insulinkänningar på kvällar trots lchf
jag har ätit enligt lchf sedan juli 06 och funnit mej i 75f-20p-5k modellen men som diabetiker typ2 sedan 7år har jag lärt mej känna igen insulinsparkar….och av någon anlednig så är det kvällarna som det känns mest trots att jag skött all kosthållning efter absolut bästa förmåga hela dagen…inte alla dagar men tillräckligt ofta för att jag skall börja fundera va det beror på…några förslag 1g prot. per kilo kroppsvikt är det som gäller för mej…
diabetes typ två sen sju år… äter du tabletter för den? Isf gissar jag att känningarna kommer därifrån.
Det är inte så konstigt att känningarna kommer kvällstid.. Det är då kortisolet går ner och levern minskar på sitt sockersläpp för natten.
Du kanske skulle må bra av att äta mer prot.. ett g per kg kroppsvikt är ju MINSTA värdet som kroppen behöver.. Om din kropp ska orka kvällningen kanske den behöver något extra till kvällen. 1,5g är ganska vanligt att man håller sig till här oxå. Annars får du fördela om ätandet, känningar är aldrig bra. De triggar en blodsockerstegring (rekyl) som i sin tur kräver mer insulin och så är karusellen igång.
Jobbar du hårt fysiskt på dagen? Det skulle oxå kunna vara en del…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
bara kostbehandlad…styrketränar lite..rör på mej en hel del annars.har provat med att öka proteinet men det blir bara ännu mer insulinsparkar och dessutom började jag gå upp i vikt3-4kg hittills.så jag gick tillbaks till 1gprot/kilo jag har i samråd med pasi här på forumet en annan variant på proteinökning som förslag och fundering vi får se hur jag gör….risken är ju att det blir ännu mer överskottsprotein som görs om till glukos och ännu kraftigare insulinsparkar,,,litsfeldt och skaldeman kör visst 0,5g prot.kilo om jag minns rätt….
Hmm låter lite skumt, man borde ju inte få så svängande socker utan orsak… Det måste mao ha med insulinresistensen att göra.. Typ som att kroppen försöker med lite insulin, det funkar inte och då ökar den lite till och så helt plötsligt är det för mycket. Lite ketchupeffekt..
Hoppas att ni kommer på något som fungerar för dig. Känningar är aldrig kul..
Hur mår du om du ökar fettet? Får det samma effekt som att öka protein? Fettet gör ju annars så att blodsockret stiger och sjunker långsammare..
Hur mycket protein litsfelt och skaldeman äter vet jag inte så det kan jag inte kommentera.. Men jag tycker att det låter lite. Har hört folk här argumenterar just för att man inte ska gå under 1g/önskad kroppsvikt. För att då ställer kroppen om sig till svält. Men som vi väl vet så är vi olika känsliga. Du verkar vara proteinkänslig och personligen är jag fettkänslig.. Fast åt andra hållet. Äter jag mindre än 80% fett så ökar jag i vikt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade