Hungerkontroll under LCHF?
Hej!
Jag halkade in på LCHF av misstag. Jag är den klassiska jojo-bantaren som svält mig i perioder för att sen inte klara av mer, och därför proppat mig med pasta och chocklad.
Jag har några funderingar och ber om ursäkt i förväg för att jag kommer bli långdragen..
För 2 veckor sen började jag med svält igen, i ren åanik äver att badsäsongen närmade sig och minnet över hur jag undvek stranden i fjol.
Jag drack protein pulver och åt äpplen i 5 dagar, som hjälp att stilla hungern tog jag en hungerdämpade kapsel "PH-kapseln" om dagen som hjälpte mig att hålla hungern i schack.
Utan att förstå vad som hände så hamnade jag i ketos. Genom att googla fram vad som hände med mig så började jag läsa om ketos och hamnade på den vägen in på LCHF och bestämmde mig för att det lät rätt och riktigt, och ganska självklart. Då jag sysslat med Barf - Biologiskt anpassad rå föda, åt mina djur så var det ganska självklart att jag skulle applicera samma metod hos mig själv.
Jag äter nu sen en vecka tillbaka väldigt lite kolhydrater, kring 10 om dagen, antagligen mindre då jag avrundar uppåt. Det mesta av måltiden är fett.
Saken är att jag fortfarande äter mina hungerdämpade och äter väldigt små portioner, och blir proppmätt fort. Borde jag äta mer för att få en rejäl förbränning? Eller är det fördelningen som är huvudsaken? Borde jag sluta med hungerdämpade?
Jag är så rädd att sötsuget ska ta över igen, som det gjort så många gånger förrut, och litar mer på mig själv med hjälp av dom.
Det andra som bekymmrar mig är att jag gått ner MYCKET på vågen. Det närmar sig 5 kilo, men mina cm runt lår och mage är detsamma, det har inte minskat en mm. Jag vet att mycket av viktnergången i början är vatten. Men ändå, gör jag nått fel?
Tack på förhand
/Sandra

Ingen aning om vad en PH-kapsel är …men det låter inte sunt.
Troligt att du förlorat mycket i vätska…men det är som det ska vara.
10 gram kolhydrater låter bra, antar att det är vettiga kolhydrater. Är du utan sockersug som du äter nu är det troligen vad som är bäst för dig.
Därmed inte sagt att kolhydratsug inte kan komma över dig igen men risken minskar om du äter dig mätt på bra mat.
Lycka till!
Äter du för lite under en längre tid så drar kroppen ner på användningen och ställer in sig på att spara. Då förlorar du muskler och får mer fett istället.
Nu har du ju hållit på en vecka redan så jag tycker du skulle trappa upp matintaget och ner på pillren så du inte får en massa negativa effekter…
Välkommen hit!
Vill rekommendera att läsa "Vanliga frågor och svar" uppe till vänster på startsidan, där står en massa bra information för nya och gamla LCHF'are.
Håller med Wildrat, börja trappa upp lite på maten så att du inte hamnar i svältstadiet och börjar tära på musklerna istället.
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Aliki: Det mesta av mina kolhydrater har kommit ifrån mjölken i kaffet. Igår gjorde jag en ordentlig mängd äggmjölk (smaksatt med grädde) som jag ska ha i kaffet istället, så nu ska jag äta lite rotfrukter idag istället.
Jag har haft sötsug, men inte alls på samma vis som förr, det är faktiskt väldigt lätt att stå emot. För några dagar sen så kikade jag in i kylskåpet och kände mig törstig (är väldigt törstig nuförtiden), där stod en karaff med sötad saft. Utan att tänka på det tog jag en klunk. Ååh vad jag stod och spotta och fräste i diskkhon! Det smakade pyton! Fick skölja munnen flera gånger för att bli av med smaken, så jag antar att jag blivit "avvänjd" vid socker.
Wildrat: Ökade på litegrann redan igår, stekte en redig ostkorv och ett ägg och åt det med majonäs på kvällen. Konstigt nog triggade det igång min aptit istället för att göra mig mätt. Men jag vill nog inte "chocka" kroppen med alldeles för stora portioner nu, utan jag ökar succesift och hoppas att minkningen börjar ske mer på cm istället för kilo.
MillisB: Det har jag läst :) Jag har läst så mycket jag kommit över nu dom senaste dagarna och tror jag börjar få grepp om läget. Även om det var snurrigt i början (ioförsig läste jag det mesta under min värsta omställnings-period då jag kände mig riktigt dåsig i skallen, vilket kanske är förklaringen på att det kändes rörigt) men jag tror jag har fattat det mesta.
LCHF känns iallafall så rätt till 100%, jag har alltid varit en förespråkare för att hundar ska äta det dom ÄR MENADE ATT ÄTA och inte få en massa hemskt besprutat torrfoder med alldeles för lite kött och för mycket spannmål! Men att applicera det på mig själv hade inte slagit mig ( Doh! )..
Tack för välkommnandet! :D
Hm, funderade som sagt på en liten mängd rotfrukter och räknade ut hur jag skulle kunna äta 100g rotfrukter utan att gå över 10 gram kolhydrater/dag..
Men eftersom det begränsar mitt övriga matintag är det dumt nu när jag ska öka det…
När du hamnar i ketos, insulinnivåerna i blodet sjunker och kroppen börjar förbränna fett är det helt naturligt att man inte blir lika hungrig som förut. Kroppen skriker inte efter mat om den redan får den energi den behöver. Om du går ner i vikt, inte är hungrig och mår bra ser jag inte varför du skall försöka tvinga i dig mer mat.
Att käka hungerdämpande piller tror jag inte är någon bra idé, men att försöka äta mer än vad man orkar för att undvika det där mytomspunna "svältläget" som kroppen enligt uppgift skall kunna hamna i känns som en lika dålig idé. Ät när du är hungrig. Låt bli om du är mätt.
Vågen står still, men det är okej.
Måttbanden låter jag vara ett tag, så jag intee stressar upp mig.
Det är mycket att lära sig! Men läser lite varje dag och kommer på nya saker, frysen är full med ekolog8iskt kött.
Det bästa av allt är att jag sover som en stock om nätterna!
Har alltid haft svårt att somna och nu somnar jag nästan så fort jag lägger huvudet på kudden, utan att jag för den delen är trött under dagen. Förut har jag stirrat i taket och räknat får halva nätterna..
JIPPI!