Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9270 ggr
Skrufs
0

Skeptisk mot Uffe Ravnskov

Jag har nyligen börjat läsa "Fett och kolesterol är hälsosamt!" men har faktiskt lust att sluta nu efter 25 sidor…

Ämnet är mycket intressant och jag har redan fått flera aha-upplevelser, men när författaren inte på ett korrekt sätt kan bedöma och återge informationen i ett superenkelt diagram blir jag väldigt tveksam till hur bra han är på att göra detsamma med vetenskapliga artiklar.

Nån som har boken och känner för att dubbelkolla vad jag pratar om?

I kapitlet "Myt 2"  finns det på sidan 25 i min bok ett diagram som visar sambandet mellan totala fettkonsumtionen (i procent av total kalorikonsumtion) och dödlighet i kranskärlssjukdomar i ett antal länder.

I texten (längst ner på sidan 24) står följande "Dödligheten i till exempel Finland var sju gånger högre än i Mexico, trots att fettkonsumtionen i de två länderna låg på samma nivå (figur 2C).

För det första, det finns inte ens någon figur 2C så jag antar att han menar 2B, förvisso ett korrläsningsfel som troligen inte är Uffes men ändå, irriterande.

Så om man läser av diagrammet:

På x-axeln visas fettkonsumtionen i procent av totalt antal kalorier i en skala från 0-50. Avläst värde för Mexico är ca 23% och Finland strax under 30%. Det kan man väl inte kalla för samma nivå?! Man borde rimligen kunna begära att han iaf väljer två populationer där siffrorna ligger så nära varann som möjligt, det finns flera exempel som är bättre tex USA och Frankrike eller Sverige.

Sen vad gäller dödligheten så fattar jag inte hur han räknar. Döda per 100 000 är för Mexiko ungefär 260, jämfört med ca 750 för Finland. Hur tusan kan man få det till "sju gånger högre"?!

Nä jag fattar inte. Reagerade tidigare på beskrivningar av försök där det inte framgick hur dom gått till, men vid dessa uppenbara felaktigheter tappade jag faktiskt lusten att läsa vidare.

Om man skall läsa en faktabok och förlita sig på att författaren har granskat en massa artiklar så förväntar jag mig att det görs på ett proffsigt sätt, annars blir det jäkligt svårt att ta på allvar.

Jag säger inte att han har fel eller att det ÄR farligt med mättat fett och kolesterol, men om jag skall tro på det som Uffe Ravnskov säger så får han nog försöka övertyga mig bättre än så här…

Fan, jag är besviken. Hur mycket kan man lita på resten om man slumpmässigt upptäcker såna här fel som inte ens borde finnas?

MatsL
0

Jag kan inte kommentera detaljerna för jag har inte boken. Men om du hänger upp dig på en sådan detalj är det snarare ditt problem. Ta dig tid att läsa hela boken så får du en god bild av Ravnskovs kunskaper. Ett eventuellt figurfel är småsker i sammanhanget.

Wildrat
0

Eller maila Uffe direkt och be om svar. Det kan ju vara förlaget som gjort fel eller nåt…

Skrufs
0

Ja jag får väl försöka ha överseende och läsa vidare… Men jag BLIR skeptisk, och besviken. Jag ser detta som en faktabok, och när det förekommer felaktigheter i sådana så brukar man väl ändå göra rättelser på ett eller annat sätt? En text som refererar till ett diagram för att peka på felaktig information i ett annat diagram tycker jag är mer än en detalj. Det är inte en punkt som hamnat på fel ställe.

Självklart kan det hända att det blir fel ibland, men jag uppfattar detta som slarvigt skrivet/avläst vilket gör mig lite upprörd. Jag började läsa denna bok med stort intresse, men när jag inte hänger med i tankebanorna (eftersom fakta som återges i texten inte går att finna i referensen) så blir det svårt att helt köpa det som står.

Jag kanske är lite petig, har läst många vetenskapliga texter på sistone och då är det kritiskt tänkande som gäller. Men är det ingen mer som läst boken och noterat detta?

Skrufs
0

#2 Ja jag funderar på det, det kan ju bli fel på många ställen längs vägen… En del av det hela är att jag gärna vill kunna hänvisa till denna boken om folk undrar vart jag fått min info ifrån, och det blir lite tokigt om man inte kan ta exempel därifrån för att det är fel…

gun92884
0

Jag haller helt med dej. Min reaktion skulle bli likadan. Har arbetat som proof reader och vet att visst gar vissa saker forbi en … ibland … men, just diagram och referenser ska inte hora till dem.

Jag laser manga amerikanska websites men med an eagle eye … darfor tar jag Drs Mercola, Weiss et al med en healthy dose of skepticism om jag inte hittar ordentlig referenser.

kaisakavat
0

Låter underligt, det är meningen att "illustrationerna" ska ge bättre förståelse, tydlighet - inte förvirring.

Jag är lite av en diagramnörd, studerar dem alltid för att se vad de kan tillföra, klargöra, och jag tror det är ovanligt med såna fel, som det kanske är frågan om här. Finns det fel, så drar det ner förtroendet, förstås.

Snälla fortsätt läs - och kontakta gärna Ravnskov som föreslaget ovan. Skrattande

Skrufs
0

#5 Tack för förståelsen Glad

#6 Ja visst är det underligt. Jag har kollat noga flera gånger och bad också min sambo kolla så att jag inte själv fattade fel på nåt sätt. Känns ju som ett ovanligt och konstigt fel, särskilt om ingen annan reagerat!

Jag skall i alla fall fortsätta läsa och dessutom fila på ett mail till Ravnskov himself så får vi se om han har nåt att säga.

Men det skulle fortfarande vara kul om nån som har boken hemma kan kolla så att jag inte har fått allt om bakfoten! Glad

Zepp
0

Japp, nu har jag kollat.. frågan är väl om det inte är fel länder som nämns?

Jamenar.. vill man visa på ytterligheter så är faktist skillnaden mellan Holland/Norge och USA i dödlighet betydligt högre, på samma fettintag, än mellan Chile och Mexico?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Konstantin
1

OM man ska sluta läsa en bok bara för man hittar ett fel i den, så blir det inte

många böcker man läser till slut.

Men du har redan fått många bra råd här så jag kan bara instämma med dem.

Skrufs
0

Sådär ja, sent omsider men jag har mailat och fått svar!

Figuren ritades till den engelska versionen av en tekniker som fått källdatan av Uffe, tyvärr blev den felritad. Detta upptäcktes först när han arbetade på den svenska versionen. Alltså är figuren i "min" bok korrigerad och stämmer. Texten däremot glömdes bort och syftar alltså på den ursprungliga felaktiga figuren. Det är därför dom inte är överens. Glad

kaisakavat
0

Så bra att vi får svar.. funderade häromdagen hur det hade gått. Skrattande

Ingvar_s
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hoppas Skrufs och flera fortsätter att läsa lika kritiskt. Ravnskov är väl känd för att både förvränga och citera till publikationer som inte stöder honom. Det verkar som om många stöder honom utan att kolla upp hans referenser.  Om man bara läser hans artiklar så kan han verka övertygande!