det kan synas på vågen på några dagar, men vätskan i vävnaderna kan variera så mycket, lite beroende på hur mycket vävnad som finns som kan samla vatten, och också om man har någon form av ödem.
Så det du har tappat på några dagar är vätska, och det säger inte mycket om hur du äter. Man kan variera ett par kilo upp och ner över några dagar utan att det betyder något särskilt alls.
Men om du äter betydligt mindre kolhydrater och ersätter den på så sätt förlorade energin med att äta mer fett, så kommer du med stor sannolikhet att gå ner i vikt. Hur fort det går och hur mycket, beror på hur mycket övervikt som finns att ta av. Om man är normalviktig så tappar man i stort sett ingenting, och om man är underviktig så går man upp. Men om man är rejält fet, så kan man förvänta sig att gå ner.
Det säger nog mer om du berättar vad du äter, om man ser till din fråga om du äter rätt.
Ja jag vet att det är vatten man tappar först, men tänkte att jag nog äter rätt om jag nu har tappat så pass mkt vatten redan
jag är även gbp:ad så har lite svårt att få i mig allt fett & får liksom dela upp måltiderna lite mer tills jag vänjer mig
det jag ätit under dessa dagar är
omelett med räksallad (räkor,majjo,cf,purjo,dill)
Karré kotlett med hemmagjord bea sås & lite sallad uppdelat på 2 gånger då jag inte fick i mig allt
kycklinggratäng med kycklinfilé, purjo,svamp & broccolli vispgrädde,cf och ost, och lite sallad till de, det åt jag först till middag sen blev de till frukost oxå
stekt ägg och bacon nån gång
oopsiies med smör & ost har jag ätit några
ostrullar med smör
brie ost
det är väl det jag hunnit äta än så länge :)
Det ser bra ut!

Jo, visst ser det bra ut, men du kanske också med tanke på operationen bör ha koll på om du behöver någon form av tillskott. D-vitamin och kalk är kanske det mest uppenbara för en kvinna, men det kan också vara annat som du behöver öka på utöver vad du äter om du inte kan få i dig tillräckligt med mat.
Jag antar att du har någon form av uppföljning på operationen?
Så kolla mängden mat och håll koll på mikronutrienterna också.
Jag kollar mina värden med jämna mellanrum och har inga brister, sen äter jag min multivitamin, folsyra & får b-12 spruta var kvarttal :)