Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 1927 ggr
[Nilla59]
0

Min variant på bröd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ikväll bakat bröd. Jag utgick från lembasbrödet som frukaos skrev här. Jag har smakat och det är helt ok. Smakar inte så mycket ost och ägg. Jag tror nog man kan baka ut det till rundlar och göra pizzabotten och smörgåstårtebotten. Kanske pensla med ägg lägga sesamfrön på och ha som hamburgerbröd. De jäste lite eftersom jag hade i lite bakpulver. Jag gjorde en dubbel sats men den går ju att halvera.

Frallor     23 st, ugn 225 grader  8-8½ minut

6 ägg

6 dl riven ost

6 msk majonäs

4 msk fiberhusk

4 msk pofiber

3 tsk bakpulver

Vispa äggen lätt tillsätt majonäs och blanda ihop. Rör ner den rivna osten. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör i det blir en rätt så stum smet men ändå kletig. Låt den stå en stund och gotta till sig. Klicka sedan ut den med två skedar som du också plattar ut dem med. Tänk på att de jäser lite så de inte är för nära varandra. In i 225 gradig ugn i ca 8-8½ minut tills de blivit gyllene. Ta ut och lägg på galler och när de kallnat styckfrys dem i frysen. Jag har inte provat att dela dem men det skall nog inte vara något problem så de passar nog bra som hamburgerbröd tex.

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varfor inte utesluta majonnas och ost och gora brod pa husk, agg, olja/smor och vatten … och ett par tsk bakpulver och brodkryddor ?

Du far fett och protein och du haller magen igang utan problem …

[Nilla59]
0

Har du testat det eller? Låter som ugnsstekt ägg. {#emotions_dlg.wink}

gun92884
0

Har ar receptet … inga stekta agg har inte … vare sig till smak eller utseende - jag ater dem varje dag Glad

7 matskedar fiberhusk

1.5 tsk bakpulver

1 knapp tsk grovt salt

4 agg - uppvispade sa vitan blandas in -

1/2 dl vatten + 1/2 dl olja (eller smalt smor/kokosfett)

brodkryddor

Blanda ihop de torra ingredienserna och ror i dem i agg/vatten/fettblandning.

ROR, vispa inte, da det klumpar sig da … mosa isar om det blir na'n klump eftersom det ar husk som inte ar blandad med vatskan ordentligt

Smorj en microsaker bytta och hall i smeten - 7 minuter och du har brod

Om du vill ha kaffebrod, lagg till 3/4 dl sukrin meliss (eller mal vanlig sukrin) och valfri krydda. Jag vaxlar och har ibland pepparkakskrydda, ibland saffran … och ibland bara kardemumma.

[Nilla59]
0

Tack för tipset!

jbson
0

#3 Obestämd"1 knapp tsk grovt salt"? Ska det va så mycket salt???

gun92884
0

… jag anvander Himalayan pink salt och anvander ungefar 1 tsk av detta … det ar mindre an 1 tks vanligt salt …